Jednou z příčin požáru může být v létě i automobil se zanedbanou údržbou. Ke vznícení automobilu může dojít kvůli poruchám palivového a elektrického systému
Letní vedra jsou bohužel častým katalyzátorem šíření požárů jako tomu je v Českém Švýcarsku, kde hasiči bojují již od minulého týdne o záchranu národního parku. V horkém počasí mohou být zdrojem požárního rizika i automobily, ve kterých se za pouhou hodinu na slunci může volant ohřát na více než 50 stupňů a přístrojová deska dokonce na 70 °C. Majitelé automobilů, kteří podceňují pravidelný servis, se kromě rizik pro bezpečnost v silničním provozu vystavují také vyššímu riziku závad, jež mohou způsobit požár, ale to nejen v létě.
„Nejen před zimní sezónou, ale i před tou letní, by si měl každý nechat svůj vůz zkontrolovat v servisu. Zanedbaná péče obvykle vede k vyššímu vzniku závad, které mohou způsobit i k samovznícení vozu. Zevrubná jarní prohlídka by tedy neměla být jen o výměně pneumatik za letní, kontrole stavu chladící a brzdové kapaliny, tlumičů a brzd, či výměně vzduchového a palivového filtru, ale měla by zahrnovat i prověření palivového a elektrického systému,“ upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, která je mateřskou společností sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Ke vznícení automobilu nedochází jen v důsledku nehody, ale i kvůli ledabylosti majitelů. Jednou z nejčastějších příčin vznícení vozu bývá únik paliva z palivového systému. Důvodů i míst, kudy může palivo unikat, je nespočet. Moderní automobily jsou navíc stále více prošpikovány elektronikou, která je čím dál tím složitější a jejíž systémy jsou vedeny skrz celý vůz, tedy od motoru přes palubní desku, dveře a podlahu až k zavazadlovému prostoru. I nepatrná závada pak může způsobit jiskření, které může vést i ke vznícení unikajícího paliva nebo jeho výparů. Požár pak ve voze postupuje velmi rychle.
Důvodem požáru vozu může být i přehřátý motor. Dojde-li k němu, mohou se chladicí kapalina nebo olej při úniku do motorového prostoru dostat do kontaktu s rozpálenými částmi vozu jako je například výfukové potrubí, kde může dojít k jejich vznícení. Proto je důležité vůz pravidelně servisovat, aby se případná závada odhalila včas. „Bohužel, začne-li automobil hořet, jeho záchrana bývá velmi náročná až nemožná, protože se většinou vůz nepodaří začít hasit dostatečně rychle,“ doplnil Vaněček.
Automobil může být obecně při současných teplotách významným požárním rizikem. Při venkovní teplotě 35 stupňů Celsia se během jedné hodiny může interiér vozu zaparkovaného na slunci vyhřát až na 47 stupňů. Některé prvky interiéru mohou dosáhnout i daleko vyšších teplot – například sedadla až 51 stupňů, volant 53 a palubní deska až 69 stupňů. Pak může dojít i k výbuchu nebo i samovznícení různých předmětů ve voze, jako je například cigaretový zapalovač či náplň do osvěžovače vzduchu.
Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,7 milionu zákazníků. Skupina AURES Holdings je s 90ti tisíci prodaných vozů ročně největším prodejcem ojetých automobilů ve Střední Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu