Protřepat a poslouchat - zkouška vozů na takzvaném Shakeru, který pomáhá odhalit nežádoucí zvuky už ve fázi přípravy
To, že v autě nic nepříjemně neklepe, nevrže a nedrnčí, kontrolují technici u každého vyrobeného vozu na testovacím polygonu. Ovšem snaha eliminovat veškeré nežádoucí hluky začíná už mnohem dříve, během vývoje samotného automobilu. Ten prochází řadou testů, z nichž mnohé se soustředí právě na odhalování zdrojů hluku a jejich následnou eliminaci.
Takové testy typicky probíhají rovněž na polygonu, ovšem kvůli zajištění opakovatelnosti i možnosti testovat zatím utajené vozy provádí ŠKODA AUTO i testy laboratorní. Ty se dělají na speciálním pracovišti, takzvaném Shakeru, které mají k dispozici inženýři jak v Mladé Boleslavi, tak v Kvasinách. Shaker je speciální zařízení, které umí auto rozvibrovat přesně podle jejich požadavků.
Testovací zařízení sice může s autem vibrovat náhodně, ale ve většině případů se testy provádí z dat nasnímaných na skutečných trasách — ať už jde o běžné veřejné vozovky, nebo o testovací polygon v areálu automobilky. „Tato nasnímaná data nám umožňují replikovat nežádoucí zvuky, ke kterým dochází například na konkrétním místě dané testovací trasy,“ říká Róbert Schmögner, vedoucí oddělení Měření, zkoušek a analýzy vozu.
Pro použití na shakeru vyžadují data ještě úpravy. „Někdy není mezi nasnímanými daty a výslednými vibracemi na testovacím zařízení zcela stoprocentní korelace. Je proto potřeba data upravit tak, aby testovací jednotka nakonec s vozidlem vibrovala jako ve skutečnosti,“ vysvětluje Miroslav Preclík, specialista na jízdní hluky. Provádí se tedy i ověřovací měření, která zjišťují, zda shaker s autem „třepe“ tak, jako k tomu dochází na skutečné testovací dráze.
S připravenými daty může vozidlo do akce. Vůz najíždí na rampu shakeru, která je umístěna ve speciální odhlučněné místnosti. Konstrukce stavby počítá i s vibracemi zařízení a je podle toho stavebně upravena, tak aby se vibrace nepřenášely dále. Odhlučnění je provedeno akustickým stěnovým obkladem. Nájezdy testovací rampy mají komfortní funkci pro následné pohodlné nastupování do vozidla v průběhu zkoušky.
S vozidlem při zkoušce vibrují dvě budící jednotky, které se kotví do dvou bodů karoserie. Disponují elektromagnetickými aktivátory, které umí vyvinout sílu až 8 000 N a mají rozsah pohybu 12,5 mm. Zařízení umí pracovat ve frekvenčním rozsahu 5-200 Hz, síly, výchylky a jejich četnost pak simulují jízdu auta po vybrané trase.
Průběh zkoušky vyhodnocuje odborník, hlukař. Ten se posadí do vozu a v průběhu zkoušky poslouchá, zda nejsou slyšet nežádoucí zvuky. Spoléhat může na vlastní sluch, k dispozici má také elektronický stetoskop, kterým může zdroj hluku zkoumat přesněji.
Další z pomůcek, které mají v testovací laboratoři k dispozici, je akustická kamera osazení 64 směrovými mikrofony. Ty snímají zvuk, kamera obraz a na pozadí dané scény probíhají vizualizace zdroje hluku. Výsledkem je barevná hluková mapa, která snadno odhalí zdroje nežádoucích zvuků a jejich intenzitu. Akustickou kameru lze použít vně i uvnitř vozu.
Zkoušky na shakeru mají celou řadu výhod. Tou základní je, že lze nežádoucí hluk zkoumat opakovaně. „Můžeme vozem vibrovat například jen v té části zaznamenaných dat, kde jsme hluk odhalili,“ říká Róbert Schmögner. Další výhodou je možnost testování vozidel, která podléhají utajení. A testy lze samozřejmě provádět za jakéhokoli počasí. Navíc je zajištěna stoprocentní opakovatelnost zkoušek například při změnách generačních stavů dílů.
Funguje to docela jednoduše: na reálných silnicích si nejdříve technici nasnímají data o tom, jak daná trasa s autem „cvičí“. Tato data pak převedou tak, aby Shaker dovedl simulovat stejné vibrace, jaké byly zaznamenány na silnici. O rozvibrování auta se pak postarají dvě speciální jednotky, které se kotví do otvorů ve spodní části karoserie a takto přenáší vibrace o frekvenci 5 – 200 Hz do celého vozu. Výhodou takového testu je vedle možnosti zkoušky dělat opakovaně i možnost testovat za jakéhokoli počasí. A simulovat lze na Shakeru jízdu v podstatě po jakékoli silnici na světě: stačí ji mít předem nasnímanou.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Tipy, jak vybrat spořicí účet: Nenechte se nachytat na podmínky bank
Marek Pokorný, Portu
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Profi Credit čelí pokutě 4 miliony korun za nedodržování svých povinností
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
10 nejžádanějších rekvalifikačních kurzů roku 2024: Najděte svou novou kariéru
Petr Holub, MojeNebankovka