AAA Auto: Dovozy ojetin stále rostou. S tím se zvyšuje i riziko při koupi. Stočené tachometry, ale i zatajené „totálky“ jsou na denním pořádku
Počet dovezených aut v říjnu letošního roku už o více než dva tisíce kusů překonal rekordní předcovidový rok 2019, kdy se do České republiky za deset měsíců dovezlo 151 700 ojetin ze zahraničí. Vzhledem k omezené nabídce tuzemských ojetin, která je z velké části závislá na prodejích nových vozů, jejichž výroba v současné době stále vázne a lidé ani firmy nemohou obměňovat své vozové parky, je velmi pravděpodobné, že letošní rok bude co do objemu dovezených ojetin nejsilnější za posledních deset let. S počtem dovezených aut se pochopitelně zvyšuje i riziko nákupu nekvalitní ojetiny.
Současné situace na sekundárním trhu zneužívají hlavně menší dovozci aut ze zahraničí. Jakmile vůz překročí hranice, ve většině případů ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost auto omladit, stočit tachometr nebo zatajit nějakou vážnější havárii. „Tento problém se týká především starších a levnějších aut, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Pravidelně se nám na výkupu objeví auta, u nichž nemáme pochybnosti o tom, že byla v minulosti vážně bouraná, že stav tachometru neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mají pravidelný servis a stav tachometru se záznamy v knížce také souhlasí. Laik, který by takové auto kupoval někde na ulici přes inzerát, nemá bez potřebného vybavení a znalostí prakticky žádnou šanci tyto vady odhalit,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.
Situaci na sekundárním trhu nepřispívá ani krize v energetice a vysoká inflace. S neustále rostoucími cenami nejen energií a s tím spojenou vyšší finanční zátěží zejména nízkopříjmových rodin se podle Vaněčka zvyšuje i procento aut, která jsou nabízena majiteli v exekucích nebo ve zcela nevyhovujícím technickém stavu. „Nejrizikovější jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Vaněček. „Pokud si někdo takový vůz koupí a dopředu nemá možnost si jeho právní náležitosti důkladně prověřit, může se stát, že v budoucnu přijde exekutor, vůz mu zabaví a nakonec nebude mít ani auto, ani peníze,“ varuje Vaněček. Dalším problémem je pak zcela nevyhovující technický stav auta, jehož případné opravy by vyšly i na desítky tisíc korun, ale majitelé v těžké finanční situaci na ně nemají prostředky. „Takových aut se v našich výkupních centrech za poslední dobu objevilo několik. Auta jsou v takovém stavu, že je odmítáme vykoupit, protože by v žádném případě neprošly technickou kontrolou a my bychom za ně nemohli novému majiteli ručit. Běžně odmítáme okolo 60 % nabízených aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 70 % zamítnutých výkupů,“ podotýká Vaněček.Martin Houška
PR & Media Relations Manager Aures Holdings
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu