Thajsko chce být Detroitem Východu také v elektromobilitě
Thajská vláda chce využít současnou situaci k restrukturalizaci svého automobilového průmyslu a zvýšit podíl elektromobility. Ambice mít na thajských silnicích do r. 2035 přes 18 milionů elektrických vozidel, vč. tisíců e-busů, představuje příležitost i pro česká řešení – finální výrobky, řešení pro návaznou infrastrukturu i spolupráci při vývoji.
Thajsko se dlouhodobě etablovalo jako jedno z center automobilového průmyslu v jihovýchodní Asii se širokou základnou finální výroby i subdodavatelů. Do roku 2020 vstupovalo s cílem vyrobit 1,4 mil. vozů, který se přes covidovou krizi víceméně podařilo splnit. Přesto krize zvýraznila výzvy, kterým thajský automobilový průmysl čelí – pokles koupěschopné poptávky, změny a přerušení dodavatelských a hodnotových řetězců a v neposlední řadě globální i místní trend přesunu k ekologičtějším způsobům dopravy, než jsou vozidla na tradiční spalovací motory. Tento trend je samozřejmě patrný již delší dobu, ale krize ho jen urychlila a thajská vláda vycítila možnost využít ji a přeměnit ji v příležitost. To vše v rámci vládní snahy o posílení „zelené“ dimenze, ochrany životního prostředí a udržitelnosti rozvoje, vč. konceptu BCG (Bio-Circular-Green).
První systémovější vládní podpora elektromobility se v Thajsku datuje do r. 2017, kdy byly schváleny první výraznější daňové, celní a jiné pobídky pro dovoz i výrobu vozidel na elektrický pohon (EVs). Původním cílem bylo, aby EVs představovala do r. 2030 alespoň 30 % celkové domácí výroby silničních vozidel v Thajsku. Letos v březnu byl tento cíl, mj. s ohledem na výrazný posun směrem k elektromobilitě v Evropě, zvýšen na polovinu z téměř 2,9 milionů (725.000 osobních vozů a pickupů, 675.000 motocyklů a 34.000 autobusů a nákladních vozů). Co se týká počtu EVs na thajských silnicích, odhady hovoří o tom, že v r. 2030 by na nich mělo být 6,22 mil. EVs, aby se jejich počty za dalších pět let zvýšily na 18,4 mil. Motocykly a osobní vozy/pickupy by představovaly přibližně po polovině, pouze 2,5 % by připadlo na autobusy a nákladní vozidla.
Jaká je aktuální situace? Ke konci r. 2020 bylo v Thajsku v užívání 192.000 EVs všech typů, přičemž nejvíce jich bylo zaregistrováno v letech 2019-20. Bližší představu poskytnou následující grafy.
Z přibližně 35.000 EVs zaregistrovaných r. 2020 naprostou většinu (cca 92 %) představovaly PHEVs (Plug-in Hybrid EVs) a HEVs (Hybrid EVs). Počet BEVs (Battery EVs) se meziročně zvýšil dvojnásobně.
Udržení postavení Thajska jako „Detroitu Východu“, což je titul, kterým se rádo chlubí, a naplnění jeho ambice stát se hubem elektromobility alespoň v ASEAN budou záviset i na domácí poptávce. Tu se vláda snaží a bude snažit podporovat daňovými pobídkami (např. snižování spotřebních daní), výstavbou příslušné infrastruktury nebo tlakem na státní instituce, aby využívaly EVs. Svého druhu pilotním projektem ve veřejném sektoru je zavádění elektrobusů v Bangkoku. Tamní dopravní podnik ve spolupráci s několika místními firmami zkouší přestavět stávající dieselové autobusy na e-busy. Cílem je, aby e-busy měly alespoň 40-60% podíl domácích vstupů při dosažení přibližně poloviční pořizovací ceny v porovnání s novými e-busy. Přitom e-busy mohou být jedním z hlavních cílových segmentů českých výrobců, když kromě Bangkoku je tlak na jejich zavedení i v dalších aglomeracích nebo nově i na Phuketu místo původně plánovaných tramvají. Tato filozofie se odráží také ve výše uvedeném předpokladu, že v r. 2035 bude v Thajsku jezdit 458.000 autobusů a nákladních vozů, přičemž i menší podíl e-busů představuje zajímavý potenciál.
Při rozvoji domácí výroby EVs Thajsko nespoléhá jen na vlastní síly, ale věří i ve výrazný podíl zahraničních investorů. Aktuální vývoj ve světě ale nutí i některé z předních světových hráčů měnit své plány. Současná krize vedla např. ke stažení GM z Thajska či přiměla Nissan, Mitsubishi nebo Hondu k restrukturalizaci své přítomnosti a změny se nevyhnuly ani „elektromobilním“ plánům. Zatímco BMW nebo čínská Great Wall Motors zde jsou již v tomto sektoru i výrobně či montážně přítomny, Mercedes Benz odložil zahájení projektu montovny EVs na konec r. 2021 a Audi dokonce na neurčito.
Další pobídkou pro rozvoj elektromobility má být rozvoj příslušné infrastruktury – sítě nabíjecích stanic, stanic pro výměnu baterií a v neposlední řadě chytrých sítí (Smart Grid) – a pokrytí zvýšené poptávky po elektrické energii. Do realizace politiky jsou zapojeny všechny rozhodující státní subjekty (vč. energetických společností) i soukromý sektor, který zde cítí velkou příležitost. Hodnota „nabíjecího“ trhu by podle odhadů měla v r. 2025 dosáhnout 14 mld. TH (asi 10 mld. Kč). Cílem je mít alespoň 12.000 nabíjecích stanic a 1.450 míst pro výměnu baterií. Ruku v ruce s tím stát usiluje o výrobu baterií a úložišť energie a hledá partnery pro spolupráci při jejich vývoji, výrobě a prodeji. Zájem je nejen o spolupráci se zavedenými velkými hráči, ale i novými partnery.
Marek Libřický, velvyslanec ČR v Bangkoku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz