Turecko láká na novou turistickou sezónu
Pro Turecko je turismus dlouhá léta významným ekonomickým příjmem a motivátorem rozvoje místní logistiky a infrastruktury. V důsledku vypuknutí pandemie koronaviru se příjmy z turistického ruchu ovšem propadly. Letos se proto Turecko prezentuje jako bezpečná země nabízející návštěvníkům nejen památky a krásné pláže, ale také profesionální přístup a cenově výhodné pobyty ve svých resortech.
Ilustrační foto: Shutterstock
Turecko se po celém světě těší velmi dobrému renomé, počet turistů v této zemi dlouhodobě narůstal. V roce 2018 jej navštívilo 39,5 milionů zahraničních návštěvníků a v roce 2019 již 45 milionů. Většinu z nich tvořili návštěvníci z Ruska (7 mil.), Německa (5 mil.) a Bulharska (2,7 mil). I v České republice si Turecko získalo množství příznivců – v roce 2018 přijelo 228 000 Čechů, o rok později dokonce 311 000 krajanů. V Turecku ovšem způsobil nástup pandemie COVID-19 zásadní propad v turistickém ruchu, a loni tak do země přicestovalo pouhých 12,7 milionu turistů.
Pracovníci v turismu naočkováni
Cílem Turecka pro letošní sezónu je představit se jako bezpečná turistická destinace. V průběhu jara dokázalo snížit počty nakažených z 50 tisíc na 8 000, když využilo 28 milionů vakcín. Z toho 12 milionů obyvatel již obdrželo obě dávky vakcíny. V zemi probíhá rozsáhlý certifikační program pro turistický a gastronomický sektor, který má garantovat zdravotní nezávadnost a bezpečnost. Oficiálně byli naočkování všichni pracovníci v turistických službách v hlavních tureckých letoviscích. Navzdory tomu, že evropské státy zařazují Turecko mezi rizikové země, oficiální čísla nakažených na 100 tisíc obyvatel byly i v období kulminace případů mnohem nižší než v ČR.
Vláda vychází vstříc zahraničním návštěvníkům, a tak jsou cizinci z většiny opatření vyjmuti. Hotely, muzea a další turistické atrakce zůstávají pak i přes „lockdown“ otevřeny a zaměstnanci těchto zařízení jsou přednostně očkováni. Počítá se také s tím, že jakmile bude v EU uveden do chodu Digitální certifikační systém pro očkované občany, bude okamžitě schválen i Tureckem. Už tento měsíc zrušilo Turecko povinnost prokazovat se negativním PCR testem při příjezdu pro občany dvaceti vybraných zemí.
Turkish Airlines: prvenství v počtu letů
Podle Ülkaye Atmaci, předsedy Svazu hoteliérů, se i přes pokles v turistickém sektoru hotely přizpůsobují situaci dobře. Nejedná se však pouze o služby v hoteliérství a pohostinství. Turecký vlajkový letecký dopravce – Turkish Airlines – se podle údajů Evropské organizace pro bezpečnost letového provozu (Eurocontrol) letos v únoru umístil na prvním místě v Evropě v počtu letů za jeden den. Společnost Turkish Airlines v uvedeném období provozovala v průměru 592 letů denně. Další z tureckých aerolinek, nízkonákladový dopravce Pegasus, se s 263 lety umístil na třetím místě.
Při porovnání statistik roku 2020 a 2021 sledujeme v Turecku skokový nárůst počtu turistů. V dubnu, který byl z hlediska minulého roku nejhorší, přijelo do země 24 000 turistů, přičemž celkově je to v letošním roce už skoro 800 000. Podle ministra kultury a cestovního ruchu Mehmeda Ersoye by na konci roku 2021 mohlo Turecko zaznamenat až 30 milionů zahraničních návštěvníků.
Pro české turisty zatím nadále zůstává hlavní překážkou zařazení Turecka do skupiny zemí s velmi vysokým rizikem nákazy. Po návratu do vlasti tak mají čeští turisté povinnost pětidenní karantény a opakovaného PCR testu. Tento fakt, který se však může kdykoliv během sezóny změnit, je kompenzován velmi příznivými cenami pobytu danými aktuálním kurzem turecké liry, neobvykle nízkým počtem zahraničních turistů a podporou turistiky na všech úrovních místní turecké správy.
Jakub Dluhosch, stážista, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Jan Ondřejka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.