mzcr.cz (MZ ČR)
Školství  |  19.05.2021 17:37:22

Omezení provozu škol a školských zařízení s účinností od 24.5.2021 do odvolání - Mimořádné opatření MZDR 14600/2021-11/MIN/KAN MZDRX01G38HL

MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ 

Palackého náměstí 375/4, 128 01 Praha 2 

Praha 19. května 2021 

Č. j.: MZDR 14600/2021-11/MIN/KAN 

MZDRX01G38HL 

M I M O Ř Á D N É O P A T Ř E N Í 

Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona  č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,  ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) a § 2 odst. 1 zákona  č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně 

některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“), nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2 odst. 2 písm. f) zákona  č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění  COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření

I. 

S účinností ode dne 24. května 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření  se omezuje provoz škol a školských zařízení tak, že se omezuje

1) provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území České republiky  (dále jen „vysoké školy“), a to tak, že: 

a) účast na kurzech celoživotního vzdělávání je možná za podmínek stanovených jiným  mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě,

b) při vzdělávání, s výjimkou klinické a praktické výuky a praxe, a zkouškách studentů  musí být mezi jednotlivými osobami rozestup minimálně 1,5 metru, 

2) provoz středních a vyšších odborných škol a konzervatoří podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že 

a) závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky, absolutoria a mezinárodně uznávané zkoušky  se konají za účasti nejvýše 50 osob v místnosti a 

b) zkoušky na vyšších odborných školách se konají za účasti nejvýše 50 osob v místnosti, 

3) provoz základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky  podle školského zákona a vzdělávacích institucí poskytujících jednoleté kurzy cizích jazyků  s denní výukou podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění  pozdějších předpisů, a to tak, že 

a) se zakazuje osobní přítomnost žáků na základním uměleckém vzdělávání v základní  umělecké škole, kteří nesplňují podmínky stanovené v bodě 10, s výjimkou konzultace  nebo výuky pro nejvýše 10 žáků, 

b) osobní přítomnost účastníků na kurzech cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích 

institucích a na jazykovém vzdělávání v jazykové škole s právem státní jazykové  zkoušky je možná za podmínek stanovených jiným mimořádným opatřením pro  vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, s výjimkou individuální konzultace nebo  individuální prezenční výuky (jeden účastník a jeden pedagogický pracovník), na které  se podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky  v prezenční formě nevztahují, 

4) provoz středisek volného času, a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost dětí, žáků a studentů a jiných účastníků na tomto zájmovém vzdělávání, s výjimkou: a) konzultace nebo vzdělávání konané ve vnitřních nebo vnějších prostorech nejvýše  v počtu 10 osob v jedné skupině, 

b) konzultace nebo vzdělávání konané v počtu větším než 10 osob, nejvýše však 50 osob  ve skupině ve vnitřních prostorech nebo 100 osob ve skupině ve vnějších prostorech při splnění podmínky podle bodu 10 a za podmínky, že nejsou využívány jiné vnitřní  prostory (šatny, sprchy apod.), než v nichž je poskytována konzultace nebo vzdělávání,  a osoby po celou dobu používají ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa),  kterým je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového ventilu)  naplňující minimálně všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek), včetně  filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných norem, s výjimkami pro tento typ  prostředku stanovenými mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví, které  upravuje povinnost užití ochranného prostředku dýchacích cest

5) školu v přírodě a školní výlety tak, že je zakazuje, 

6) provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých škol tak, že součástí vzdělávání není zpěv, s výjimkou oborů základního uměleckého vzdělávání, středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých škol, ve kterých je zpěv stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného vzdělávacího nebo studijního programu, a to za osobní přítomnosti nejvýše 6 žáků nebo studentů  

v místnosti, umožňují-li jiná omezení přítomnost takového počtu žáků nebo studentů, a s výjimkou mateřských škol

7) provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých škol,  a to tak, že zakazuje sportovní činnosti jako součást vzdělávání, s výjimkou: a) mateřských škol

b) oborů středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých škol, ve kterých je sportovní činnost stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného vzdělávacího či studijního programu a 

c) sportovní činnosti konané ve vnějších prostorech, umožňují-li jiná omezení osobní přítomnost na vzdělávání, 

d) sportovní činnosti konané ve vnitřních prostorech za podmínky, že na 1 osobu připadá  alespoň 15 m2 vnitřní plochy sportoviště, a přítomno může být nejvýše 12 osob ve  skupině a nejvýše 30 osob celkem na vnitřní ploše sportoviště; přítomnost dětí, žáků,  studentů a jiných účastníků se v jiných vnitřních prostorech, jako jsou šatny, sprchy  apod., zakazuje, 

8) provoz mateřských, základních a středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol a školských zařízení tak, že vstup třetích osob (mimo dětí, žáků, studentů nebo účastníků  a zaměstnanců) do prostor školy nebo školského zařízení je možný jen v nezbytně nutných případech, s tím, že se omezí kontakt třetích osob s osobami v prostorách školy nebo školského zařízení, 

9) konání 

a) přijímacích zkoušek na vysoké školy tak, že je mezi jednotlivými osobami rozestup  minimálně 1,5 metru, 

b) přijímacích zkoušek na vyšší odborné školy, střední školy a konzervatoře tak, že se mohou konat pouze za účasti nejvýše 50 osob v místnosti a

c) nostrifikačních zkoušek podle školského zákona tak, že se mohou konat pouze  za účasti nejvýše 10 osob v místnosti; podmínky stanovené jiným mimořádným  opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě se neuplatní pro účast na  nostrifikačních zkouškách podle školského zákona

10. stanovením následující podmínky pro účast na vzdělávání, je-li to vyžadováno tímto  mimořádným opatřením: účastník nebo žák, s výjimkou dítěte do 6 let věku, a) prokáže, že  

i) absolvoval nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2  s negativním výsledkem, nebo 

ii) absolvoval nejdéle před 72 hodinami POC test na přítomnost antigenu viru  SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo 

iii) má vystaven certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti  onemocnění COVID-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě  dvoudávkového schématu podle souhrnu údajů o léčivém přípravku (dále jen  „SPC“) uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první dávky očkovací látky  v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dnů, nebo 

iv) prodělal laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u ní doba izolace  podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a od prvního  pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2 nebo  RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 90 dní, nebo 

b) doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce, že  ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test  na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování  nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním  výsledkem, nebo 

c) podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví  k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo 

d) prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami test  na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování  nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním  výsledkem; 

účastníkovi nebo žákovi, který nesplní tyto podmínky, neumožní škola nebo školské  zařízení účast na vzdělávání. 

II. 

S účinností ode dne 24. května 2021 od 00:00 hod. se ruší mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 14. května 2021, č.j. MZDR 14600/2021-10/MIN/KAN. 

III. 

Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání. 

Odůvodnění: 

V návaznosti na aktuální epidemiologickou situaci charakterizovanou postupným poklesem  incidence onemocnění COVID-19 lze s účinností od 24. 5. 2021 přistoupit k další fázi  postupného obnovování prezenční výuky ve školách a školských zařízeních. Vzhledem  k tomu, že současný stav a vývoj epidemiologické situace je nadále hodnocen jako „křehce“  stabilizovaný, a to z důvodu trvajících vyšších počtů případů a trvajících meziregionálních  rozdílů, je nutné postupovat při obnovování prezenční výuky ve školách a školských zařízeních  postupně s prioritou těch oblastí, pro které je návrat k prezenční výuce nejdůležitější. 

Dostupná data potvrzují, že šíření onemocnění COVID-19 ve školách není zanedbatelnéVyšší míra rizika potenciálního přenosu onemocnění ve školách a školských zařízeních,  vychází z toho, že ve školách a školských zařízeních dochází k intenzivním a dlouhodobějším  kontaktům mezi jednotlivými dětmi/žáky/studenty a pedagogickými pracovníky a míra rizika  přenosu je tak zde objektivně vyšší než na jiných místech, což dokladují i statistky výskytu  ohnisek onemocnění dle typu zařízení, kde školy a školská zařízení včetně mateřských škol  patří mezi nejčastější ohniska nákazy

Následující shrnutí uvádí hlavní výsledky hodnocení rizika šíření nákazy virem SARS-CoV-2  ve školách a školských zařízeních a jeho závislosti na věku. 

Podle dat z ČR (ÚZIS)1

Ve školách je dle výsledků epidemiologických šetření krajských hygienických  stanic evidován dlouhodobě významný počet ohnisek nákazy COVID-19, s přihlédnutím  k absolutním počtům onemocnění je školní kolektiv nejčastějším ohniskem dané nákazy

Z hlediska velikosti jde o ohniska spíše malá, ve kterých je průměrně evidováno  5,1 pozitivních případů na jedno zařízení. Důvodem může být včasné podchycení nákazy  a dobrá sledovatelnost šíření v definovaných školských kolektivech. 

Incidence při otevření škol prudce stoupá mj. v závislosti na věku nemocných osob. 

Podle dat z ČR a zahraničí z analytické zprávy Think Tanku UK Vzdělávání 212: od konce léta a během podzimu v ČR, ale i mnoha jiných zemích, stoupá incidence nemoci  COVID-19 ve všech věkových skupinách, včetně dětí a mládeže;  

u žáků středních škol je incidence obecně vyšší než u žáků základních škol (ZŠ); u žáků 2. stupně ZŠ je incidence obecně nižší než u dospělých;  

ihned po začátku školního roku se v ČR prudce zvyšuje incidence u žáků 2. stupně ZŠ  a u žáků středních škol; související data však neumožňují jednoznačně deklarovat, zda  k nákazám došlo ve školách, nebo mimo ně, ani do jaké míry přispěly tyto věkové skupiny  k následnému nárůstu epidemie během října 

Komprehenzivní analýza šíření onemocnění COVID-19 ve školách v USA3 ukazuje, že nákaza  se více šíří v domácnostech, kde děti prezenčně navštěvují školu, a to i v závislosti  na věku/navštěvované třídě (čím starší dítě, tím vyšší riziko). Zároveň tato studie předkládá  i porovnání podmínek a předpokladů k minimalizaci až úplnému vymizení tohoto rizika, a to  i pro ročníky odpovídající žákům českých středních škol. Významným faktorem omezení rizika  je prezenční výuka jen v částečném režimu a dále zavedení režimových opatření (čím více  opatření, tím nižší riziko). 

Studie dopadů plošných opatření z jarní vlny epidemického výskytu nákazy virem  SARS-CoV-2 v roce 2020 uvádějí různé dopady uzavření škol, jeden z největších dopadů  určuje Haug et al.4, podle kterých uzavření škol v USA mohlo snížit incidenci a mortalitu  až o 60 %. 

Podle agentního modelu základní školy, založeného na reálném grafu sociálních vazeb  a kontaktů žáků a učitelů na jedné větší ZŠ, vyvinutého BISOP ve spolupráci s MŠMT5:  

  

1 Viz prezentace ÚZIS dostupná zde:  

https://docs.google.com/presentation/d/1rEaXGTexjmKZu2MUJGc6thr0RtZaWBJi/present?ueb=true#slide=id. p29.  

2 Viz prezentace: https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11899-version1- 

rizikovost_skolniho_prostredi_pro_sireni_COVIDu_19.pdf

3Lessler J, et al. Household COVID-19 risk and in-person schooling 

https://doi.org/10.1101/2021.02.27.21252597 

4 Viz https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0. 

5 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/.

Na prvním stupni ZŠ se nemoc COVID-19 šíří významně méně než na 2. stupni ZŠ. Ačkoli  na 1. stupeň chodí o čtvrtinu více dětí (o jednu třídu), podílí se 1. stupeň ZŠ jen na zhruba  42 % infekcí ve škole. Potvrzuje se tím intuice, že menší děti mají méně intenzivních sociálních  kontaktů a zároveň téměř nemění kolektiv ani učitele v průběhu výuky. 

Dle agentního modelu vyvinutého spolu s BISOP6 by týdenní alternace celých tříd na ZŠ měly  snížit šíření COVID-19 ve škole až o 80 % proti běžnému stavu i bez dalších režimových  opatření, s nimiž by měl být efekt ještě větší.  

Významné snížení rizika při týdenní alternaci skupin jejich rotací potvrzují i další studie  založené na modelováním školního provozu. Dle modelu z USA7týdenní rotace prezenční  a distanční výuky celých tříd snižuje zásadně riziko, že se škola stane místem nákazy žáků  a učitelů a tím rizikem vzniku ohniska onemocnění. 

Týdenní rotace celých tříd se tak ukazují jako klíčové a efektivní opatření s rozhodujícím  efektem na šíření nemoci COVID-19, které zároveň nezasahuje drastickým způsobem  do provozu školy v porovnání s dalšími alternativami jako je půlení tříd, využívané například  na podzim 2020 v Izraeli. Výhodou opatření je zároveň nízká citlivost na úroveň individuálního  dodržování opatření

Vedle výuky jen v částečném režimu za využití rotace je nezbytné doplnění tohoto opatření  o další režimová opatření. Již zmíněná komprehenzivní americká studie zkoumající dopad  šíření nemoci COVID-19 ve školách v USA8 uvádí, že při zavedení 7 a více běžných  režimových opatření je riziko zvýšeného přenosu ze škol marginální. Mezi nejúčinnějšími  režimovými opatřeními je uváděno omezení extrakurikurálních aktivit, denní screening  symptomů, ochrana dýchacích cest učitelů i žáků, dostatečné větrání nebo přesunutí části  výuky ven. 

Podle agentního modelu školy vyvinutého spolu s BISOP dochází na ZŠ k nejvyššímu přenosu  infekce (47 %) mezi dětmi ze stejné třídy: klíčová jsou proto především režimová opatření  ve třídě a o přestávce. Relativně méně významné je šíření infekce mezi dětmi z různých tříd. 

Jiné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví maximálně rozšířilo povinnost ochrany  dýchacích cest prostřednictvím respirátorů třídy FFP2, příp. zdravotnických obličejových  masek a jiné mimořádné opatření zakotvilo pravidla pro testování zaměstnanců škol  a školských zařízení a dětí, žáků a studentů na přítomnosti viru SARS-CoV-2. 

Přestože aktuální epidemiologická situace vykazuje zlepšení, které umožňuje další rozšíření  prezenčního vzdělávání ve školách a školských zařízeních, existují ve školství segmenty,  ve kterých je nezbytné prezenční vzdělávání nadále omezit, a to s ohledem na nutnost  zachování principu postupného obnovování prezenční výuky. Pravidelné vyhodnocování  dopadů rozvolňování umožňuje zabránit vzniku nových ohnisek nákazy a nebo zajistí jejich  včasné podchycení tak, aby nedošlo k nekontrolovanému šíření infekčního onemocnění  v daném kolektivu a následně v celé populaci a současně se tak zabránilo zhoršení  epidemiologické situace.  

K bodu I./1 – omezení vysokých škol 

Výjimka podle písm. a) umožňuje konání kurzů celoživotního vzdělávání za stejných  podmínek, jako se konají vzdělávací akce podle jiného mimořádného opatření. Vzhledem  k tomu, že kurzy celoživotního vzdělávání mají obdobný charakter jako obecně vzdělávací  akce, narovnávají se podmínky konání kurzů celoživotního vzdělávání s jinými podobnými  akcemi. 

  

6 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/. 

7(Figure 4) McGee R.S et al. Model-driven mitigation measures for reopening schools during the COVID-19 pandemic.  https://doi.org/10.1101/2021.01.22.21250282 

8 Lessler J, et al. Household COVID-19 risk and in-person schooling https://doi.org/10.1101/2021.02.27.21252597.

Výjimka podle písm. b) se vztahuje na konání zkoušek na vysoké škole bez omezení počtu,  avšak s podmínkou, že mezi jednotlivými osobami musí být rozestup minimálně 1,5 metru. Na vysoké škole není možné některé zkoušky konat pouze distanční formou, z toho důvodu je  umožněno konat zkoušky formou prezenční, aby nebyl ohrožen průchod studiem. Zároveň je  stanoven minimální rozestup mezi osobami na jednotlivé zkoušce, čímž se nad rámec opatření  jako je testování a ochrana dýchacích cest omezuje riziko přenosu koronaviru

K bodu I./2 – omezení provozu středních a vyšších odborných škol a konzervatoří 

Výjimky pod písm. a) a b) jsou stanoveny pro vybrané zkoušky. Distanční konání těchto  zkoušek může být v mnoha případech problematické, ne-li neuskutečnitelné. Uvedené platí  zejména pro závěrečné a maturitní zkoušky nebo absolutoria.  

K bodu I./3 - omezení základního uměleckého a jazykového vzdělávání 

Výjimka podle písm. a) umožňuje konat prezenční výuku na základních uměleckých školách  v plném rozsahu. V případě, že bude výuka probíhat ve skupině maximálně 10 žáků, není  nezbytné, aby tito žáci splnili podmínky podrobení se testování nebo dokládání jiné obdobné  skutečnosti. Zlepšující se epidemiologická situace umožňuje v menších skupinkách účastníků  uskutečňovat prezenčně výuku či konzultaci bez podmínky povinného testování. V případě, že  bude skupina přesahovat 10 žáků, je pro bezpečné uvolňování opatření nezbytné, aby žák splnil podmínky stanovené tímto mimořádným opatřením, tj. doložil, že má aktuálně negativní  výsledek testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu.  

Výjimka podle písm. b) umožňuje konat vzdělávání na jazykové škole s právem státní jazykové  zkoušky a na kurzech cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích institucích za podmínek,  které stanovuje mimořádné opatření týkající se obecně vzdělávacích akcí a zkoušek. Pravidla  se staví naroveň obecným pravidlům pro konání vzdělávacích akcí či zkoušek. V rámci  prevence přenosu viru je také uplatňováno přísnější pravidlo pro nošení ochrany dýchacích  cest

Daná pravidla se nepoužijí v případě individuálních konzultací nebo individuální prezenční  výuku, kde je riziko většího přenosu viru minimální. 

K bodu I./4 - omezení provozu středisek volného času 

Výjimka podle písm. a) umožňuje prezenční výuku nebo konzultaci ve skupinách po  maximálně 10 osobách jak ve vnějších, tak ve vnitřních prostorech. Zlepšující se  epidemiologická situace umožňuje v menších skupinkách účastníků uskutečňovat prezenčně  výuku či konzultaci bez podmínky povinného testování

Výjimka podle písm. b) umožňuje konat výuku či konzultaci ve vnitřních prostorech ve větší  skupině nad 10 osob do maximální kapacity 50 osob ve skupině, ve vnějších prostorech pak  do 100 osob. Vzhledem k tomu, že epidemiologická situace se zlepšuje, je vhodné  v omezeném počtu, za dodržení dalších opatření, umožnit výuku či konzultaci ve středisku  výchovné péče. Vzhledem k tomu, že účastníci nepodléhají povinnému testování na  přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, je nezbytné, aby účastník splnil podmínky  stanovené tímto mimořádným opatřením, tj. doložil, že má aktuálně negativní výsledek  takového testu. Jedná se o legitimní požadavek, jehož účelem je snížení rizika přenosu  koronaviru. V rámci prevence přenosu viru je také uplatňováno přísnější pravidlo pro nošení  ochrany dýchacích cest

K bodu I./5 – omezení škol v přírodě a školních výletů 

I přesto, že se současná epidemiologická situace zlepšuje, není prozatím možné konat školy  v přírodě či školní výlety, jelikož se jedná o situace, kdy dochází k intenzivnímu  a dlouhodobému úzkému kontaktu osob. 

K bodu I./6 - omezení zpěvu jako součásti vzdělávání 

Výjimka je stanovena z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty je zpěv hlavní vzdělávací  aktivitou a jeho zákaz by pro ně znamenal znemožnění vzdělávání. Pokud by tato výjimka 

nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto žáků a studentů pouze na vedlejší  nebo dobrovolné předměty. Vzhledem k tomu, že v mateřských školách probíhá již provoz bez  dalších omezení (děti v mateřské škole nemají povinnost nosit roušky nebo podrobovat se  testování), je možné vzhledem ke zlepšující se epidemiologické situaci umožnit zpěv jako  součást vzdělávání. 

K bodu I./7 - omezení sportovní činnosti jako součásti vzdělávání 

Výjimka podle písm. a) je stanovena z toho důvodu, že pohyb dětí v mateřských školách je  integrální součástí mnoha aktivit a vzdělávání by jeho absencí velmi trpělo.  

Výjimka podle písm. b) se stanoví z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty je sportovní  činnost hlavní vzdělávací aktivitou a její zákaz by pro ně znamenal znemožnění  vzdělávání. Pokud by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto  žáků a studentů pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty. 

Výjimka podle písm. c) povoluje sportovní činnost jako součást vzdělávání ve venkovních  sportovištích. 

Výjimka podle písm. d) povoluje sportovní činnost jako součást vzdělávání ve vnitřních  sportovištích za pevně stanovených podmínek, které mají za cíl omezit riziko přenosu nákazy

Sledované parametry ukazují na celkovou stabilizaci a aktuální pozitivní vývoj epidemiologické  situace a z tohoto důvodu lze umožnit sportovní činnost jak ve venkovních sportovištích, tak  ve vnitřních sportovištích, ve kterých se nastavují pravidla, při jejichž dodržení je možné  sportovat ve vnitřních prostorech. 

K bodu I./8 - zákaz vstupu třetích osob do škol 

V zájmu prevence šíření nákazy od třetích osob se stanoví, že vstup těchto osob je možný  pouze v nezbytně nutných případech s tím, že se omezí jejich kontakt s žáky, studenty  a pracovníky školy v prostorách školy. Nezbytně nutným případem je například plnění  smluvních závazků školy nebo vstup zákonných zástupců jako doprovodu například  při dopomoci při samotestování atd. Ve všech případech je však nutno dbát na omezení  kontaktů třetích osob s osobami v prostorách školy (typicky s žáky a pracovníky školy). 

K bodu I./9 – výjimky z omezení konání některých zkoušek 

Výjimka podle písm. a) umožňuje konat přijímací zkoušky na vysoké školy bez omezení počtu  účastníků na skupinu, avšak za splnění podmínky minimálního rozestupu. Přijímací zkoušky  na vysoké školy bývají obecně konány za většího počtu účastníků, vzhledem ke zlepšující se  epidemiologické situaci je nyní možné umožnit, aby se přijímací zkoušky konaly za účasti více  účastníků. 

Výjimka podle písm. b) umožňuje konání přijímacích zkoušek za předpokladu, že se jej bude  (v jeden okamžik v jedné místnosti) účastnit nejvýše 50 osob. Přijímací zkoušky v mnoha  případech není možné konat pouze na základě posouzení písemných podkladů, a je tedy  nutné konat prezenční testy nebo posouzení nadání uchazečů, které není možné konat  distančně. Z důvodu omezení rizika přenosu koronaviru se tak omezuje maximální počet osob,  které se mohou současně účastnit přijímacího řízení, a to samozřejmě při dodržení všech  hygienických opatření

Výjimka podle písm. c) umožňuje konání nostrifikačních zkoušek za účasti nejvýše 10 osob  v místnosti. Nostrifikační zkoušky nelze konat distančním způsobem nebo jen s velkými  obtížemi, z toho důvodu je jim udělena výjimka. 

K bodu I./10 – podmínky pro účast na vzdělávání 

Vzhledem k tomu, že žáci základních uměleckých škol a účastníci středisek výchovné péče  nejsou povinni podrobit se testování dle obecného mimořádného opatření k testování dětí,  žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, je nezbytné stanovit pro účast na  vzdělávání podobná pravidla, jako v jiných školách a školských zařízeních za účelem ochrany  všech osob a minimalizace rizika přenosu nákazy.

Zohledňuje se také skutečnost, že spousta žáků a účastníků se již testuje v rámci povinného  testování ve školách a školských zařízeních. Je tedy možné čestným prohlášením doložit, že  žák nebo účastník podléhá povinnosti testovat se a jeho poslední test ve škole či školském  zařízení není starší 72 hodin. Ke splnění podmínky též postačí negativní výsledek antigenního  testu, který si provedl žák nebo účastník (nebo mu jej provedla jiná laická osoba, například  rodič) na místě před zahájením vzdělávání. Zbylé podmínky jsou standardními požadavky  vyplývajícími z jiných opatření

K bodu II 

Vzhledem k tomu, že se nahrazují pravidla pro přítomnost dětí, žáků a studentů ve školách  a školských zařízeních z důvodu přehlednosti novým mimořádným opatřením Ministerstva  zdravotnictví, je třeba stávající zrušit. 

prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc., MBA, v. r

ministr zdravotnictví


 

Přílohy

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688