NIO: Je čínská automobilka důstojným konkurentem pro Teslu?
![](https://i.fin.cz/zpravy/obrazky/43/586243/tesla.jpeg)
V roce 2021 najdeme mezi investory opravdu jen málo globálních
trendů, které by svou velikostí a dopadem mohly konkurovat elektromobilitě.
Elektrická auta (neboli zkráceně EV) jsou tím nejlepším příkladem tzv.
disruptivní technologie – tedy inovačního hnutí, které má potenciál změnit
podobu celého trhu. Ještě před pár lety platila americká automobilka Elona
Muska s názvem Tesla prakticky za synonymum pro celé odvětví EV, časy se ale
mění – a dnes se už v tomto segmentu pohybuje hned několik klíčových hráčů. A
aby toho nebylo málo, zuby si v tomto směru docela logicky brousí i většina
zavedených automobilových koncernů. V dnešní analýze se blíže podíváme na
čínského výrobce NIO a jeho výhledy do budoucna.
NIO je poměrně mladá společnost. Založena byla teprve v roce 2014
v Šanghaji. IPO společnosti pak proběhlo na newyorské burze cenných papírů NYSE
a její akcie se (překvapivě) obchodují právě pod tickerem NIO. Titul se
aktuálně obchoduje okolo 36 USD za kus, při statistickém pohledu zpět se tak za
uplynulých měsíců jedná až o nárůst v hodnotě 1 128 %. A to ještě zdaleka
nejsme na maximu – v horizontu 52 týdnů se akcie pohybovala dokonce i na
hodnotě 66,99 USD za kus. Tady bychom si ale měli zároveň připomenout i lokální
minimum – pouhých 2,99 USD za kus akcie NIO. Jedná se tedy o opravdu vysoce
volatilní titul, potažmo celé odvětví.
Ještě dodejme, že NIO v současnosti nevyplácí žádnou akcii. Jedná
se tedy o růstový titul v pravém slova smyslu. Tato skutečnost nám pomůže lépe
pochopit i finanční výsledky společnosti.
Jen za rok 2020 je společnost v čisté ztrátě ve výši 5,2 miliardy
čínských juanů (asi 794,92 milionu USD). Ale jen na pandemii tento stav opravdu
svádět nemůžeme. Za rok 2019 se totiž čistá ztráta společnosti NIO pohybovala
dokonce kus přes 11 miliard čínských juanů. Takže v tomto případě se výsledky
rozhodně zlepšily – a ne zrovna málo.
Tady se ale obratem dostáváme k hotovostním rezervám. Ty jsou v
současnosti opravdu velmi slušné – a společnost NIO má na svých kontech celých
39 miliard čínských juanů (tedy asi 5,96 miliardy amerických dolarů). Dluhy se
potom pohybují okolo 9,4 miliardy juanů (tedy asi 1,44 miliard USD).
Pokud jde o příjem, ten rozhodně není špatný – za rok 2020 je to
krásných 16,2 miliard juanů. Nicméně pokud jde o náklady na tento příjem, ty
jsou rovněž poměrně astronomické – celých 14,3 miliardy juanů. Což je opravdu
krajně hraniční poměr. To jsou už ovšem právě ty záležitosti, které jsou pro
společnosti růstového charakteru dost často typické. V případě automobilky,
která se zabývá inovacemi ve směru EV a autonomního řízení, si navíc dovedeme
představit opravdu vysoké náklady na vývoj, zaměstnance, součástky a podobně.
Ale například i PR aktivity a marketing.
Pokud jde o prodeje, v roce 2020 NIO prodala celkem 43 728
vozidel. To není vůbec špatné, protože v současnosti svým zákazníkům nabízí
pouhé čtyři různé modely. Navíc se jedná o 112% nárůst oproti prodejům z roku
2019. Tehdy to bylo jen 20 565 aut. Meziročně tak tržby společnosti narostly o
krásných 107 %.
Pokud jde o to v nadpisu slibované srovnání s Muskovou Teslou;
nejlepším ukazatelem bude hrubá prodejní marže. Ta u Tesly činí v průměru 17 %,
zatímco u NIO se tentýž ukazatel zastavil na 11,5 %. Nio tak vydělá na každém
prodaném autě značně méně. Tady si ale uvědomme, že v tomto ohledu se NIO
posouvá také opravdu skvostně. Ještě v předchozím roce byl ukazatel hrubé marže
totiž dokonce v minusu.
Srovnání NIO s Teslou se sice přímo nabízí, obě společnosti jsou
ale navzájem dost odlišné. Tesla svůj byznys staví tak, aby byla co možná
maximálně soběstačná. NIO svou výrobu outsourcuje a spolupracuje například se
společností Jianghuai Automobile Group.
Tesla také do velké míry staví na své vlastní síti tzv.
superchargerů, nabíjecích stanic po celém světě. NIO oproti tomu investuje spíše
do center, kde si řidiči mohou během pár minut vyměnit prázdnou baterii za
úplně novou. NIO má navíc nyní poměrně značné problémy. V Číně se společnosti
krátkodobě zastavila výroba čipů – a v takto volatilním odvětví se každá změna
tržních podmínek dokáže projevit opravdu bolestivě.
Akciový titul NIO je v současnosti téměř na polovině svého ATH. Na
druhou stranu se stále jedná o velmi spekulativní záležitost. Zároveň si ale
musíme v rámci fundamentálního myšlení uvědomit, že elektromobily tady s námi
zkrátka a dobře již zůstanou – a nejen to, bude jich více a více.
Stejně tak neočekáváme, že by se akcie měla propadnout někam zpět
ke 4 nebo 3 USD za kus. Pokud jste tedy střídmější povahy, sledujte dění a
uvidíme. Ziskovost bychom u NIO ještě minimálně dva roky neočekávali, nálada na
trhu tady ale může udělat mnoho. I když víme, že čínské výrobce je třeba vždy
brát tak trochu opatrně a s rezervou.
Mercurius Pro
Mercurius Pro, o. c. p., a. s. vznikl v roce 2018 a jeho tým má bohaté zkušenosti z předchozího působení jak v českých, tak zahraničních makléřských domech, investičních bankách a dalších finančních institucích. Poskytujeme profesionální služby pro začínající, pokročilé i institucionální investory. Naší vizitkou jsou letité zkušenosti a výsledky naší práce.
Pro investory, kteří nemají velké zkušenosti, případně jsou limitováni časem, nabízíme konzultace s makléřem či pasivní přístup k investicím skrze řízená portfolia. Zkušený investor uvítá širokou paletu nástrojů FX, komoditního, finančního i akciového trhu, včetně derivátů. Lehce si tak může z naší nabídky vytvořit své široce diverzifikované portfolio. Profesionálním a korporátním investorům nabízíme produkty a podmínky upravené dle jejich požadavků.
Více informací najdete na: www.mercurius.pro
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- CNY, čínský juan - převod měn na CZK, českou korunu
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- NIO: Je čínská automobilka důstojným konkurentem pro Teslu?
- NIO: Je čínská automobilka důstojným konkurentem pro Teslu? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- NIO: Je čínská automobilka důstojným konkurentem pro Teslu? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Automobilka NIO aneb čínská Tesla díky potřebě financování převádí svá aktiva
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Investiční mistři odkryli své tahy: Kde teď sází Buffett a další legendy?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ambiciózní plány Volva: Pomohou autonomní nákladní vozy americké nákladní dopravě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři