Čínské automobilky BYD, NIO, XPeng či Li Auto - všechny zaznamenaly v lednu meziměsíční propad prodejů

Leden pro automobilky v Číně bývá z hlediska prodejů obvykle nejslabším měsícem v roce. Potvrdil to i letošek, což například pro tamního lídra automobilku BYD znamenalo přerušení loňské výrazné růstové vlny. Zatímco BYD v prosinci prodala rekordních 341 tis. NEV vozů (New Energy Vehicle), v úvodu roku jen 201,5 tis. tedy o více než 40 % méně. V meziročním srovnání přesto třetinové zlepšení.
Při pohledu na osobní čistě jen bateriové vozy vykázala BYD v lednu meziroční zlepšení dokonce o téměř 48 %, elektromobilů totiž prodala přes 105 tis. O měsíc dříve to bylo nicméně rekordních téměř 191 tis. elektromobilů. Prodeje v úvodu letošního roku šly také ruku v ruce s výrobou, na sklad BYD příliš nevyrobila, resp. celkem z linek sjelo 205,6 tis. NEV vozů. Zmiňovaný meziměsíční propad prodejů byl dán primárně domácím trhem. Zahraniční prodeje „zeleně“ stagnovaly, resp. k řidičům se dostalo 36 174 vozů.
Připomenout lze, že BYD se v loňském posledním čtvrtletí stala celosvětovým lídrem v prodejích elektromobilů, když z trůnu sesadila Teslu (více zde).
Vývoj prodejů elektromobilů BYD v roce 2023
Akcie BYD zažily v první polovině týdne negativní směrování, když také reagovaly na zveřejněné předběžné indikativní hospodářské loňské výsledky. Přestože automobilka v posledním čtvrtletí vykázala rekordní produkci, ziskovost oproti 3. čtvrtletí evidentně klesla. Své sehrál i konkurenční boj, když splnění prodejních cílů automobilka podpořila také snížením cen. U některých tipů až o 10 tis. CNY (cca 32 tis. Kč). Každopádně BYD konkrétně uvedla, že zisk za loňský rok očekává v rozmezí 29-31 mld. CNY. Tedy v přepočtu zhruba 94 až 100 mld. Kč.
Dnes v Hongkongu akcie BYD ze středečních více než ročních minim nevýrazně přidaly na závěrečných 175,30 HK$.
Jak známo BYD spustila výstavbu svého výrobního závodu na osobní vozy v Maďarsku. V rámci svého dalšího zviditelnění se s ní „setkají“ v Evropě fanoušci fotbalu. Firma se totiž stala oficiálním partnerem EURA 2024.
Čínská Tesla, jak je také přezdíváno automobilce NIO, pak v lednu prodala 10 tis. elektromobilů, zatímco v prosinci to bylo o 8 tis. vozů více. V meziročním srovnání nicméně vykázala podobně jako BYD zlepšení a to v porovnání o méně výrazných 18 %.
O 58 % na 8 250 vozů pak meziročně vzrostly v lednu prodeje automobilce XPeng. Její novinky, sedmimístné SUV s názvem X9 se v prvním měsíci k zákazníkům dostalo téměř 2,5 tis. Každopádně meziměsíčně XPeng zaznamenal více než 50% propad, jelikož v prosinci prodal tehdy rekordních více než 20 tis. vozů.
Meziměsíčnímu propadu se nevyhnula ani automobilka Li Auto, která z hlediska meziročních nárůstů loni patřila k lídrům. Lednový výsledek více než 31 tis. prodaných vozů sice opět ukazuje na excelentní téměř 106% meziroční nárůst, nicméně v prosinci Li Auto dodala rekordních více než 50 tis. vozů.
Podobně jako akciím BYD, také i akciím výše zmiňovaných automobilek se poslední týdny nedaří. Nejvýrazněji akciím XPeng (XPEV), které během zhruba dvou měsíců zlevnily na polovinu až k úrovni 8,50 USD. Akcie NIO (NIO) jsou pak nejlevnější od poloviny roku 2020, když poklesly pod 6 USD. Akcie LI Auto (LI) se pak v lednu ocitly nejníže od května, aktuálně se pokoušejí směrovat zpět k hranici 30 USD. Loni vlétě se přitom vyšplhaly až nad 47 USD.
Závěrem možno zmínit, že od prodejů automobilů v Číně nelze příliš čekat ani v únoru. Letos totiž vychází oslavy příchodu Nového roku na 10. února, resp. tím začne letošní rok „Wood Dragon“ (Dřevěného draka). Jako státní svátky budou mít Číňané od 10. do 17. února 8 dní volna. Tamní ekonomika se tak ve většině výrobních sektorů prakticky zastaví.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Čínské elektroautomobilky Nio, Li Auto a Xpeng mají za sebou rekordní rok s růstem prodejů
- Prodeji elektromobilů se v říjnu dařilo. NIO, Xpeng i Li Auto s novými rekordy
- „Buffettova“ BYD překonala Teslu, s rekordem také NIO i XPeng
- Xpeng v říjnu dodal pouze polovinu nových vozů co hlavní konkurenti Nio a Li Auto
- Tesle trvalo vyrobit 100 000 vozů 12 let, čínským Xpeng a Nio to trvalo polovinu času
- Čínská Nezha překonala Nio a Xpeng a loni dodala na trh 152 000 elektorautomobilů
- Čínská automobilka Li Auto v říjnu prodala na domácím trhu přes 40 000 vozů. Tesla jen 28 626
- Buffett se zbavuje akcií čínské automobilky BYD, která přitom výrazně šlape na paty Tesle
Prezentace
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
16.04.2025 Daňový lexikon pro začátečníky: Praktický…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Miroslav Novák, Citfin
Euro za 27 Kč – reálná možnost v případě, že letos americká ekonomika spadne do recese
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Alena Kastnerová, Direct Family
Pojištění mazlíčků od Direct pojišťovny: Chraňte svého psa či kočku bez zbytečných výdajů
Marek Pokorný, Portu
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex duben 2025: Index se urputně drží nad 5 %, nejlepší sazby jsou u tříleté fixace
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Každý třetí úraz se stane při sportu. Jste na to připraveni?
Jaroslav Rada, Česká síť
Jak velká fotovoltaická elektrárna je vhodná pro rodinný dům?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz