Kdo, s kým, o čem. Zmapujte komunikaci se zákazníkem krok po kroku
Nezáleží na tom, jestli prodáváte domy nebo firemní školení. Komunikace je tím, co vám zákazníka získá a udrží – nebo ztratí.
Proto je překvapující, že řada českých firem nemá svou komunikaci se zákazníkem zmapovanou. Nechávají ji běžet samospádem a netuší, na čem ztroskotaly neúspěšné obchody nebo proč odešel důležitý zákazník.
To ale znamená konkurenční výhodu pro vás: Zmapujte pečlivě svou komunikaci, dejte jí řád a vyšvihnete se před konkurenci. V článku vám vysvětlím, proč firma i živnostník potřebují jasnou komunikační mapu, co vám přinese a hlavně jak ji vytvořit.
Co vám přinese komunikační mapa?
- Konečně máte přehled. Víte, kdo s kým komunikuje, kdy, o čem. Máte kontrolu nad fungováním obchodního týmu.
- Odhalíte nenavazující body. Pokud mezi dvěma body komunikace není jasná návaznost, dochází k chybám, které vás připravují o zákazníky.
- Zjistíte, jak uzavřít více obchodů. Projdete si jednotlivé komunikační uzly a odhalíte, proč se vám nedaří akvizice nebo proč vám odchází zákazníci.
- Sladíte svůj tým. Všichni obchodníci dostanou ucelený návod, se kterým se snadno zorientuje i nováček.
- Přestanete zapomínat. Nebo spíš: Budete si to moct dovolit. Díky komunikační mapě snadno chytíte nit a už se nestane, že byste zapomněli na zásadní krok komunikace se zákazníkem.
- Zbavíte se rutinních úkolů. Komunikační mapu snadno zanesete do systému pro správu zákazníků (CRM), který za vás vyřeší plánování a rozdělování úkolů, připomínání a ukládání informací.
Tvoříme komunikační mapu krok po kroku
1 krok: Fáze komunikace
Představte si komunikaci se zákazníkem jako dlouhou cestu. Začíná tam, kde stojíte teď, a pokračuje pořád dál.
Čekají vás různé části cesty. Údolí, hory, roviny.
Typicky jde o tyto fáze:
- Akvizice (z kontaktu se stane zákazník)
- Realizace (realizujete zákazníkovu objednávku)
- Retence (staráte se o stávající zákazníky)
Ale pozor, cesta každé firmy je jiná. Možná právě vy neřešíte akvizici, protože vám zákazníci chodí na doporučení. Nebo je vaše služba jednorázová a o retenci nemůže být řeč.
Proto si na papír sepište své fáze komunikace se zákazníkem.
2. krok: Milníky ohraničující fáze
Fázi „Akvizice“ si představte jako cestu mezi dvěma městy. Ta města jsou milníky, které tuto fázi ohraničují. Může to být Získání kontaktu a Podepsání smlouvy.
Ke každé fázi si napište, jakým milníkem začíná a jakým končí.
3. krok: Úkoly
Než ale dojdete z města X do města Y, musíte udělat řadu kroků: jednotlivých úkolů. Sepište si, jaké kroky musíte provést, abyste se dostali od jednoho milníku k druhému.
Příklad:
První fází komunikace se zákazníkem je akvizice.
Akvizice začíná získáním kontaktu například z databáze firem a končí podepsáním smlouvy o spolupráci. To jsou milníky.
Abyste se dostali od kontaktu k podpisu, musíte:
- zavolat potenciálnímu zákazníkovi
- sepsat informace do e-mailu
- připomenout se s e-mailem
- dodat nabídku
- zavolat a probrat ji s klientem
- přichystat smlouvu
- zajistit podpis
Toto jsou úkoly. Nezapomeňte ani na ty drobné jako „zapsat schůzku do kalendáře“ nebo „vytvořit obchodníkovi úkol pro vypracování nabídky“.
Ke každému úkolu napište:
- kdo ho plní
- kdy
- jak dlouhou na to má dobu
- čím je úkol splněný (odeslaný e-mail, smlouva zadaná do systému)
Využití komunikační mapy v praxi
Pravděpodobně vám na papíře vznikl velký pavouk milníků a úkolů. To je vaše komunikační mapa. Projděte si ji bod po bodu a zamyslete se u každého úkolu:
- Je skutečně potřeba?
- Co na něm můžete zlepšit?
- Co se musí stát, aby úkol nastal?
Zvlášť poslední otázka je zásadní: Díky ní komunikaci se zákazníkem zefektivníte. Jakmile totiž zmapujete návaznost úkolů, můžete je automatizovat.
Automatizace ve službách? Jde to
Stačí vybrat jednoduchý CRM (systém pro správu vztahu se zákazníky) a podle komunikační mapy v něm nastavit posloupnost úkolů. Systém se pak za vás postará o rutinní práci, jako je plánování úkolů, kontrolování termínů, připomínání a podobně.
Tím vašemu obchodnímu týmu rozvážete ruce. Zbavíte ho administrativy a dáte mu víc času na vyhledávání obchodních příležitostí a péči o zákazníky. Zároveň získáte jistotu, že každý člen týmu plní své úkoly včas a správně.
Automatizaci zapojíte i do realizace zakázky. Systém za vás pohlídá, že každý člen týmu udělá svůj kus práce a odevzdá ji klientovi včas.
Posuňte svou komunikaci do 21. století
Zmapujte ji. Zrevidujte úkoly. A automatizujte. Překvapí vás, co to udělá s výsledky vašeho obchodního týmu.
Mgr. Štěpán Musil
obchodní ředitel Anabix CRM
Specialista na marketingovou komunikaci a segmentaci zákazníků. Pomáhá firmám zmapovat komunikaci se zákazníky, zefektivnit ji a vytvořit úspěšnou prodejní strategii.
V Anabix CRM je ve spojení s českými firmami, kterým radí s praktickým využitím funkcí CRM. Za 20 let v oboru zajišťoval implementaci systému v desítkách českých firem.
Anabix CRM
Anabix CRM je český systém pro budování vztahu se zákazníky. Automatizuje obchodní procesy, hlídá péči o zákazníka a shromažďuje všechny důležité informace přehledně na jedné kartě kontaktu.
Více na https://www.anabix.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři