Karanténa během pandemie posiluje herní vývojáře z Česka a Polska
Nechávat lidi během pandemie doma je výhodné zejména pro růst jednoho odvětví v regionu střední a východní Evropy. Herního průmyslu. Podle agentury Bloomberg Intelligence vyskočil počet hráčů na celém světě od března o 30 %. Nyní se tak jedná o odvětví za 156 miliard dolarů, které bude jen stěží zpomalovat vzhledem k tom, že případy Covid-19 opět prudce rostou. Ale i tak nemá na jen na růžích ustláno.
Část tohoto trhu tvoří 4,2 mld. USD pro designéry a vývojáře v České republice, Polsku a dalších bývalých komunistických státech. Ti mají lokálně čím dál větší váhu a tohoto momentu se také snaží využít. Česká společnost Bohemia Interactive, která prodala 3 miliony kopií své nejprodávanější hry Arma 3, chce vstoupit na burzu poté, co jí letos prudce vzrostly prodeje, uvedl její generální ředitel Marek Španěl v e-mailu pro Bloomberg. Více zde.
Největším titulem varšavského akciového indexu je nyní CD Project, který vydal hru Zaklínač. Jeho akcie letos vzrostly o více než 50 % a jde tak o nejhodnotnější společnost svého druhu v Evropě. Huuuge, vývojář bezplatných mobilních her se sídlem v Polsku, podal 31. srpna prospekt na počáteční veřejnou nabídku akcií. Studio People Can Fly, které pracovalo spolu s Epic Games na hře Fortnite, chce zaměstnat více než 100 nových lidí.
Ostatní firmy zhltly mezinárodními společnostmi. Beat Games, českého tvůrce Beat Saber, koupil v loňském roce Facebook. Warhorse Studios, vývojáře série Kingdom Come, ovládá Deep Silver ze skupiny Koch Media.
„Pokud jste v Polsku nebo jste výrobce her v České republice, můžete dát hru na platformu a může si ji koupit kdokoli na světě,“ řekl Matthew Kanterman, analytik BI z Hongkongu. "Z tohoto pohledu je pro tyto společnosti opravdu snadné mít celosvětovou přítomnost a dostat se nad svou ligu."
Kdo si hraje, nezlobí
Hry z našeho regionu mají celosvětovou stopu. Když v březnu začala v USA pandemie, pustila se fanynka hvězdných válek Toni Moore do videohry s virtuální realitou Beat Saber, která po hráčích vybavených laserovým mečem háže červené a modré elektronické kostky do rytmu popové hudby. Byla to první VR hra na světě, která si získala více než 1 milion uživatelů. "Když byla v březnu a dubnu celostátní karanténa, hrála jsem hodně, prostě jsem musela," řekla tato 36letá matka z Utahu.
Pandemie ale přináší výrobcům her i hráčům problémy. Přestože se největší společnosti těší rychlému růstu, menší a více specializované společnosti mají problémy získat financování, když jsou obchodní show odpískané. A ty jsou pro ně důležitým místem, kde získat kapitál. Vytvořit a doladit videohru trvá běžně roky a jsou k tomu zapotřebí desítky vývojářů, programátorů, hudebníků a grafiků.
Na rozdíl od Polska může být pro některé menší české tvůrce těžší přežít, a to i při zvýšené globální poptávce, uvedl Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů. Karanténa také zbrzdila face-to-face spolupráci. Přístup firem ke kapitálu je problém a je pro ně horší najít si investory, doplnil Barák. Start-upy, které potřebují investice, mohou mít potíže, a to pro ně může být dost blbá situace, uzavřel.
Zdroj: Bloomberg
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz