Na Vinohradech vzniklo 13 stožárů veřejného osvětlení připravených pro dobíjení elektromobilů
Podle radního Jana Chabra je hlavní výhodou projektu schváleného Radou HMP zcela bezpochyby rychlost. „Pilotní projekt zahrnuje 13 EV ready lamp, které vznikly v řádu půl roku. To v Praze není úplně obvyklé, vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl radní a dodal, že za 6 let by mělo v hlavním městě vzniknout 3 až 6 tisíc podobných nabíjecích míst. „Je jasné, že to nebude jediný způsob nabíjení e-mobility v Praze, jeho velkou výhodou je ale možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase,“ doplnil.
„Kdyby THMP tuto síť během zmíněných 6 let stavěla bez synergie s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun. Tímto řešením dojde k výrazné úspoře, konkrétně až o 500 milionů. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem,“ popsal předseda představenstva THMP Tomáš Jílek. „O benefitech synergické obnovy kabelů tak není třeba diskutovat. Má ale i řadu dalších konsekvencí, např. otázku rozkopanosti Prahy. V rámci jedné stavby minimalizujeme dobu, po kterou bude občany nějakým způsobem omezovat,“ dodal.
Náklady ve výši zhruba 800 milionů nezahrnují jen výdaje na pořízení nabíječek. Je v nich zahrnuta i kompletní modernizace dotčeného veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo třeba obnova komunikace. „Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za ledková. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ vysvětlil radní Jan Chabr.
Podle Tomáše Jílka by mělo v Praze v příštím roce vzniknout až 350 dalších stožárů VO připravených na osázení nabíječkami. „V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů dle Národního akčního plánu a lokality koordinujeme s dalšími městskými subjekty. Ať už jde o Operátora ICT, který má za úkol zpracovat Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury HMP, nebo Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Je pro nás důležité, aby EV ready lampy byly na místech, která dávají smysl,“ uzavřel Tomáš Jílek.
Pro příští rok probíhá projektová příprava pro osm dalších lokalit. Jde o Lhotku, Veleslavín, Černý most, Háje, Kamýk, Velká Ohrada, Chodovec a Kobylisy.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Kdy se vyplatí refinancovat hypotéku: Tipy pro správné rozhodnutí
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex říjen 2024: Úroky hypoték se pevně zabetonovaly nad 5 %
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Pojištění schopnosti splácet jako rezervní kolo na dlouhé cestě jménem hypotéka