Platby kartou v karanténě: Češi vzali útokem cykloprodejny
Prodejcům kol a cyklistických potřeb v době pandemie Covid-19 nečekaně výrazně rostly tržby. V květnu byly dokonce dvojnásobně meziročně vyšší. Lidé více utráceli i za golf a sportovní náčiní a oblečení. Naopak příjmy za kulturní vyžití šly vzhledem k uzavřeným hledištím kin, divadel a koncertních sálů strmě dolů. Výjimkou byly díky online prodejům obchody s hudbou a knihami, vyplývá ze statistik karetních plateb v ČSOB v oblasti volného času od března do května.
„Zatímco ještě v březnu cykloprodejny musely sčítat ztráty, ukazují naše data, že v dubnu po uvolnění zákazu prodeje nastal obrat a v květnu už nevěděly kam dřív skočit. Nouzový stav tak paradoxně přinesl do cykloprodejen více klientů, jelikož cyklistika se vedle běhu stala na poměrně dlouhou dobu jedním z mála sportů, který šel provozovat,“ uvedl Jan Sadil, člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail.
Za březen tržby prodejců bicyklů meziročně padaly o takřka polovinu, ovšem v dubnu už vyskočily o dvě třetiny a v květnu přišlo zmíněné zdvojnásobení. Poměrně brzké znovuotevření venkovních sportovišť pomohlo golfovým areálům, kde po polovičním propadu tržeb v březnu přišel dubnový růst o 14 procent a následně květnový o 40 procent.
U obchodů se sportovním vybavením a oblečením nastalo oživení pomaleji. V březnu i dubnu jim propadly tržby o zhruba 40 procent, až v květnu vykázaly vzestup o třetinu. Z nejhoršího se postupně dostávaly i bazény, kde po dvou měsících zmaru útraty v květnu stouply o pět procent. Na návrat předkrizových časů naopak nejdéle čekali provozovatelé bowlingů, kulečníků nebo fitness center.
„Vzhledem k omezenému cestování a nejistotě, kam vlastně budeme moci v létě vůbec vyrazit, se Češi začali připravovat na domácí dovolenou. Tomu odpovídají i zvýšené nákupy sportovního vybavení a konkrétně kol. Zákazníci se přizpůsobili situaci nejenom, pokud jde o sport a dovolené, ale i o způsob nakupování. Koronavir ještě více urychlil expanzi internetových prodejů, a tak kdo měl v době nouzového stavu e-shop, byl nesporně ve výhodě,“ komentuje situaci Petr Dufek, analytik ČSOB.
V případě muzeí, divadel, kin, zoologických zahrad, klubů, hradů a zámků byly propady tržeb ve sledovaných měsících drtivé. Ovšem bylo pár výjimek. Oblastí, která rostla dokonce po celou dobu karantény, i když jen o jedno až dvě procenta meziročně, byly obchody s hudbou a hudebními nástroji. „Lidé si mohli po celou dobu pandemie pořizovat hudbu na poslech online pomocí platforem, jako jsou iTunes nebo Spotify,“ vysvětloval Jan Sadil.
Rovněž knihkupectví, zejména s podporou online prodejů, také nezažívala tak dramatickou situaci jako třeba divadelní pokladny. Po zpřístupnění svých provozoven dokázala rychle získat čtenáře zpět a v květnu už meziročně objemem tržeb přijatých platebními kartami rostla.
Skupina ČSOB je vedoucím hráčem na trhu finančních služeb v České republice
Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která aktivně působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy. Na českém trhu působí skupina ČSOB zejména pod obchodními značkami ČSOB, Era, Poštovní spořitelna, Hypoteční banka a ČMSS. Své služby skupina ČSOB poskytuje všem typům zákazníků, a to jak fyzickým osobám, tak malým a středním podnikům, korporátní a institucionální klientele. Do produktového portfolia skupiny ČSOB patří financování potřeb spojených s bydlením (hypotéky a půjčky ze stavebního spoření), pojistné produkty a penzijní fondy, produkty kolektivního financování a správa aktiv i specializované služby (leasing a factoring). Skupina ČSOB pečlivě naslouchá potřebám svých klientů a nabízí jim nikoliv produkty, ale nejvhodnější řešení. V rámci konceptu bankopojištění nabízí také produkty sesterské ČSOB Pojišťovny.
Více informací na: www.csob.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu