(Kurzy.cz)
Nízká nezaměstnanost překopala pracovní trh
O kvalifikované lidi je rvačka. Rekordně nízká nezaměstnanost řádně zamíchala zvyklostmi na pracovním trhu. Alfou a omegou je osobní přístup. Jaké další trendy se za posledních pět let změnily?
Rekordně nízká nezaměstnanost učinila z kvalitních lidí to nejžádanější zboží. Uchazeči z přetlaku nabídky nad poptávkou profitují, zároveň však rostou požadavky na kvalitu výkonu náborářů. Za posledních pět let lze na pracovním trhu vypozorovat následující trendy:
Klíčová je důvěra
První pravidlo pro získání opravdu kvalifikovaného specialisty či manažera zní: žádný neosobní přístup. Doba, kdy stačilo i velmi žádané lidi vyhledat, oslovit a přesvědčit na LinkedIn či profesních portálech, je dávno pryč. Dnes jsou nejhledanější specialisté a top manažeři pracovními nabídkami přesyceni a velmi zvažují, komu poskytnou důvěru. „V první fázi, během oslovení, je třeba poskytnout kandidátovi co nejkonkrétnější informace o pozici i firmě. Nabubřelé či rádoby tajemné fráze typu „pro váženého mezinárodního klienta hledáme“, které známe z pracovních inzerátů, dokážou kandidáty odradit. V závěru jednání, při samotné změně místa, je zase klíčová osobní vazba a důvěra, kdy kandidát uvítá pomoc seriózního konzultanta v rozhodnutí, které dlouhodobě ovlivní jeho život,“ říká Ivar Mesenský z headhunterské společnosti Wolf Hunt.
Oborová specializace
S úzkými vztahy zprostředkovatelů s kvalifikovanými uchazeči souvisí přesun od velkých personálních agentur ke specializovaným hráčům. Přibývá zprostředkovatelů práce, kteří se soustředí na vyhledávání pouze některých profesí. Headhunter se musí v oborech, na které se specializuje, opravdu vyznat, sledovat novinky a trendy, vzdělávat se, pravidelně navštěvovat oborové konference apod. Kvalifikovaný uchazeč totiž musí headhuntera nejen osobně znát, ale také věřit, že jeho oboru dostatečně rozumí. „Stejné očekávání má pak i zadavatel, který si musí být jistý, že zprostředkovatel předává relevantní informace o firmě a samotné pozici,“ doplňuje Pavla Wilhelmová, Employee Care Manager ze společnosti Phonexia. Není proto výjimkou, že se náborové agentury a headhunteři specializují například na sféry informačních technologií, financí, obchodu, jiné na vyhledávání vícejazyčných pracovníků do center sdílených služeb, další zase na technické a technologické obory, či pouze na medicínské reprezentanty. „Farmaceutické a příbuzné společnosti mají ve výběrových řízeních na obchodní a manažerské pozice velmi vysoké nároky. Ty se týkají odborných medicínských a farmakologických znalostí, ale také kompetencí v marketingu, legislativě, administrativě a jiných oblastech,“ vysvětluje Ladislav Havlík z agentury Havlík a Stejskal, která se na vyhledávání medicínských reprezentantů specializuje. „Významnou roli hraje také rychlý rozvoj medicíny a farmacie. Společnosti často hledají zaměstnance s velice úzce specifickými odbornými znalostmi, např. onkologie, imunologie či neurologie. Stává se, že firma hledá i specialisty se zkušenostmi v určité třídě léků.“
Nábor kvalitních lidí není e-shop
Pokud firmy najdou ve zprostředkovateli spolehlivého partnera, jsou ochotné pracovat na bázi oboustranné exkluzivity. O tom si mohly pracovní agentury před pěti lety většinou pouze nechat zdát. „Oboustranná exkluzivita znamená skutečně partnerský přístup, kdy dodavatel náborových služeb představuje cílovému talentu jedinou firmu a netříští jeho pozornost jinými nabídkami. Naopak pro firmu znamená angažmá konkrétního náborového partnera rychlejší obsazení pozice správným člověkem, který ví, co od nové práce očekávat, a nezačne se proto brzy rozhlížet jinde,“ říká Ivar Mesenský z Wolf Hunt.
Firmy chtějí partnerství místo třídění životopisů
Vzhledem k těmto trendům se zvyšují nároky na kvalitu náborových služeb obecně a mnoho firem již odmítá platit za inzerci třetích stran, třídění životopisů a jejich přeposílání. Přibývá zaměstnavatelů, kteří raději nakoupí fundované poradenství, vybudovanou síť osobních vztahů, systematickou aktivitu na trhu či reporting cenných dat. „Profesionalita ve spojení s důvěrou je pro nás klíčová. Tak jak je nábor o budování vztahu s kandidátem, chceme ho v případě spolupráce s headhunterem opírat o vzájemné partnerství,“ říká Pavla Wilhelmová z Phonexie.
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz