(Kurzy.cz)
AČTO: Novelizovaná podoba českého zákona o významné tržní síle nereflektuje evropskou směrnici
Čeští
nezávislí obchodníci musí v současné době řešit novelu zákona o významné
tržní síle. V návaznosti na evropskou směrnici o nekalých obchodních
praktikách by měla její novelizovaná podoba platit pro všechny účastníky trhu.
Současná situace však napovídá, že novela směřuje pouze vůči odběratelům na
konci potravinového řetězce. Návrh
novely českého zákona o významné tržní síle, který má do sebe vtělit evropskou
směrnici, neodráží skutečnost, že má zahrnovat boj proti nekalým praktikám v celém
zemědělsko-potravinářském řetězci. To je zcela v rozporu s původním záměrem, který byl ze
strany ministerstva zemědělství několikrát deklarován.
Návrh novely neřeší vztah mezi:
·
odběratelem
s významnou tržní silou a dodavatelem
·
zemědělskou
prvovýrobou a zpracovateli
·
dodavateli
s významnou tržní silou a ostatními dodavateli
V praxi to může znamenat, že potravinářský podnik s významnou tržní silou může prosadit u obchodníka své prioritní postavení na úkor ostatních dodavatelů a pokud obchodník připustí možnost dodávek od jiných dodavatelů, okamžitě zhorší své současné podmínky dodávek, anebo je vystaven hrozbě ze strany dodavatele.
Je nutné podotknout, že SOCR hájí výhradně pozici zahraničních
obchodních řetězců a zcela sobecky nereflektuje potřeby menších nezávislých
obchodníků. Nesouhlasíme se tím, že se snaží z novely vytlačit některá
ustanovení jako je např. zákaz prodeje za podnákupní ceny. Tato praktika
zásadně deformuje český trh a významně přispívá k likvidaci menších
obchodníků. Řetězce tak mají stále možnost pokračovat ve válcování českého trhu
a neřízené expanzi.
Jaké používají dodavatelé vůči
obchodníkům nekalé obchodní praktiky?
·
sjednání
nebo uplatnění rozdílných smluvních podmínek pro prodej potravin nebo služeb,
které s prodejem potravin souvisí a to při srovnatelném plnění a bez
spravedlivého důvodu
·
jednostranné
provedení ve složení potraviny v již objednaných potravinách, v podílu jejích
jednotlivých složek, v jejím objemu či hmotnosti, v účinku potravin, obalu či
změny země původu
·
podmiňování
dodávek či spolupráce odběrem jiného než poptávaného zboží, o které odběratel
nemá zájem nebo odběrem potravin, které dodavatel nemá, kde prodávat
(nedostačující velikost prodejního prostoru)
Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého
tradičního obchodu
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.