Nefunkční klimatizaci označil prodejce za běžné opotřebení. Reklamaci automobilu proto musel řešit právník
Paní Dana si v dubnu 2019
zakoupila ojetý automobil značky Opel za 260 000 Kč. Po čase užívání vozidla se objevila skrytá vada v podobě nefunkční
klimatizace. Paní Dana nebyla při nákupu auta na nefunkčnost klimatizace
upozorněna, ani ji nemohla během zkušební jízdy odhalit, neboť při zapnutí
klimatizace byl vnitřní prostor auta ochlazován studeným vzduchem proudícím
zvenku.
Při prvních vyšších teplotách
v červnu, kdy poprvé zapnula klimatizaci, zjistila, že klimatizace nechladí
tak, jak by měla. Po objevení této vady paní Dana kontaktovala prodejnu
s požadavkem reklamace, kde byl posléze sepsán reklamační protokol. Této reklamaci však nebylo vyhověno a paní
Daně bylo nabídnuto uzavřít dohodu o narovnání se současným vyplacením částky
ve výši 5 000 Kč. Paní Dana se však
touto nabídkou nenechala odbýt, neboť oprava nefunkční klimatizace byla
autoservisem vyčíslena na téměř 22 000 Kč. Paní Dana tedy vozidlo opětovně
reklamovala, ale ze strany prodejce se znovu dočkala zamítavého stanoviska.
Prodejce argumentoval tím, že stav klimatizace odpovídá stáří vozidla a počtu
najetých kilometrů.
Paní Daně pomohla až předžalobní výzva spolupracujícího právníka
společnosti Vaše nároky.cz. Právník se ve výzvě vyjádřil k zamítavému
stanovisku prodejce slovy: „Nemůže se
jednat o vadu odpovídající opotřebení, jelikož v případě opotřebení by uvedená
klimatizace fungovala špatně (málo nebo přerušovaně). Avšak v tomto
případě klimatizace nefunguje vůbec, pravděpodobně v důsledku vadného kompresoru.“
Co se týče právního uchopení
tohoto problému: „dle ustanovení § 2161
odst. 2 zák. č. 89/2012, občanského zákoníku (dále jen „OZ“), platí vyvratitelná
domněnka, že vada, která se projeví v
prvních 6 měsících následujících po koupi vozidla, je považována za vadu
existující již v momentě koupě a je tedy na prodávajícím prokázat, že se na
věci vada nevyskytovala, případně, že na ni byl kupující upozorněn. Z
pohledu OZ jde tedy o podstatné porušení smlouvy uzavřené mezi prodávajícím a
kupujícím, které zakládá kupujícímu právo na přiměřenou slevu z kupní ceny ve
smyslu ustanovení § 2106 odst. 1 písm. b) OZ.“, komentuje spolupracující
právník.
Na výzvu reagoval prodejce
nabídkou na uzavření dohody o narovnání a s vyplacením finanční částky ve výši 10 900 Kč. V rámci
zrychlení celého procesu, který by v případě soudního řízení mohl trvat 5
let, bylo paní Daně právníkem doporučeno s uzavřením dohody a vyplacením
částky souhlasit.
Společnost Vaše nároky.cz
pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.
Více informací na: www.vasenaroky.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu