TNBiz (TN.cz)
Auto Moto  |  13.10.2019 22:22:02

Výstavba dálnic a silnic má ještě víc zpomalit. Chybí na ni peníze, méně jich bude i z EU.

Výstavba silnic a dálnic v Česku může v příštích letech výrazně zpomalit. Ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na ně totiž nebude dost peněz a méně dotací bude pravděpodobně přicházet i z Evropské unie. Do hry se tak vážně dostává možnost, že by si ministerstvo dopravy peníze půjčilo od Evropské investiční banky.

Do funkce ministra dopravy nastupoval Vladimír Kremlík (za ANO) s cílem zrychlit budování dálnic. Na to ale potřebuje sehnat několik desítek miliard korun. "Otázkou je, kde tyto finanční zdroje jsou. Jednak jsou to národní rozpočty, státní rozpočet, poté evropské peníze a i úvěrové peníze," vypočítal Kremlík.

Ze Státního fondu dopravní infrastruktury se mají zaplatit dopravní stavby budované v letošním a příštím roce. V dalších dvou letech ale prý bude situace horší.

Pak by měla státní podpora klesat, ale kompenzací by mohly být peníze z výběru mýtného - ty ale nepřeskočí 65 miliard. Jen letos jsou přitom výdaje už okolo 100 miliard korun. "Vždy, když vyjednáváte ten konkrétní rozpočet, ta částka se navyšuje," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

K těm největším plánovaným stavbám patří pokračování dostavby dálnice D3. Jde o úseky Úsilné - Třebonín a Kaplice - Nažidla. Nákladná bude i dokončovaná část D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.

"Bez práce nejsou koláče a bez peněz nejsou dopravní stavby. Samozřejmě kdyby se těch peněz nedostávalo, tak by to znamenalo nějaké zbrzdění," potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

"Stát by se místo zbytečného projídání peněz, jak vidíme v některých těch opatřeních, které procházejí Sněmovnou, měl zaměřit na ty investice," prohlásil poslanec ODS Stanislav Bláha.

Méně peněz bude i od Evropské unie, která mění pravidla pro čerpání dotací na budování silniční a železniční sítě. "Těch peněz bude míň především na jedničky a pak mám obavu i u peněz na regionální železniční tratě," sdělil Kremlík.

"U těch velkých investičních staveb už je možností málo, je nějaká půjčka od Evropské investiční banky a podobně," vysvětlil poslanec České pirátské strany Ondřej Polanský.
Peníze pro velké dopravní stavby tak bude hledat i speciální tým, který sestaví šéfové resortů financí a dopravy.

Několik let zpoždění mají i plánované dopravní obchvaty velkých měst. Minimálně čtyři z nich nezačnou podle plánu - Chrudim, Bílina, Havlíčkův Brod nebo třeba Karviná. Tam všude na odklon aut z měst lidé zatím čekají marně. 

 

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688