Zamyšlení ÚAMK 130 nebo 140 km/h na dálnici?
Podle reakcí motoristů to vypadá, že otázka, zda bude na několika poměrně krátkých úsecích zvýšena na českých dálnicích rychlost na 140 km/h nebo nikoliv, je tou nejdůležitější, která před silniční dopravou nyní stojí. O onom zvýšení se nijak vážně nebo veřejně nediskutovalo, dokud minulý ministr dopravy ČR D. Ťok nenavštívil Rakousko a u jižního souseda nezjistil, že onu otázku zkoumají. Od té chvíle se rozhořel spor odborníků, včetně expertů ÚAMK, ale i běžných motoristů: Zůstat u 130 km/h nebo zvolit 140 km/h?
Začněme tím nejdůležitějším faktem, v Čechách by se jednalo výhradně o vybrané a co do délky značně omezené úseky. Tedy něco, co pokud jde o plynulost dopravy, či snad zrychlení nemá vážnější význam. Konkrétně. Při zvýšení o 10 km/h na 140 km/h „získá“ na 1 kilometru řidič 2 sekundy času, takže například na 30 kilometrovém úseku je to rovná minuta. Ovšem opačně – prodlužuje se brzdná dráha.
Dále – ano Rakousko testuje na několika úsecích dálnice A1 možnost zvýšení rychlosti. Ovšem vskutku jen testuje. A dlužno dodat, že nikoliv poprvé. Už jednou to udělalo a myšlenku na trvalé zvýšení maximálních rychlosti o 10 km/h zavrhlo.
Odborníci ÚAMK mají řadu argumentů, proč v Čechách s takovým krokem nepospíchat. Vždyť máme vozový park s průměrným stářím 14,82 roku, který se každoročně zvyšuje. Naproti tomu na západ od nás mají vozový park osobních vozidel nejméně o třetinu, ale až o polovinu mladší. Tedy modernější vozy, lépe bezpečnostně a technicky vybavené než v ČR.
Další fakt – stav českých dálnic. Že existují úseky českých dálnic, kde se jezdilo jen 80 km/h, že nově opravené úseky D1 mají stavební vady, že… Zkrátka ani auta, ani dálnice v ČR nejsou zdaleka v tak dobrém stavu jako na Západ od nás. A to nemluvíme o třetím faktoru – řidičích a jejich disciplíně. Meziročně rostoucím počtu dopravních nehod v ČR, a to i na dálnicích, tedy obecně nejbezpečnějších komunikacích. Tolik jen pár argumentů.
A nejsilnější protiargument? Slovensko. Od 1. října bude na dálnici Poprad-východ až Beharovce povolena maximální rychlost 140 km/h. Přičemž hned v délce 38 km. Jde o zcela nový úsek dálnice, takže z technicko-stavebního hlediska takovou rychlost dovoluje. A přesto – jde o zkoušku! Pak se uvidí. Co rozhodne?
„Bude záležet na chování řidičů, zda a od kdy bude možné povolit rychlost 140 km/h na tomto úseku trvale,“ prohlásil ministr dopravy a výstavby Árpád Érsek.
Právě tohle je přístup, který preferují také odborníci ÚAMK: velmi důsledně a precizně vybrat úsek a otestovat chování řidičů. Bude zvýšení rychlosti znamenat, že už nebudou mít řidiči „důvod“ nedodržovat povolenou maximální rychlost, nebo naopak půjdou dál? Podle průzkumů 30 % všech řidičů na dálnicích běžně překračuje rychlost o 10 km/h a 10 % až o 30 km/h. Takže? Přibude nebezpečných situací, budou následky kolizí na tomto úseku těžší…?
Když na tyto otázky najdou následně odborníci, nikoliv politici, odpovědi, pak je na místě uvažovat – ano tady zvýšíme rychlost na 140 km/h. Opačná cesta, prostě to povolíme, a pak se uvidí, je nezodpovědná.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu