Obchodníci letos nechali rodiče školou povinných dětí „na holičkách“
Měřeno cenami v rámci akčních nabídek supermarketů a hypermarketů, domácnosti v České republice letos vydaly za školní potřeby v porovnání s loňským rokem o cca 15 % - 20 % vyšší částku než vloni. Zároveň, v porovnání s předchozími lety, obchodníci věnovali akčním nabídkám na školní potřeby menší pozornost, samotné akce již nenabízely tak výrazné slevy jako vloni. V porovnání s roky 2018 a 2017, obchodníci se s největší intenzitou pustili do nabídky školních potřeb ve druhém a třetím srpnovém týdnu, tj. v porovnání s předchozími roky byly akční nabídky dostupné později.
Vývoj slevových akcí zaměřených na školení potřeby
kategorie zboží | vývoj počtu letákových akcí | meziroční změna ceny po slevě |
sešity | -13% | 20,50% |
psací potřeby | -24 % | 24,60% |
penály | -7 % | 3,40% |
školní textil a obuv | -48% | 6,10% |
Zdroj: www.akcniceny.cz, porovnání dat z období srpen 2018, srpen 2019
Pokles zvýhodněných nabídek z letošního roku není žádnou novinkou, ale pokračováním trendu, kdy v porovnání s rokem 2017 klesl podíl akčních nabídek na celkovém objemu zboží z letákových akcí z 0,8 % na 0,4 %, tj. o polovinu.
„Počet slevových akcí na školní potřeby klesá již třetím rokem v řadě, letos jsme v porovnání s loňskem pozorovali 18% pokles zastoupení školních potřeb v letákových akcích. Nutné je také zmínit, že tento pokles by byl ještě vyšší v případě, pokud bychom do kategorie školních potřeb nepočítali i popisovače, pera, bloky. U typicky školních potřeb, tj. produktů jako školní sešity, penály, kružítka apod. byl pokles slevových akcí ještě výraznější, přičemž cena po slevě u těchto typicky školních potřeb vzrostla zhruba o 15 %“, komentuje vývoj Gjurses Siderov, analytik portálu AkčníCeny.cz.
Místo sezónního zboží „klasika“
Úlevu nepřináší ani nabídka dětského textilu, který je se začátkem školního roku a koncem léta další významnou položkou rodinného rozpočtu. Počet slevových akcí na dětské oblečení klesl v srpnu tohoto roku meziročně o 21 %, přičemž ceny po slevě stagnovaly.
„V porovnání s loňským a předloňským rokem, řetězce se letos na konci prázdnin zaměřily více na klasiku v podobě uzenin, drogerie a lahvového piva, což jsou dlouhodobě nejčastěji zlevňované kategorie zboží“, dodává Siderov.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu