uamk.cz (ÚAMK)
Auto Moto  |  15.05.2019 17:13:19

Slovensko: Přitvrdí vůči mladým a mobilům

Posledním příkladem toho, že je na místě dávat na roveň telefonování za volantem a jízdu pod vlivem alkoholu, se stala Itálie, kde v květnu budou poslanci hlasovat o změnách dopravních předpisů. Navrhovaná maximální výše pokuty se nebude lišit, zda používáte mobil za volantem nebo jste pil – v přepočtu půjde o maximálně 43 500 (1700 euro). Tento fakt, si uvědomují i země, kde se dosud pohybovaly pokuty nejníže v Evropě, a to je ve východní Evropě: v Polsku, Česku, Slovensku… U našich východních sousedů už to zřejmě brzy nebude pravda. Co Slovensko chystá na nezodpovědné řidiče, a to včetně českých turistů?

Ministerstvo vnitra SR předloží vládě ještě nyní před létem a následně pak poslancům 7 zásadních změn dopravních předpisů. Mezi ty hlavní patří například vyšší postih za telefonování za volantem. Předpis navíc adekvátně k tomu, jak je tomu i v západní Evropě, rozšiřuje zákaz používání mobilních telefonů při řízení i na další telekomunikační a audiovizuální prostředky, jako jsou například tablety nebo kamery a podobná zařízení. Nové sankcionování zvýší taxu na dvojnásobek. Tedy ze stávajících 50 euro na 100 euro a ve správním řízení až na 200 euro. Půjde o pokutu srovnatelnou jako v Německu, Španělsku a dalších zemích. Důvod? Řidič manipulující mobilním telefonem za volantem je natolik nesoustředěný, že ho lze přirovnat k tomu, který před jízdou požil alkoholické nápoje.

Slovenská policie pro zjišťování tohoto přestupku nebude používat jen kamerový systém nad silnicemi a dálnicemi, ale i kamery na vozidlech či policejních motorkách a také masověji fotodalekohledy s dosahem zhruba jednoho kilometru.

Dvakrát a dost pro začínající řidiče. Takovéto pravidlo je připraveno k zavedení po schválení poslanci, v SR se očekává platnost nových předpisů od závěra letošního roku

Podíl mladých řidičů (17 až 24 let) na slovenských silnicích sice představuje jen 8 %, zato jejich podíl na smrtelných nehodách přesahuje 19 %. Navíc u 21 % všech dopravních nehod mladých byl přítomen alkohol. To jsou důvody, proč se slovenská policie zasazuje za zavedení pravidla 2 x a dost. Jestliže začínající řidič během 2 let závažně poruší dopravní předpisy, bude muset absolvovat doškolovací kurz v autoškole, bude znovu skládat zkoušku z dopravních pravidel a vše doprovodí povinná vyšetření dopravního psychologa.

Zavedena má být povinnost vytváření záchranné uličky pro průjezd vozidel záchranného systému. Tak, jak je tomu i v Rakousku, ČR nebo Maďarsku. Za porušení bude následovat pokuta 99 euro. Dalo by se říct – vše jako v Čechách. Ne tak docela, Slovensko se rozhodlo trestat zásadně i další nešvar s tím související, a to „zavěšení“ se vozidla třeba za sanitku. Za takovéto jednání chystají na Slovensku pokutu 300 euro.

Naopak „rozvolnění“ se očekává v případě povinného zpomalení 50 metrů před železničním přejezdem na 30 km/h. Je zjevné, že tato rychlost neodpovídá ani přece jen lepšímu stavu přejezdů, ani požadavkům doby. A tak bude rychlost zvýšena na 50 km/h.

Mimořádně silnou zbraň dostane do rukou policie v případě, že se řidič bude nejrůznějšími cestami vyhýbat uhrazení pokuty například za nedovolené překročení rychlosti. Nově policie nasadí takovémuto vozidlu třeba „botičku“. Stejně tak může uložit pokutu při běžné kontrole majiteli vozidla, s nímž byl spáchán přestupek. Pro vyšší vymahatelnost pokut může policie zadržet dokumenty od daného vozidla nebo sejmout státní poznávací značku, či použít „botičku“.

Slovensko si již „vyzkoušelo“ rozvolnění ve vztahu k cyklistům, kterým bylo povoleno až 0,5 promile alkoholu v krvi. Výsledky nejsou příznivé a tak ministerstvo vnitra SR navrhuje zpřesnění zákona. V obci bude nadále povolena hranice 0,5 promile, mimo obec, ať cyklista jede po cyklocestách nebo běžné komunikaci, bude vyžadována nulová tolerance. Tedy zákaz požívání alkoholu a 0 promile v krvi.

Slovenským „specifikem“ je možnost parkování za určitých podmínek i na chodnících. Tento předpis ministerstvo dopravy nyní navrhuje upřesnit tak, aby bylo zjevné, že parkovat se smí jen na chodnících přímo sousedících se silnicí. Na žádných jiných.

Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.

ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.

Více na: www.uamk.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688