Navrhované změny v bodovém systému a sankcích
Navrhované změny v bodovém systému a sankcích
Přestupek |
Současná bloková pokuta (Kč) |
Navržená bloková pokuta (Kč) |
Současná pokuta ve správním řízení (Kč) |
Navržená pokuta ve správním řízení (Kč) |
Současné body |
Navržené body |
Důvod |
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) nebo návykových látek |
- |
- |
2 500 – 20 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
Přibližně každá 8. osoba byla v loňském roce usmrcena v důsledku alkoholu a jiných návykových látek |
Překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec a více (o 40 km/h a více v obci) |
- |
5 000 |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
5 |
6 |
Nepřiměřená rychlost byla v roce 2018 příčinou 39% smrtelných nehod |
Překročení rychlosti o 30 km/h a více (o 20 km/h a více v obci) |
do 2 500 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
3 |
4 |
|
překročení rychlosti o 10 km/h a více |
do 1 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
2 |
0 |
|
Překročení rychlosti do 10 km/h |
do 1 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
2 |
0 |
|
Vjíždění na železniční přejezd přes zákaz |
- |
5 000 |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
14 lidí zemřelo při střetu auta s vlakem, přes 160 střetnutí vlaků s autem za rok 2018 |
„Jízda na červenou“ - nezastavení na signál nebo pokyn „stůj“ |
do 2 500 |
5 000 |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
5 |
6 |
|
Držení telefonu při řízení |
do 1 000 |
2 500 |
1 500 – 2 500 |
4 000 – 10 000 |
2 |
4 |
20% všech dopravních nehod je zapříčiněno nevěnováním se řízení. Častou příčinou nepozornosti je právě telefonování za volantem |
Nepoužití bezpečnostního pásu |
do 2 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
3 |
4 |
28% řidičů, kteří měli v roce 2018 smrtelnou nehodu, neměli bezpečnostní pásy (spolujezdci 21%) |
Nepoužití autosedačky nebo nepřipoutání dítěte |
do 2 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
4 |
4 |
|
Řízení bez řidičského oprávnění (= motorista není držitelem řidičského oprávnění) |
- |
- |
25 000 – 50 000 |
25 000 – 75 000 |
4 |
4 |
|
Řízení bez profesní způsobilosti |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
3 |
4 |
|
Dodržování bezpečné vzdálenosti - u nákladních vozidel (nad 3,5 t) při rychlosti nad 50 km/h musí vždy udržovat minimálně 50 m odstup - u osobních aut při rychlosti nad 80 km/h nedodrží odstup alespoň 30 m,
|
- |
2500 |
- |
4 000 – 10 000 |
- |
4 |
Malý odstup je častou příčinou nehod. Chceme tak začít trestat agresivní řidiče, kteří nedodržují bezpečný odstup a ohrožují ostatní řidiče. Postih už zavedlo např. Německo, Rakousko, Slovensko. Doporučený odstup 2 vteřiny nedodržuje mimo obec 30 % řidičů. |
Řízení bez pravidelné lékařské prohlídky (důchodci a profesionálové) |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
- |
- |
|
Předjíždění vozidla v případech, kdy je to zakázáno |
- |
5 000 |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
|
Parkování na místě vyhrazeném pro invalidy |
0 - 2500 |
2 500 |
5 000 – 10 000 |
2 500 – 10 000 |
- |
- |
|
Otáčení se, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici |
- |
5 000 |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
Nesprávné otáčení nebo couvání patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod |
Ohrožení chodce na přechodu |
0 – 2 500 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
5 |
6 |
Loni bylo usmrceno 113 chodců, to je o 12 více, než v roce 2017. Viníkem nehod se zraněním či úmrtím chodce je ve většině případů řidič vozidla. K nejčastějším příčinám úmrtí chodců pořád patří nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. |
Nedání přednosti v jízdě |
0 – 2 500 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
4 |
4 |
|
Jízda na motocyklu nebo mopedu bez přilby |
0 – 2 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
3 |
4 |
|
Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy |
0 – 2 000 |
- |
1 500 – 2 500 |
7 000 – 25 000 |
- |
- |
|
Nezastavení vozidla při dopravní nehodě (= jsem účastník nehody, od které ujedu) |
Možno dle obecného předpisu 0-10 000 |
- |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
4 |
|
Neohlášení dopravní nehody policistovi |
-dle obecného předpisu lze uložit 0 - 10 000 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
- |
- |
Při škodě nad 100 tisíc je již nyní povinnost ohlásit nehodu Policii ČR |
Nedovolené opuštění místa dopravní nehody (tj. nesetrvání na místě, nevyčkal příjezdu policie) |
- |
- |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
4 |
|
Jízda se zadrženým osvědčením o registraci vozidla (technickým průkazem) |
- |
- |
10 000 – 20 000 |
25 000 – 75 000 |
- |
- |
Váže se k novele zákona 361/2000 Sb. – nově má policista možnost při zjištění zvláště závažných technických závad okamžitě zabavit osvědčení o registraci vozidla; výška sankce je tak úměrná tomu, že se jedná o vědomé, úmyslné porušování zákona |
Řízení vozidla bez registrační značky |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
4 000 – 10 000 |
- |
- |
|
Řízení vozidla se zakrytou či nečitelnou registrační značkou |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
4 000 – 10 000 |
- |
- |
|
Řízení technicky nezpůsobilého vozidla (z důvodu nebezpečné závady) |
- |
2 500 |
5 000 – 10 000 |
4 000 – 10 000 |
5 |
4 |
|
Svěření řízení vozidla osobě, o níž provozovatel nezná údaje potřebné k určení její totožnosti – kdo svěří vozidlo, musí být FO |
Dle obec. předpisu lze: 0 – 10 000 |
- |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000
|
- |
- |
|
Méně závažné přestupky – níže vybrané příklady |
|||||||
Špatné parkování |
0 – 2 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
- |
- |
|
Zapomenuté doklady |
0 – 2 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
- |
- |
|
„Nerozsvícená světla“ - porušení ustanovení o osvětlení vozidla |
0 – 2 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
- |
- |
|
Srovnání se zahraničím
|
||||||
Telefon |
1 200 Kč + 6 bodů |
1 300 – 1900 Kč |
4 130 – 16 600 Kč + 5 bodů |
3 500 Kč + 3 body |
515 – 1 530 Kč |
|
Červená |
8 700 Kč |
1 000 – 55 900 Kč + 3 měsíce zákaz |
4 180 – 16 550 Kč + 6 bodů |
3 850 Kč |
||
7 700 – 151 200 Kč + až 6 měsíců zákaz |
3 500 – 230 600 Kč + 6 až 8 bodů + 3 až 4 roky zákaz + vězení |
7 – 25 000 Kč + 6 bodů + + - 12 měsíců zákaz řízení |
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu