Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  07.12.2018 13:24:07

Přemýšlíte o outsourcingu? 5 nevýhod, s nimiž je nutné počítat (7.12.2018)

Trend outsourcování služeb je na vzestupu. Pro malé a střední firmy je kvůli snaze o snižování nákladů mnohdy nezbytností, zároveň mu nahrává také stav na trhu práce. Využívání externistů má mnoho nesporných výhod, je ale potřeba počítat i s některými nevýhodami a dopředu se připravit na to, jaké problémy mohou kvůli outsourcingu vzejít.

Hlavní výhodu outsourcingu většina firem vidí zejména v úspoře nákladů a personálních i provozních kapacit či v možnosti zaměřit se na svůj klíčový byznys. „Externí služby často pro firmu znamenají i možnost dostat se k nejmodernějším technologickým trendům a inovacím, jež ony samy nemají možnost implementovat, ať už kvůli nedostatečnému know-how, omezeným financím, nebo chybějícímu personálu. Zároveň outsourcování služeb šetří manažerský čas i energii,“ míní Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Výhod tedy outsourcing přináší mnoho. Jak je to ovšem s nevýhodami?

1) „Cizí“ člověk ve firmě

Jedním z nejzávažnějších rizik, jaké mohou firmu při outsourcování práce postihnout, je možný únik citlivých dat či krádež duševního vlastnictví nebo specifického know-how. „Klíčové je tudíž zabezpečit, aby měli externisté přístup jen k takovým informacím a materiálům, které potřebují pro svou dohodnutou práci. S tím by mělo být spojeno též například bezpečnostní školení, kupříkladu ohledně pohybu ve firemních sítích. Samozřejmostí by pak mělo být smluvní vázání ohledně mlčenlivosti a ochrany informací, čímž si firma zajistí vymahatelnost případných postihů,“ dodává Jiří Jemelka.

2) Nemusejí být na stejné vlně

Je naprostou samozřejmostí, že aby outsourcing fungoval, je třeba si najít spolehlivou a kvalitní externí agenturu. Dobré reference, adekvátní ceny, záruky a spolehlivé smluvní jištění – to vše by si firma měla důkladně prostudovat. Existuje však ještě i jedna oblast, na kterou by se podniky při výběru externí agentury měly zaměřit: sdílení hodnot. Jednoduše řečeno, externí agentura by si v ideálním případě s klientem měla „sednout“ co do vyznávaných hodnot, nebo by je přinejmenším alespoň měla umět dostatečně respektovat a promítnout do odvedené práce. V opačném případě vzniká riziko, že práce nebude provedena v nejvyšší možné kvalitě, případně, že se takříkajíc „netrefí“ do firemních standardů či zásad.

3) Snáze se na vás vykašlou

Při outsourcování služeb je vztah firmy a externistů založen na bázi klient–dodavatel, nikoliv zaměstnavatelzaměstnanec, což s sebou nese svá vlastní specifická úskalí. Ta se sice dají do detailu ošetřit smluvně, přesto je nutné počítat s tím, že míra loajality nemusí být u dodavatelů služeb tak vysoká jako u interních zaměstnanců. Pro externisty je tak mnohdy mnohem snazší spolupráci ukončit a firma tak, pokud si neohlídala smluvní podmínky ukončení spolupráce, se může rázem dostat do problémů s pokrytím služeb, které ji externisté zajišťovali.

4) Ztratíte kontrolu nad některými firemními procesy

U externích dodavatelů je samozřejmě problém v tom, že nemáte kontrolu nad tím, jak pracují. Dodržují sjednanou pracovní dobu? Nenechávají si v případě hodinové sazby proplatit více času, než kolik odpracují? Respektují nastavené postupy? A nezpracovávají zakázku třeba nahonem těsně před deadlinem? Monitoring přes různé aplikace či programy je možný, ale znamená další investice a někdo z interních zaměstnanců se jej musí ujmout. Často tak firmě nezbude, než se zkrátka spolehnout na poctivost externistů.

 

5) Riziko průtahů

Firmy by měly rovněž mít na paměti, že zatímco finance jim outsourcing může vydatně ušetřit, o čase už to tolik platit nemusí. Určitou dobu si vyžádá samotné sjednání spolupráce a smluvní zajištění, ovšem i při plnění dodávaných zakázek je nutné počítat s průtahy, například kvůli nejasnostem v zadání či dalším nedorozuměním během komunikace. „Při interním plnění úkolu je kdykoliv možné prostě jen proběhnout budovou a domluvit se s kolegy či nadřízenými přímo na místě a jakékoliv úpravy lze řešit ihned. U externistů je všechno tohle ztíženo,“ upozorňuje Jiří Jemelka.

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

Ne 22:37  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
25.02.2024  NEJKRÁSNĚJŠÍ PLÁŽE HAVAJE Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688