Přemýšlíte o outsourcingu? 5 nevýhod, s nimiž je nutné počítat (7.12.2018)
Trend
outsourcování služeb je na vzestupu. Pro malé a střední firmy je kvůli snaze
o snižování nákladů mnohdy nezbytností, zároveň mu nahrává také stav na
trhu práce. Využívání externistů má mnoho nesporných výhod, je ale potřeba
počítat i s některými nevýhodami a dopředu se připravit na to, jaké
problémy mohou kvůli outsourcingu vzejít.
Hlavní výhodu outsourcingu
většina firem vidí zejména v úspoře nákladů a personálních
i provozních kapacit či v možnosti zaměřit se na svůj klíčový byznys.
„Externí služby často pro firmu znamenají i možnost dostat se
k nejmodernějším technologickým trendům a inovacím, jež ony samy nemají
možnost implementovat, ať už kvůli nedostatečnému know-how, omezeným financím,
nebo chybějícímu personálu. Zároveň outsourcování služeb šetří manažerský čas i
energii,“ míní Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež
poskytuje revitalizace a interim management malým a středním
podnikům. Výhod tedy outsourcing přináší mnoho. Jak je to ovšem
s nevýhodami?
1) „Cizí“ člověk ve firmě
Jedním z nejzávažnějších rizik, jaké mohou
firmu při outsourcování práce postihnout, je možný únik citlivých dat či krádež
duševního vlastnictví nebo specifického know-how. „Klíčové je tudíž
zabezpečit, aby měli externisté přístup jen k takovým informacím a materiálům,
které potřebují pro svou dohodnutou práci. S tím by mělo být spojeno též
například bezpečnostní školení, kupříkladu ohledně pohybu ve firemních sítích.
Samozřejmostí by pak mělo být smluvní vázání ohledně mlčenlivosti a ochrany
informací, čímž si firma zajistí vymahatelnost případných postihů,“ dodává
Jiří Jemelka.
2) Nemusejí být na stejné vlně
Je naprostou samozřejmostí, že aby
outsourcing fungoval, je třeba si najít spolehlivou a kvalitní externí
agenturu. Dobré reference, adekvátní ceny, záruky a spolehlivé smluvní jištění
– to vše by si firma měla důkladně prostudovat. Existuje však ještě i jedna
oblast, na kterou by se podniky při výběru externí agentury měly zaměřit:
sdílení hodnot. Jednoduše řečeno, externí agentura by si v ideálním
případě s klientem měla „sednout“ co do vyznávaných hodnot, nebo by je
přinejmenším alespoň měla umět dostatečně respektovat a promítnout do
odvedené práce. V opačném případě vzniká riziko, že práce nebude provedena
v nejvyšší možné kvalitě, případně, že se takříkajíc „netrefí“ do
firemních standardů či zásad.
3) Snáze se na vás vykašlou
Při outsourcování služeb je
vztah firmy a externistů založen na bázi klient–dodavatel, nikoliv
zaměstnavatel–zaměstnanec, což s sebou nese svá vlastní specifická úskalí.
Ta se sice dají do detailu ošetřit smluvně, přesto je nutné počítat s tím,
že míra loajality nemusí být u dodavatelů služeb tak vysoká jako u interních
zaměstnanců. Pro externisty je tak mnohdy mnohem snazší spolupráci ukončit a
firma tak, pokud si neohlídala smluvní podmínky ukončení spolupráce, se může
rázem dostat do problémů s pokrytím služeb, které ji externisté
zajišťovali.
4) Ztratíte kontrolu nad některými firemními
procesy
U externích dodavatelů je samozřejmě problém
v tom, že nemáte kontrolu nad tím, jak pracují. Dodržují sjednanou
pracovní dobu? Nenechávají si v případě hodinové sazby proplatit více
času, než kolik odpracují? Respektují nastavené postupy? A nezpracovávají
zakázku třeba nahonem těsně před deadlinem? Monitoring přes různé aplikace či
programy je možný, ale znamená další investice a někdo z interních
zaměstnanců se jej musí ujmout. Často tak firmě nezbude, než se zkrátka
spolehnout na poctivost externistů.
5) Riziko průtahů
Firmy by měly rovněž mít na paměti, že zatímco
finance jim outsourcing může vydatně ušetřit, o čase už to tolik platit
nemusí. Určitou dobu si vyžádá samotné sjednání spolupráce a smluvní zajištění,
ovšem i při plnění dodávaných zakázek je nutné počítat s průtahy,
například kvůli nejasnostem v zadání či dalším nedorozuměním během
komunikace. „Při interním plnění úkolu je kdykoliv možné prostě jen
proběhnout budovou a domluvit se s kolegy či nadřízenými přímo na místě a
jakékoliv úpravy lze řešit ihned. U externistů je všechno tohle ztíženo,“
upozorňuje Jiří Jemelka.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn