Na Evropské spotřebitelské centrum se obrátil rekordní počet spotřebitelů
„Spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu pomáháme spotřebitelům řešit mimosoudní cestou, a to bezplatně. Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci,“ řekl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR. Dalšími častými oblastmi přeshraničních stížností jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí.
V roce 2016 centrum zaznamenalo 1 117 kontaktů se spotřebiteli, zatímco loni počet kontaktů narostl o 46 % na rekordních 1 633. Mezi nimi bylo 873 konkrétních sporů spotřebitel vs. podnikatel. „Z toho 534 případů jsme přímo řešili ve spolupráci s partnerskými centry v zemích podnikatelů. Mimosoudního řešení se podařilo dosáhnout v 43,7 % případů,“ uvedl zástupce ředitelky ESC ČR Ondřej Tichota. „Dalších 339 sporů jsme posoudili a poradili spotřebitelům, jak mají postupovat po vlastní ose. Což se jim zřejmě také dařilo, když se k nám už nevrátili s žádostí o přímou asistenci.“
Žádostí o informace o spotřebitelských právech v různých situacích, včetně například internetových podvodů, bylo loni 760.
40 000 Kč jako náhrada za zpožděný let
Jedním z úspěšně řešených případů byla žádost šesti českých cestujících o náhradu škody za zpoždění 21 hodin při letu do italského Bari. Skupina kontaktovala maďarskou leteckou společnost s žádostí o vyplacení 250 eur na osobu, které jim přísluší při zpoždění o 3 hodiny a více, bylo-li způsobeno vinou na straně dopravce. Ten jim ale na opakované e-maily neodpovídal, a proto se obrátili na síť Evropských spotřebitelských center, která se s leteckou společností spojila a dosáhla vyplacení náhrady škody v celkové výši 1500 eur, tedy téměř 40 000 Kč.
30 center pomáhá spotřebitelům
ESC ČR je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, jejíž činnost financují Evropská komise a státy, které se na tomto projektu od roku 2005 podílejí. Vedle členských zemí EU jsou to Norsko a Island. Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s centrem ve své domovské zemi, které případ posoudí a předá kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem vyjednávají smírné řešení sporu. Služby center jsou bezplatné. Více informací o činnosti ESC na www.evrospkyspotrebitel.cz.
Kontakt pro média: Ondřej Tichota, otichota@coi.cz, +420 731 553 653, Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu