Češi nakupují na internetu nejčastěji oblečení a sportovní potřeby, podíl lidí nakupujících elektroniku klesá
Nejvíce v oblasti e-commerce roste prodej potravin, následovaný bytovými potřebami a medicínou. A naopak, v uplynulých 5 letech dokonce klesl počet lidí, kteří si na internetu kupují videohry, software či finanční produkty 38 % obyvatel ČR, kteří byli v uplynulém roce alespoň jedenkrát na internetu, si na webu kupuje oblečení a sportovní potřeby. Až s velkým odstupem následuje bytové vybavení (23 % uživatelů) a vstupenky (22 %).
Procento lidí nakupujících na internetu vybrané položky
Položka | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Online purchases: clothes, sports goods | 13 | 28 | 27 | 34 | 38 |
Online purchases: household goods | 3 | 4 | 6 | 7 | 23 |
Online purchases: tickets for events | 9 | 17 | 18 | 21 | 22 |
Online purchases: travel and holiday accommodation | 6 | 11 | 13 | 14 | 16 |
Online purchases: electronic equipment | 3 | 11 | 14 | 14 | 13 |
Online purchases: films/music or books/magazines/e-learning material or computer software | 7 | 12 | 12 | 13 | 13 |
Online purchases: others | 10 | 21 | 12 | 17 | 12 |
Online purchases: books/magazines/e-learning material | 5 | 8 | 8 | 9 | 10 |
Online purchases: Food/groceries | 1 | 3 | 3 | 3 | 9 |
Online purchases: medecine | 1 | 1 | 2 | 2 | 6 |
Online purchases: computer software | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Online purchases: telecom services | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Online purchases: films/music | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Online purchases: computer hardware | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Online purchases: e-learning material | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 |
Online purchases: films/music or books/magazines/e-learning material or computer software, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Online purchases: shares/insurance/other financial services | 1 | 2 | 2 | 3 | 0 |
Individuals who ordered goods over the internet from retailers known outside the internet (physical store, catalogue) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: films/music, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Online purchases: video games software and upgrades | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: computer software other than video games and upgrades | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: books/magazines/e-learning material, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: computer software, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Statistiky Eurostatu vyvrací dogma, že na internetu nakupují převážně lidé z velkých měst. Pokud jde o podíl osob s přístupem k internetu, které realizují online nákupy, menší města a vesnice nezůstávají za velkými aglomeracemi pozadu. Ano, drobné odchylky tu jsou, stejně tak existují rozdíly v podílu lidí nakupující konkrétní typ zboží či služeb. Nicméně, nejedná se o nijak zásadní rozdíly.
Při rozdělení uživatelů dle pohlaví zjistíme, že muži i ženy nakupují na internetu nejčastěji sportovní potřeby, oblečení a bytové vybavení, přičemž ženy toto zboží nakupují častěji než muži (co se podílu na celkové internetové populaci týče).
Při pohledu na jednotlivé věkové skupiny je patrné, že ženy začínají s nakupováním na internetu ve větší míře již ve věku od 16 let. Napříč všemi věkovými skupinami dominují mezi muži i ženami ti, kteří na internetu nakupují oblečení a sportovní potřeby, přičemž „nejsilnější“ skupinou jsou v tomto směru ženy ve věku 20–24 let a ženy ve věku 25–64 let. Ženy jsou zároveň v nákupech na internetu aktivnější i v pokročilém věku, přičemž dovolené v TOP 3 nejčastěji kupovaných komodit nahrazuje vybavení pro domácnost.
Prodej elektra na internetu má nejlepší léta za sebou
Zajímavé je jistě to, že elektronika měla svůj vrchol na internetu v roce 2009–2011, kdy ji kupovalo zhruba 16 % lidí připojených k internetu, v roce 2015 to bylo „jen“ 15 % a v roce 2016 dokonce 14 % lidí připojených k internetu v uplynulých 12 měsících a v roce. Nejvíce klesl podíl lidí nakupujících elektroniku na internetu v oblastech s hustotou osídlení 100 – 499 obyvatel na kilometr čtverečný, nejméně naopak v oblastech s hustotou osídlení méně než 100 obyvatel na kilometr čtverečný.
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu