(Kurzy.cz)
Výsledky Kofoly za 9M meziročně horší, divi do konce roku 156 mil. Kč
Přestože letošní léto nepřálo prodejům nealkoholických nápojů tak jako to loňské, dokázala skupina Kofola navýšit prodeje v Česku, na Slovensku a ve Slovinsku o 9,4 %. V Chorvatsku zase firma uzavřela dohodu o koupi podílu ve firmě Studenac, což představuje další velký krok pro rozvoj firmy v adriatickém regionu. Na polském trhu, který nyní pro Kofolu představuje velkou výzvu, je firma nejaktivnější za poslední roky a chystá velkou ofenzívu. Právě situace v Polsku nejvíce ovlivnila hospodářský výsledek skupiny, celkové tržby klesly o 2,4 % a ukazatel EBITDA o 13,9 %. Zástupci firmy předpokládají, že hospodářský výsledek za celý rok bude na úrovni minulého roku, a proto rozhodli, že ještě v prosinci tohoto roku vyplatí držitelům akcií dividendu ve výši 156 mil. Kč.
„Celkově je dosažený výsledek EBITDA ve výši 851 miliónů korun v souladu s naším očekáváním," říká o hospodaření Daniel Buryš, finanční ředitel skupiny Kofola. „Předpokládáme, že výsledek za celý rok se bude pohybovat na úrovni loňského roku, tedy 1,1 miliardy korun s možnou odchylkou 5 %”. To je jeden z důvodů, proč Kofola vyplatí investorům dividendu ve výši 156 mil. korun. „Růst a stabilní dividendový výnos je to, co chceme představovat pro naše investory nyní i v budoucnu,“ dodává Daniel Buryš.
V ČeskoSlovensku skupina i přes standardní léto, které nepřineslo tolik tropických dní jako to loňské, navýšila tržby o 5 %. Za nárůstem stojí stálice v portfoliu, značka Kofola a také Rauch. Významný pozitivní vliv na tržby má také značka Vinea, která v porovnání s loňským rokem rostla o 9 %. UGO nadále zůstává nejrychleji rostoucí značkou v portfoliu s 60% navýšením meziročních prodejů. Nyní se může pochlubit sítí 70 barů s tím, že plánuje další rozvoj formou franšíz.
V Polsku je nyní Kofola nejaktivnější za poslední roky. „Polský trh je stále poměrně fragmentovaný. Počet konkurujících subjektů enormně tlačí na marži. Cenová citlivost konzumenta a jeho nároky na kvalitu jsou úplně jinde, než na co jsme zvyklí na ostatních trzích,“ říká k aktuální situaci na polském trhu Jiří Vlasák, generální ředitel společnosti HOOP Polska a dodává: „Ve změnách, kterými trh prochází, vidíme jednoznačně příležitost. Celý proces přeměny společnosti s sebou ale samozřejmě nese významné restrukturalizační náklady, ať už v podobě investic do koncentrace výroby, částečnou ztrátu objemů způsobenou změnou cenové politiky s důrazem na vyšší marži klíčových produktů nebo příprava marketingové kampaně na značku Hoop Cola pro závěr roku.“
Kromě razantního škrtání nákladů a optimalizace marže v Polsku Kofola v letošním roce investovala do zlepšení produktové nabídky a do marketingové podpory. Další změny podle nově nastavené strategie budou pokračovat i v roce 2017.
V adriatickém regionu se Kofole dařilo, meziročně tam navýšila prodeje o 12,4 %. Kofola navíc v září uzavřela smlouvu o koupi společnosti Studenac, výrobce stejnojmenných minerálních vod, které mají bohatou historii a také zákazníky se silnou emoční vazbou na značku. To jsou benefity, se kterými je Kofola zvyklá úspěšně pracovat. Akvizice by měla být dokončena do konce roku.
9M16* | 9M15* | |||
5 425 784 | 5 559 892 | -134 108 | -2,4% | |
851 201 | 988 546 | -137 345 | -13,9% | |
* upraveno o jednorázové položky |
Jaroslava Musilová
PR Manager Kofola ČeskoSlovensko
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz