(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v lednu sice rostl, ale jen díky automobilům, výprodeje nezabraly
Maloobchod - leden 2010 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu sice v lednu meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 %, avšak pouze vlivem zvýšeného prodeje motorových vozidel, naopak prodej nepotravinářského zboží se snížil. Meziročně klesly tržby o 3,6 %, bez očištění o 5,0 %, částečně i vlivem o jeden den nižšího počtu pracovních dní letos než loni.
* * *
Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v lednu zvýšily meziměsíčně reálně o 0,6 % a meziročně klesly o 3,6 % (po očištění pouze o pracovní dny o 3,4 %). Sezónně neočištěné tržby se snížily o 5,0 % (bylo o jeden pracovní den méně než ve stejném měsíci 2009). Na pokles působil více maloobchod (-3,4 p.b.) než motoristický segment (-1,6 p.b.).
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily meziměsíčně reálně o 5,6 % a meziročně klesly o 3,7 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 6,2 %, v tom za prodej motorových vozidel o 3,7 % a za opravy o 17,7 %. Motoristický segment svým meziměsíčním růstem a nejnižším meziročním poklesem od dubna 2009 signalizuje naději na postupné zlepšování situace v prodejích zejména osobních motorových vozidel.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily meziměsíčně reálně o 1,2 % a meziročně o 3,5 %. Meziroční pokles byl nejvyšší v časové řadě od r. 2000, podílelo se na něm téměř výhradně nepotravinářské zboží a pohonné hmoty. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 4,6 %, v tom za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží se snížily (o 9,3 %, resp. o 6,7 %), naopak za potraviny vzrostly o 0,3 %.
Specializovaný maloobchod s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím zaznamenal nejvyšší pokles tržeb mezi všemi významnými sortimenty (o 9,4 %), výrazně klesl prodej pohonných hmot (o 9,3 %), kde pravděpodobně působil kombinovaný vliv mrazivého počasí a vysokých cen. Rovněž klesl prodej výrobků pro domácnost (o 9,0 %), potravin ve specializovaných prodejnách (o 7,0 %) a oděvů a obuvi (o 5,9 %). Ostatní nepotravinářské zboží se také prodávalo méně než v lednu předchozího roku, ale pokles byl mírnější. Spotřebitelé zřejmě využili prodejní slevy ve větší míře již v závěru roku 2009 a v lednu nakupovali méně. Rostly pouze tržby nespecializovaným prodejnám s převahou potravin o 1,0 %, kam patří i velké obchodní řetězce a maloobchodu s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,7 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 100,7 %. Výrazně vzrostly ceny pohonných hmot (o 21,3 %), podstatně méně pak ceny za léky a zdravotnické potřeby (o 2,4 %). Naopak nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 8,3 %), za použité zboží (o 6,1 %), oděvů a obuvi (o 3,8 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 3,6 %), zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,2 %) a v nespecializovaných prodejnách (o 3,1 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v lednu sezónně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) v EU 27 snížily meziměsíčně reálně o 0,3 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 1,6 %. Nejvíce se tržby snížily v Lotyšsku (o 16,0 %), v Litvě (o 13,6 %) a v Rumunsku (o 10,3 %), nejrychleji rostly ve Švédsku (o 3,4 %), na Maltě (o 2,6 %) a v Rakousku (o 2,4 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz