Srpnový spotřebitelský barometr (indikátor CCI - Consumer Confidence Index) vykázal v návaznosti na předchozí měsíce opět maximální hodnotu - 53,7 (doposud byla nejvyšší hodnota CCI dosažena v červnu 2006 – 53,6). V meziročním srovnání (oproti vysokému hodnocení v srpnu 2005) došlo ke zvýšení o 2,7; proti nízkému hodnocení před dvěma roky se projevilo zvýšení o 7,7. Meziměsíční vývoj základních komponent CCI (proti červenci 2006) vykazuje v socioekonomických hodnoceních - vztahujících se k bezprostřední i očekávané situaci - jen nepodstatné rozdíly s celkovým růstem 0,4 bodu.
Základní komponenty indikátoru CCI od srpna 2004 do srpna 2006
Grafy a tabulky ke spotřebitelskému barometru a maloobchodnímu trhu
V období ledna až června byla v maloobchodě vykázána vysoká dynamika prodeje a zvláště již řadu měsíců trvající předstih prodeje nepotravinářského zboží a prodej v segmentu obchodu v motorismu. Obojí nasvědčující nákupní euforii. Maloobchod se tak nadále vyvíjí návazně na předchozí indikátory CCI, prezentované jak v celkovém hospodářském, tak i nákupním očekávání. Poptávková a nákupní spotřebitelská aktivita se opírá jak o vývoj příjmů domácností a jejich úvěrové aktivity, tak o marketingové působení a výprodejové akce, a to i při celkově stabilní hladině spotřebitelských cen zboží na vnitřním trhu (vyjma cen pohonných hmot, v poslední době i pekárenských výrobků). Srpnový „nákupní“ indikátor, také v posledních letech maximální, jakož i další kriteria spotřebitelského barometru, signalizují stejně jako v červenci další převážně příznivý vývoj v ekonomice vč. maloobchodu.
Meziroční měsíční indexy maloobchodních tržeb (OKEČ 50 a 52)
Indexy spotřebitelského barometru za srpen 2006 podle hlavních komponent a ve struktuře respondentů
|