(Kurzy.cz)
Květen obchodníky přiliš nepotěšil - tržby klesly o 1,5%
Květen obchodníky příliš nepotěšil |
Meziměsíční srovnání:
V květnu oproti dubnu klesly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,5 %, v tom v motoristickém segmentu o 3,5 % a v maloobchodě bez motoristického segmentu o 0,6 %. Tržby za prodej potravin klesly o 1,3 %, za prodej nepotravinářského zboží o 0,1 %.
Meziroční srovnání:
V maloobchodě včetně motoristického segmentu se v květnu tržby po očištění o sezónní vlivy reálně zvýšily pouze o 0,1 %. Ze sortimentů, které významně ovlivňují celkový index, se nejvíce snížily prodej a opravy motorových vozidel (o 6,8 %) a prodej v nespecializovaných prodejnách (o 0,8 %).
Bez očištění o sezónní vlivy vzrostly tržby o 0,5 % (v letošním roce byl počet pracovních dní o jeden den vyšší než loni). Po předchozích třech měsících stabilního růstu tržeb (v průměru o 2,6 %) došlo v květnu k jeho přibrzdění, které bylo ovlivněno mimo jiné vývojem ve skupině podniků se 100 a více zaměstnanci, kde vykázala nižší než loňské tržby řada významných podniků. Hluboký propad tržeb či dokonce ukončení činnosti hlásily bývalé duty free shopy, které zaznamenaly odliv poptávky zahraničních zákazníků (v dubnu skončil bezcelní prodej a od května již nemohou příslušníci členských států EU uplatňovat vracení DPH ze zboží nakoupeného v ČR). Zdrženlivost spotřebitelů doprovázející první měsíc členství v EU postihla pouze nespecializované prodejny, avšak nevedla k výraznějším změnám v chování spotřebitelů.
Pokles tržeb v motoristickém segmentu o 1,9 % byl způsoben nižším prodejem i opravami motorových vozidel (o 3,7 %, resp. o 9,1 %), naopak prodej pohonných hmot se zvýšil o 4,4 %.
V maloobchodě (bez motoristického segmentu) tržby vzrostly o 1,6 %, přičemž v prodejnách zařazovaných do sortimentní skupiny potraviny klesly o 1,7 %, v prodejnách s nepotravinářským zbožím se zvýšily o 4,2 %. Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách klesly o 2,7 %, v tom v prodejnách s převahou potravin o 3,0 % (pokles se týkal všech velikostních skupin podniků) a v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 1,6 %;
- ve specializovaných prodejnách se zvýšily, a to s potravinami i s nepotravinářským zbožím shodně o 5,6 %;
- nižší ceny zboží ovlivnily poptávku zejména ve specializovaných prodejnách s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost (růst tržeb o 13,8 %) a textilem a obuví (o 11,1 %). Tržby za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží vzrostly o 2,8 % a za ostatní nepotravinářské zboží o 1,5 %;
- zájem spotřebitelů o stánkový a podomní prodej vzrostl a s ním rostly i tržby (o 3,3 %), naopak poptávka po použitém zboží a zásilkovém prodeji klesla, což se promítlo do snížení tržeb o 12,1 %, resp. o 5,2 %.
Mezinárodní srovnání:
Podle odhadů Eurostatu se meziměsíčně sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v EU25 snížily o 0,4 %, meziročně bez sezónního očištění se zvýšily o 1,6 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři