(Kurzy.cz)
Prosinec završil dobrý rok v maloobchodě
Maloobchod - prosinec 2003 Meziměsíční srovnání: V prosinci ve srovnání s listopadem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,0 %. Růst byl ovlivněn především tržbami v motoristickém segmentu (zvýšení o 1,8 %) a za nepotravinářské zboží (o 1,1 %). Tržby za potraviny se snížily o 0,1 %. Meziroční srovnání: Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v prosinci po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 4,9 %. Většina hlavních sortimentních skupin prodejen zaznamenala růst, výrazně rostly tržby za prodej pohonných hmot (o 15,9 %) a za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží (o 7,4 %). Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 6,3 %, což bylo částečně ovlivněno i o 1 den vyšším počtem pracovních dní v prosinci 2003. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou oprav motorových vozidel. Tržby v motoristickém segmentu se v prosinci zvýšily o 7,7 %, z toho za pohonné hmoty o 18,6 % a motorová vozidla o 6,4 %. Tržby za opravy automobilů stejně jako v listopadu nepřesáhly srovnatelnou úroveň předchozího roku. V maloobchodě (bez motoristického segmentu) vzrostly tržby o 5,7 %, vyšší růst měly prodejny s nepotravinářským zbožím (6,6 %) než prodejny zařazované do sortimentní skupiny potraviny (4,1 %). Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující: - v prodejnách se smíšeným zbožím vzrostly o 4,4 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 5,0 % a v prodejnách s převahou potravin o 4,2 %; - i ve specializovaných prodejnách byl vyšší růst prodeje nepotravinářského zboží (6,7 %) než prodeje potravin (3,1 %); - ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se projevil velký zájem spotřebitelů o vánoční nákupy zejména v sortimentu drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (růst o 12,8 %), kde ale částečně působil i vliv zvýšené nemocnosti. Dobře se prodávala elektronika, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (růst o 9,1 %), zvýšení prodeje zaznamenal i textil a obuv (o 3,4 %); - ve skupině prodejen s malým podílem na celkových tržbách se zvýšil zájem spotřebitelů o zásilkový prodej (růst tržeb o 20,9 %) a ostatní prodej mimo obchodní síť (o 16,3 %). XXX Roční hodnocení: V roce 2003 v maloobchodě včetně motoristického segmentu tržby reálně meziročně vzrostly o 5,0 %. Téměř ve všech hlavních sortimentních skupinách byl zaznamenán rychlejší růst tržeb než v roce 2002; pomaleji rostly pouze tržby za prodej potravin (o 0,5 procentního bodu) a prodej kosmetického a farmaceutického zboží (o 1,6 bodu). V jednotlivých sortimentech se tržby vyvíjely následovně: - v motoristickém segmentu vzrostly o 7,2 %, v tom za prodej motorových vozidel o 5,7 %, za jejich opravy o 2,2 % a za prodej pohonných hmot o 11,5 %. Tržby za prodej vozidel rostly téměř ve všech sledovaných měsících, výrazněji pak v druhé polovině loňského roku. Za prodej pohonných hmot vzrostly nejvíce v prosinci (pravděpodobný vliv předzásobení z důvodu zvýšení spotřební daně k 1.1.2004); - v maloobchodě (bez motoristického segmentu) se zvýšily o 4,0 %, přičemž za prodej potravin vzrostly o 4,2 % a za prodej nepotravinářského zboží o 3,8 %. Růst tržeb za prodej potravin byl s výjimkou 1. čtvrtletí po zbytek roku 2003 poměrně vyrovnaný a určovaly jej především podniky se 100 a více zaměstnanci. Vývoj tržeb za prodej nepotravinářského zboží v jednotlivých měsících byl více diferencovaný, pohyboval se v rozmezí od cca 100 do 108 %; - v prodejnách se smíšeným zbožím s převahou nepotravinářského vzrostly o 4,0 %, s převahou potravin o 4,9 %, v obou sortimentech byl zaznamenán nejvyšší růst ve 2. čtvrtletí; - ve specializovaných prodejnách se v sortimentu farmaceutického, kosmetického a drogistického zboží zvýšil prodej o 5,5 %, nejvyšší růst byl v prosinci (o 12,8 %). V textilu a obuvi vzrostly tržby o 3,9 %, nejvýrazněji ve 3. čtvrtletí. Prodej nábytku, elektrospotřebičů a potřeb pro kutily se zvýšil o 4,8 %. V ostatních prodejnách specializovaných na prodej nepotravinářského zboží (např. na knihy, časopisy, kancelářské a sportovní potřeby, hudebniny, výpočetní techniku a paliva) se tržby zvýšily o 2,0 %; - z méně významných typů prodeje zaznamenal výrazný růst (o 18,7 %) zásilkový prodej. Zdroj: ČSÚ |
|||
|
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři