Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  17.02.2004 09:50:39

Prosinec završil dobrý rok v maloobchodě


Prosinec završil příznivý rok v maloobchodě
Maloobchod - prosinec 2003


Meziměsíční srovnání:

V prosinci ve srovnání s listopadem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,0 %. Růst byl ovlivněn především tržbami v motoristickém segmentu (zvýšení o 1,8 %) a za nepotravinářské zboží (o 1,1 %). Tržby za potraviny se snížily o 0,1 %.

Meziroční srovnání:

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v prosinci po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 4,9 %. Většina hlavních sortimentních skupin prodejen zaznamenala růst, výrazně rostly tržby za prodej pohonných hmot (o 15,9 %) a za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží (o 7,4 %).

Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 6,3 %, což bylo částečně ovlivněno i o 1 den vyšším počtem pracovních dní v prosinci 2003. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou oprav motorových vozidel.

Tržby v motoristickém segmentu se v prosinci zvýšily o 7,7 %, z toho za pohonné hmoty o 18,6 % a motorová vozidla o 6,4 %. Tržby za opravy automobilů stejně jako v listopadu nepřesáhly srovnatelnou úroveň předchozího roku.

V maloobchodě (bez motoristického segmentu) vzrostly tržby o 5,7 %, vyšší růst měly prodejny s nepotravinářským zbožím (6,6 %) než prodejny zařazované do sortimentní skupiny potraviny (4,1 %). Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:

- v prodejnách se smíšeným zbožím vzrostly o 4,4 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 5,0 % a v prodejnách s převahou potravin o 4,2 %;

- i ve specializovaných prodejnách byl vyšší růst prodeje nepotravinářského zboží (6,7 %) než prodeje potravin (3,1 %);

- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se projevil velký zájem spotřebitelů o vánoční nákupy zejména v sortimentu drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (růst o 12,8 %), kde ale částečně působil i vliv zvýšené nemocnosti. Dobře se prodávala elektronika, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (růst o 9,1 %), zvýšení prodeje zaznamenal i textil a obuv (o 3,4 %);

- ve skupině prodejen s malým podílem na celkových tržbách se zvýšil zájem spotřebitelů o zásilkový prodej (růst tržeb o 20,9 %) a ostatní prodej mimo obchodní síť (o 16,3 %).

XXX


Roční hodnocení:

V roce 2003 v maloobchodě včetně motoristického segmentu tržby reálně meziročně vzrostly o 5,0 %. Téměř ve všech hlavních sortimentních skupinách byl zaznamenán rychlejší růst tržeb než v roce 2002; pomaleji rostly pouze tržby za prodej potravin (o 0,5 procentního bodu) a prodej kosmetického a farmaceutického zboží (o 1,6 bodu). V jednotlivých sortimentech se tržby vyvíjely následovně:

- v motoristickém segmentu vzrostly o 7,2 %, v tom za prodej motorových vozidel o 5,7 %, za jejich opravy o 2,2 % a za prodej pohonných hmot o 11,5 %. Tržby za prodej vozidel rostly téměř ve všech sledovaných měsících, výrazněji pak v druhé polovině loňského roku. Za prodej pohonných hmot vzrostly nejvíce v prosinci (pravděpodobný vliv předzásobení z důvodu zvýšení spotřební daně k 1.1.2004);

- v maloobchodě (bez motoristického segmentu) se zvýšily o 4,0 %, přičemž za prodej potravin vzrostly o 4,2 % a za prodej nepotravinářského zboží o 3,8 %. Růst tržeb za prodej potravin byl s výjimkou 1. čtvrtletí po zbytek roku 2003 poměrně vyrovnaný a určovaly jej především podniky se 100 a více zaměstnanci. Vývoj tržeb za prodej nepotravinářského zboží v jednotlivých měsících byl více diferencovaný, pohyboval se v rozmezí od cca 100 do 108 %;

- v prodejnách se smíšeným zbožím s převahou nepotravinářského vzrostly o 4,0 %, s převahou potravin o 4,9 %, v obou sortimentech byl zaznamenán nejvyšší růst ve 2. čtvrtletí;

- ve specializovaných prodejnách se v sortimentu farmaceutického, kosmetického a drogistického zboží zvýšil prodej o 5,5 %, nejvyšší růst byl v prosinci (o 12,8 %). V textilu a obuvi vzrostly tržby o 3,9 %, nejvýrazněji ve 3. čtvrtletí. Prodej nábytku, elektrospotřebičů a potřeb pro kutily se zvýšil o 4,8 %. V ostatních prodejnách specializovaných na prodej nepotravinářského zboží (např. na knihy, časopisy, kancelářské a sportovní potřeby, hudebniny, výpočetní techniku a paliva) se tržby zvýšily o 2,0 %;

- z méně významných typů prodeje zaznamenal výrazný růst (o 18,7 %) zásilkový prodej.

Zdroj: ČSÚ





AliaShop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Po   9:28  Ranní okénko - Týden ve znamení především českých dat Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688