Sváteční nakupování je v plném proudu díky slevovému týdnu Black Friday. Pro obchodníky jde o nejrušnější období
roku, kdy lákají zákazníky na výrazné slevy, často v řádu desítek procent. Tento
americký fenomén dostal své jméno po pátečním krachu
americké burzy v
roce 1869. Až v 60. letech se stal jedním z největších nákupních dnů na světě. Jak ale Black Friday ovlivňuje spotřebitele,
obchody a co to znamená pro investory?
Jak moc Češi rádi nakupují v den Black Friday?
Češi si svátek plný slev oblíbili – průměrný zákazník během Black Friday zakoupí až tři produkty a utratí více než 5 000
korun. V
roce 2023 Češi během Black Friday utratili přes sedm
miliard korun. Celosvětově
tržby po Black Friday v
roce 2023 dosáhly až 70,9 miliardy
dolarů. To je téměř tolik, jako pětinásobek
tržeb ČEZu nebo ¼
HDP České republiky.
Mezi nejpopulárnější zboží patří elektronika, hračky a kosmetika.
Novela zákona v tomto
roce také obchodníkům znemožnila umělé navyšování cen před slevou, které v minulosti vedlo k tomu, že Black Friday paradoxně přinášel vyšší ceny.
Během Black Friday taky zaznamenáváme rostoucí
trend digitalizace. V
roce 2023 nakupovalo 43 % zákazníků prostřednictvím online
e-shopů, zatímco tradiční nákupy v kamenných
obchodech klesly na 25,6 %. Obchodníci tedy musí klást větší důraz na
e-commerce platformy a logistiku.
Co se děje na trzích?
Black Friday je jedním z důvodů, proč jsou pro
maloobchod nejvýnosnější právě poslední tři měsíce v roce, což je pro investory důležitým indikátorem svátečních
tržeb. Současné trendy zdůrazňují nutnost držet krok v oblasti
e-commerce, která hraje stále větší roli.
Americké retailové a e-commerce společnosti letos zaznamenávají výrazný
růst. Na špici je Walmart, jehož
akcie posílily o 72 %, následovaný Costcem s
růstem o 46 %.
Amazon však s
růstem o 30 % za konkurencí zaostává.
Evropské společnosti si vedou také dobře, zejména
obchodní řetězce s oblečením.
Akcie německého Zalanda letos vzrostly o 37 % a
španělského Inditexu o 34 %, přesto zůstávají za americkými konkurenty.
Pro
čínský trh Black Friday není tak významný. Převažují tam jiné nákupní trendy, jako je například Singles’ Day (11. listopadu), původně oslava nezadaných. I přesto ale někteří velcí hráči jako
JD.com a
Alibaba vzrostli o 20 % a 9 %.
Čína se nadále potýká s výraznými ekonomickými problémy, což má přirozeně negativní dopad na
spotřebitelskou poptávku. Stojí však za zmínku, že po nedávné vládní
reformě se
čínské trhy začínají vzpamatovávat.
Díky nakupování online se Black Friday stal významným obdobím také pro poskytovatele online platebních
služeb, jako např. Paypal,
Block, nebo Klarna. Ta se akorát připravuje vstoupit na
burzu. A vypadá to, že v ten správný čas.
Akcie PayPalu totiž letos vzrostly o více než 40 %, zatímco akcie
Block o 23 %.
Závěrem
Black Friday není jen o slevách. Je to také důležitý den pro investory v oblasti
maloobchodu, finančních
služeb či e-commerce. Investoři by tedy neměli jen koukat po slevách v obchodech, ale také zhodnotit jejich dopad na akcie
firem. Slevy na akciovém trhu jsou přece jen o něco lákavější.
Jakub Rochlitz, investiční analytik eToro pro Českou republiku