Zákazníci chtějí na Black Friday alespoň třetinovou slevu, nakupovat budou tři čtvrtiny spotřebitelů
Listopadové slevové akce jako Black Friday, či Cyber Monday plánují letos podle průzkumu Boston Consulting Group (BCG) využít tři ze čtyř nakupujících. Přestože se lidé obávají vyšších cen běžného zboží a polovina spotřebitelů omezila nákupy nepotřebného zboží, plánují letos utratit ve slevových akcích více než před rokem. Průměrná plánovaná útrata se v jednotlivých zemích liší, pohybuje se od 7 do 12 tisíc korun. Lidé však očekávají, že dostanou slevu alespoň ve výši 30 % oproti běžné ceně.
Největší slevy lidé očekávají u oblečení, obuvi a módních doplňků. U módy pro dospělé očekávají minimálně 36% slevu, u dětského oblečení a doplňků potom 33% slevu. Zároveň preferují jednoduchost: ve všech zemích, kde se průzkum uskutečnil, spotřebitelé uvedli, že preferují jasnou slevu na všechny položky. Na druhém místě skončily výrazné slevy na vybrané produkty. Nejméně oblíbené byly exkluzivní akce a herní aktivity (například kolo štěstí apod.), ačkoli u spotřebitelů z generace Z byla gamifikace o něco oblíbenější než u ostatních věkových skupin.
Průzkum probíhal na vzorku 10 tisíc spotřebitelů s převahou evropských zemí včetně Polska či Německa. Česko v něm zastoupení nemělo. „V Česku je v naší zkušenosti očekávání zákazníků ohledně výše slev v zásadě stejné jako v okolních zemích. Vysoké slevy, na které si zákazníci v tomto období zvykli, samozřejmě vytváří tlak na ziskovost prodejců. Ti proto do slev zařazují především produkty s vysokou základní marží nebo produkty, které zákazníci často nakupují spolu s jinými výrobky s vyšší ziskovostí. Slevy také obvykle spolufinancují i výrobci,“ říká David Antoš, odborník na e-commerce a partner pražské kanceláře BCG.
Lidé hledali slevy už v říjnu nebo začátkem listopadu
Čtvrtina lidí začala slevy aktivně vyhledávat už v průběhu října, další třetina na začátku listopadu. Přibližně 6 z 10 nakupujících tak hledá slevy už měsíc před hlavními slevovými dny, kterými jsou Black Friday, po kterém následuje Cyber Monday. Obchodníci tak mají delší čas na to, aby zákazníky přesvědčili k nákupu zlevněného zboží, na druhou stranu musejí s promoakcemi začínat výrazně dopředu. Nemusí vždy jít o samotné slevy, fungovat mohou odpočty, personalizované nabídky, wish listy apod.
Lidé nakupují dárky na Vánoce i pro sebe, ale i běžné spotřební zboží
Dvě třetiny spotřebitelů, kteří plánují využít listopadové slevové akce, je využije také k nákupu dárků na Vánoce. Podobný počet lidí je využije také na nákup zboží pro vlastní potřebu. Pouze pro dárky je využije 30 % lidí, pouze pro sebe čtvrtina lidí.
Lidé se přitom kvůli vysokým nákladům na život a vysokým cenám zboží plánují zaměřovat především na nákup levnějších produktů nebo na produktů běžné denní spotřeby. Téměř 60 % jejich rozpočtu bude směřovat právě sem, na dražší položky případně zhruba 40 % rozpočtu.
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Sleva na dítě 2023: na 1. dítě 15.204 Kč, na 2. dítě 22.320 Kč, na 3. a další dítě 27.840 Kč. Daňové zvýhodnění dle počtu dětí
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Průměrná sleva během Black Friday bude 35 %. U malých e-shopů pouze okolo 16 %
- Slevy během Black Friday dosáhnou ve velkých e-shopech 35 %, týkat se ale budou hlavně výprodejového zboží - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Slevové akce Black Friday jsou tu, a s nimi i falešné slevy. Ženy letos utratí v průměru 3700 korun, muži 4000 korun
Prezentace
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory