Mastercard SpendingPulse: Češi si chtějí předvánoční čas užít cestováním a v restauracích
Češi plánují na konci letošního roku utrácet více než loni. Objem předvánočních maloobchodních tržeb by se měl v Česku meziročně zvýšit o 4,5 procenta. Vyplývá to z aktuální predikce služby Mastrecard SpendingPulse, která sleduje tržby v kamenných obchodech a online maloobchodní tržby.
„České domácnosti letos chtějí konec roku a adventní čas strávit zejména cestováním za zážitky a sportem nebo s dobrým jídlem a pitím, o čemž svědčí orientace jejich výdajů na ubytování, restaurace a pohonné hmoty. Zlepšenou spotřebitelskou náladu podporuje zejména růst reálných mezd díky meziročnímu propadu inflace. Trh práce navíc zůstává odolný, podporovaný tvorbou pracovních míst a historicky nízkou mírou nezaměstnanosti,“ uvádí Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
|
Očekávaný meziroční růst tržeb v ČR
|
Ubytování
|
+ 10,1 %
|
Restaurace
|
+ 6,9 %
|
Čerpací stanice
|
+ 5,0 %
|
Potřeby pro
kutily
|
+ 4,0 %
|
Oblečení a šperky
|
+ 3,5 %
|
Celý maloobchod v ČR
|
+ 4,5 %
|
Celková inflace v Česku klesla blíže k dlouhodobému cíli centrální banky na říjnových 2,8 procenta, zatímco mzdy stouply o meziročně 6,2 procenta. Tento klín mezi růstem mezd a inflací vedl k růstu reálných disponibilních příjmů a ve srovnání s minulým rokem posílil kupní sílu spotřebitelů.
Trend upřednostňování výdajů za zážitky, jako jsou cestování, gastronomie a zábava, je v Evropě patrný od otevření ekonomik po pandemii. Chuť utrácet ale v řadě zemí včetně Česka tlumila nezvykle silná inflace, jejíž průměrná míra činila podle oficiálních statistik loni 10,7 procenta a předloni dokonce 15,1 procenta.
Celou zprávu Mastercard SpendingPulse včetně dat z dalších evropských zemí najdete zde:
www.mastercardservices.com/en/advisors/economic-consulting/insights/europe-holiday-spending-outlook-2024
Institut ekonomických studií společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) byl založen v roce 2020 a poskytuje detailní ekonomické měření, které poskytuje lídrům firem a státním orgánům informace potřebné k důležitým rozhodnutím vedoucím k efektivnějším výsledkům.
Služba Mastercard SpendingPulse poskytuje měření retailových tržeb na národní úrovni. Měření vycházejí z agregovaných anonymizovaných údajů společnosti Mastercard o všech typech platebních transakcí uskutečněných na vybraných trzích po celém světě. Pro své potřeby definuje Mastercard SpendingPulse „maloobchodní tržby“ jako tržby v maloobchodu a tržby prodejců potravin. Do celkové velikosti maloobchodních tržeb se nezapočítávají tržby v sektoru služeb (např. v cestovním ruchu, jako jsou aerolinky nebo ubytování). Výstupy služby SpendingPulse nejsou ukazatelem hospodářské výkonnosti společnosti Mastercard. Obsah výstupů a předpovědi se mohou měnit.
Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- Cestování do Bavorska
- Většina Čechů chce zrušit změny času. Měl by platit letní, či zimní čas? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Díky MasterCard Priceless Cities si užijete evropská i světová města jako nikdy dříve!
- Většina Čechů chce zrušit změny času. Měl by platit letní, či zimní čas?
- Systém více pojišťoven Češi chtějí a jeho podpora v čase roste. Chtěli by větší rozmanitost a odměnu za zdravý životní styl.
- Anketa - Letní a zimní čas - Který čas byste chtěli v ČR?
- Cyklokrosařka Kateřina Nash, která žije v USA, přijela v předvánočním čase za rodiči do Prachatic
- Koruna v předvánočním čase posiluje
- Koruna v předvánočním čase posiluje