Mastercard SpendingPulse: Češi si chtějí předvánoční čas užít cestováním a v restauracích
Češi plánují na konci letošního roku utrácet více než loni. Objem předvánočních maloobchodních tržeb by se měl v Česku meziročně zvýšit o 4,5 procenta. Vyplývá to z aktuální predikce služby Mastrecard SpendingPulse, která sleduje tržby v kamenných obchodech a online maloobchodní tržby.
„České domácnosti letos chtějí konec roku a adventní čas strávit zejména cestováním za zážitky a sportem nebo s dobrým jídlem a pitím, o čemž svědčí orientace jejich výdajů na ubytování, restaurace a pohonné hmoty. Zlepšenou spotřebitelskou náladu podporuje zejména růst reálných mezd díky meziročnímu propadu inflace. Trh práce navíc zůstává odolný, podporovaný tvorbou pracovních míst a historicky nízkou mírou nezaměstnanosti,“ uvádí Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
|
Očekávaný meziroční růst tržeb v ČR
|
Ubytování
|
+ 10,1 %
|
Restaurace
|
+ 6,9 %
|
Čerpací stanice
|
+ 5,0 %
|
Potřeby pro
kutily
|
+ 4,0 %
|
Oblečení a šperky
|
+ 3,5 %
|
Celý maloobchod v ČR
|
+ 4,5 %
|
Celková inflace v Česku klesla blíže k dlouhodobému cíli centrální banky na říjnových 2,8 procenta, zatímco mzdy stouply o meziročně 6,2 procenta. Tento klín mezi růstem mezd a inflací vedl k růstu reálných disponibilních příjmů a ve srovnání s minulým rokem posílil kupní sílu spotřebitelů.
Trend upřednostňování výdajů za zážitky, jako jsou cestování, gastronomie a zábava, je v Evropě patrný od otevření ekonomik po pandemii. Chuť utrácet ale v řadě zemí včetně Česka tlumila nezvykle silná inflace, jejíž průměrná míra činila podle oficiálních statistik loni 10,7 procenta a předloni dokonce 15,1 procenta.
Celou zprávu Mastercard SpendingPulse včetně dat z dalších evropských zemí najdete zde:
www.mastercardservices.com/en/advisors/economic-consulting/insights/europe-holiday-spending-outlook-2024
Institut ekonomických studií společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) byl založen v roce 2020 a poskytuje detailní ekonomické měření, které poskytuje lídrům firem a státním orgánům informace potřebné k důležitým rozhodnutím vedoucím k efektivnějším výsledkům.
Služba Mastercard SpendingPulse poskytuje měření retailových tržeb na národní úrovni. Měření vycházejí z agregovaných anonymizovaných údajů společnosti Mastercard o všech typech platebních transakcí uskutečněných na vybraných trzích po celém světě. Pro své potřeby definuje Mastercard SpendingPulse „maloobchodní tržby“ jako tržby v maloobchodu a tržby prodejců potravin. Do celkové velikosti maloobchodních tržeb se nezapočítávají tržby v sektoru služeb (např. v cestovním ruchu, jako jsou aerolinky nebo ubytování). Výstupy služby SpendingPulse nejsou ukazatelem hospodářské výkonnosti společnosti Mastercard. Obsah výstupů a předpovědi se mohou měnit.
Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- Cestování do Bavorska
- Většina Čechů chce zrušit změny času. Měl by platit letní, či zimní čas? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Díky MasterCard Priceless Cities si užijete evropská i světová města jako nikdy dříve!
- Většina Čechů chce zrušit změny času. Měl by platit letní, či zimní čas?
- Systém více pojišťoven Češi chtějí a jeho podpora v čase roste. Chtěli by větší rozmanitost a odměnu za zdravý životní styl.
- Anketa - Letní a zimní čas - Který čas byste chtěli v ČR?
- Cyklokrosařka Kateřina Nash, která žije v USA, přijela v předvánočním čase za rodiči do Prachatic
- Koruna v předvánočním čase posiluje
- Koruna v předvánočním čase posiluje
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ambiciózní plány Volva: Pomohou autonomní nákladní vozy americké nákladní dopravě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Dětská platební karta? Na tuhle chybu rodiče nejčastěji doplácejí
Marek Pokorný, Portu
Investování se stává běžnou součástí života. Zájem Čechů o něj roste
Jaroslav Rada, Česká síť
Pavla Berdár, Delta Green
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
?
Okénko pro podnikatele
Lukáš Novotný, Geis
Logistická firma Geis posiluje: Akvizice skupiny Gras a poboček Krüger