MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Investice  |  25.09.2024 16:00:00

Vláda schválila návrh státního rozpočtu na rok 2025 s rekordními investicemi

Rekordní investice do dopravní infrastruktury, navýšení peněz na vzdělávání, vědu i obranu a výdaje na krytí následků zářijových povodní, to vše zahrnuje návrh státního rozpočtu na rok 2025 se schodkem 241 mld. , který dnes schválila vláda. Současně s tím kabinet rozhodl, že novela letošního státního rozpočtu navýší z důvodu rychlého hrazení následků povodňových škod výdaje o 30 mld. .
 

Podařilo se nám dodržet klíčové priority vlády a samozřejmě i všechny zákonné závazky, našli jsme také rozumný kompromis pro meziroční navýšení všech rozpočtových kapitol z národních zdrojů tak, aby zůstal zachován sociální smír.

Zbyněk Stanjura ministr financí

„Podařilo se nám dodržet klíčové priority vlády a samozřejmě i všechny zákonné závazky, našli jsme také rozumný kompromis pro meziroční navýšení všech rozpočtových kapitol z národních zdrojů tak, aby zůstal zachován sociální smír. Co je také podstatné, tento rozpočet v sobě zahrnuje rekordní investice, které jdou z národních zdrojů a nejen z fondů EU,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura a dodává: „I když konsolidujeme veřejné finance, nechceme snižovat deficit na úkor investiční aktivity. Stát má investovat hodně, protože od kvalitních a dostupných služeb jako je doprava, školství, dostupnost zdravotní péče nebo sociálních služeb se odvíjí prosperita jednotlivých regionů a ekonomický růst.“

Kromě toho se rozpočet bude vyrovnávat i s následky zářijových povodní v řadě krajů, a to jak posílením výdajů roku 2025 o 10 mld. proti srpnovému návrhu, tak novelou letošního rozpočtu, která zvýší výdaje a výsledný deficit o 30 mld. Kč. Schodek letošního rozpočtu se tak prohloubí na 282 mld. Kč.

„Veřejné rozpočty se mají postarat o obnovu veřejné infrastruktury, dodatečně jsme proto do rozpočtů 2024 a 2025 přidali celkem 40 mld. Kč, a to do kapitoly Všeobecná pokladní správa. Převážná část půjde z letošního rozpočtu v rámci jeho novely,“ říká ministr Stanjura s tím, že ačkoliv budou rozpočtové deficity navýšeny, neznamená to, že celá tato povodňová rezerva bude skutečně využita. Povodňové výdaje jsou zatím pouze hrubě odhadnuté na horní hranici, protože škody ještě nejsou vyčísleny. Skutečné výdaje na rekonstrukci oblastí postižených povodněmi se budou odvíjet až od konkrétních dotačních programů, které jednotlivá ministerstva vyhlásí, až budeme mít z krajů přesnější odhady škod. Dle mého odhadu budou tak skutečné výdaje rozpočtu na škody po povodních nižší, než jak je plánuje novela roku 2024 i návrh rozpočtu na příští rok,“ dodává ministr financí.

Mimořádné povodňové výdaje by neměly vstupovat do strukturálního schodku. Jeho snižování by tak v roce 2025 mělo pokračovat tempem 0,5 % HDP. Střednědobý rozpočtový výhled počítá na rok 2026 s deficitem státního rozpočtu 225 mld. Kč a v roce 2027 se schodkem 180 mld. Kč.

 

Detailní přehled návrhu státního rozpočtu na rok 2025 a novelizovaného rozpočtu 2024 včetně peněz z EU a finančních mechanismů
SR 2024 SR 2024 novela SR 2025
Příjmy státního rozpočtu 1 940,0  1 940,0  2 086,1 
Výdaje státního rozpočtu 2 192,0  2 222,0  2 327,1 
Saldo státního rozpočtu -252,0  -282,0  -241,0 

Pozn.: Bez peněz z EU a finančních mechanismů počítá návrh státního rozpočtu s příjmy 1931,8 mld. Kč (vs. 1811,4 mld. Kč v roce 2024), výdaji 2172,8 mld. Kč (vs. 2063,4 mld. Kč) a deficitem 241,0 mld. Kč (vs. -252,0 mld. Kč).

Z celkových výdajů 2327,1 mld. Kč tvoří největší objem mandatorní a kvazimandatorní výdaje (platy a odvody do EU) ve výši 1796,9 mld. Kč (meziroční nárůst o 62,7 mld. Kč). Z toho samotné mandatorní, tedy zákonem dané výdaje dosáhnou 1369,1 mld. Kč (+35,2 mld. Kč). Rekordní budou v příštím roce investice z národních zdrojů 153,5 mld. Kč (meziroční nárůst o 35,6 mld. Kč), resp. 249,6 mld. Kč po započtení fondů EU (meziroční nárůst o 65,0 mld. Kč), běžné výdaje státu vzrostou o 70,0 mld. Kč, tedy o 3,5 %.

Struktura výdajů odráží priority vlády. Finance určené na školství byly v kapitole Ministerstva školství navýšeny o 21,9 mld. Kč včetně zdrojů z EU, což zahrnuje i posílení výdajů na vysoké školy meziročně o 4,0 mld. Kč z národních zdrojů. Do vysokého školství tak bude oproti srpnovému návrhu rozpočtu směřovat ještě o 1,0 mld. Kč více. Vláda tak využila 1,0 mld. Kč, kterou měla k dispozici jako rezervu do maximálního povoleného rozpočtového deficitu podle výdajových rámců. Celkové výdaje na vědu, výzkum a inovace meziročně vzrostou o 3,7 mld. Kč na 51,6 mld. Kč včetně peněz z EU. Největší podíl připadne MŠMT (22,9 mld. Kč, nárůst o 2,4 mld. Kč). Posíleny budou i rozpočty kapitol AV ČR, TAČR, GAČR nebo Ministerstva zdravotnictví.

Investice státu budou směřovat především do dopravní infrastruktury, kapitálové výdaje Ministerstva dopravy dosáhnou celkové výše 93,3 mld. Kč včetně zdrojů z EU (nárůst o 51 mld. Kč). „Rozestavěno je v tuto chvíli 42 úseků dálnic a v příštím roce se zahájí výstavba dalších více než 100 km, například Pražského okruhu v úseku z Běchovic k D1, další část dálnice D35 do Lipníka n. Bečvou nebo obchvat Břeclavi. Rozšiřovat se budou také železniční koridory,“ uvádí ministr Stanjura.

V mandatorních výdajích (1796,9 mld. Kč) představují sociální transfery a dotace (sociální dávky včetně důchodů) objem 936,8 mld. Kč (nárůst o 26,6 mld. Kč), z toho připadá na důchody 717,2 mld. Kč (nárůst o 11,0 mld. Kč). Výdaje na dluhovou službu mají v příštím roce dosáhnout 100 mld. Kč (nárůst o 5 mld. Kč). Zákonem daný každoroční objem výdajů na obranu 2 % HDP (v roce 2025 se jedná o sumu 160,8 mld. Kč) je rozprostřen do více rozpočtových kapitol – kromě 154,4 mld. Kč v kapitole Ministerstva obrany jsou výdaje na obranu také např. v kapitolách SSHR, NÚKIB, NBÚ a MZV.

Pro učitele, kteří mají zákonem garantováno 130 % průměrné mzdy, bylo vyčleněno na platy o 7 % více než loni (celkem 103,5 mld. Kč, nárůst o 6,6 mld. Kč), pro ostatní státní zaměstnance počítá rozpočet s nárůstem objemu peněz na platy o 5 % (celkem 286 mld. Kč, nárůst o 19,4 mld. Kč). V jejich případě však vláda ještě musí rozhodnout, zda navýšení půjde výhradně do tarifní složky, nebo i do té nadtarifní a v jakém poměru.

Největšími rozpočtovými kapitolami (se zahrnutím peněz EU) nadále zůstávají Ministerstvo práce a sociálních věcí s objemem rozpočtových peněz ve výši 968,8 mld. Kč (meziroční nárůst o 42,2 mld. Kč vzhledem ke zvýšení povinných výdajů ze zákona), Ministerstvo školství s rozpočtem 290,8 mld. Kč (meziročně +21,9 mld. Kč), Všeobecná pokladní správa s 269,1 mld. Kč (pokles o 4,5 mld. Kč), Ministerstvo obrany s rozpočtem 154,4 mld. Kč (navýšení o 3,2 mld. Kč) a Ministerstvo dopravy s rozpočtem 139,5 mld. Kč (navýšení o 35,8 mld. Kč).

Celkové příjmy státního rozpočtu by měly v roce 2025 dosáhnout 2086,1 mld. Kč, z toho inkaso z pojistného na sociální zabezpečení představuje částku 809,4 mld. Kč (meziročně o 53,2 mld. Kč více), výběr DPH se očekává ve výši 414,0 mld. Kč (+27,2 mld. Kč), výběr spotřebních daní ve výši 157,0 mld. Kč (-1,7 mld. Kč), inkaso daně z příjmu právnických osob ve výši 244,3 mld. Kč (+29,1 mld. Kč) a výběr daně z příjmu fyzických osob ve výši 184,7 mld. Kč (+29,2 mld. Kč). Rozpočet také zahrnuje příjem 153,6 mld. Kč z rozpočtu Evropské unie a z finančních mechanismů.

Vláda odešle návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2025 do Poslanecké sněmovny do konce září. Spolu s ním předloží novelu zákona o státním rozpočtu 2024. Ta bude projednána ve stavu legislativní nouze, který umožňuje zkrácení lhůt mezi jednotlivými čteními zákona. Novelu státního rozpočtu 2024 začnou tak poslanci projednávat už 1. 10. 2024.

Celkové výdaje státního rozpočtu podle kapitol - včetně peněz z EU a FM (v Kč)
Kapitola Státní rozpočet 2024 Státní rozpočet 2025 Index 2025/2024
Kancelář prezidenta republiky 424 890 297  503 314 592  118,5 
Poslanecká sněmovna Parlamentu 1 501 576 393  1 716 056 800  114,3 
Senát Parlamentu 662 206 891  719 043 218  108,6 
Úřad vlády České republiky 1 223 353 700  1 572 628 161  128,6 
Bezpečnostní informační služba 2 149 787 270  2 368 429 858  110,2 
Ministerstvo zahraničních věcí 9 984 584 185  9 902 703 080  99,2 
Ministerstvo obrany 151 181 002 791  154 395 235 248  102,1 
Národní bezpečnostní úřad 313 067 665  422 121 486  134,8 
Kancelář veřejného ochránce práv 153 400 504  173 427 562  113,1 
Ministerstvo financí 23 469 044 512  24 935 828 741  106,2 
Ministerstvo práce a sociálních věcí 926 539 123 911  968 754 450 337  104,6 
Ministerstvo vnitra 97 446 613 586  107 766 228 906  110,6 
Ministerstvo životního prostředí 20 912 456 666  21 336 258 234  102 
Ministerstvo pro místní rozvoj 15 246 136 906  13 302 974 115  87,3 
Grantová agentura České republiky 4 600 000 000  4 813 000 000  104,6 
Ministerstvo průmyslu a obchodu 39 696 835 293  35 789 767 062  90,2 
Ministerstvo dopravy 103 673 185 639  139 486 810 924  134,5 
Český telekomunikační úřad 2 433 439 405  2 179 811 178  89,6 
Ministerstvo zemědělství 53 707 002 714  58 957 180 062  109,8 
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 268 980 969 809  290 848 567 544  108,1 
Ministerstvo kultury 16 592 671 049  21 522 588 121  129,7 
Ministerstvo zdravotnictví 11 450 526 881  17 628 041 707  153,9 
Ministerstvo spravedlnosti 35 761 515 449  39 411 039 899  110,2 
Úřad pro ochranu osobních údajů 186 277 988  209 085 181  112,2 
Úřad průmyslového vlastnictví 209 310 508  238 707 009  114 
Český statistický úřad 1 168 359 292  1 368 553 299  117,1 
Český úřad zeměměřický a katastrální 3 742 789 405  4 253 606 104  113,6 
Český báňský úřad 176 621 670  192 291 977  108,9 
Energetický regulační úřad 305 560 991  360 595 836  118 
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 259 966 340  325 877 462  125,4 
Ústav pro studium totalitních režimů 187 422 525  221 963 868  118,4 
Ústavní soud 242 300 618  244 174 723  100,8 
Úřad Národní rozpočtové rady 25 688 149  27 194 002  105,9 
Akademie věd České republiky 7 642 481 529  7 952 432 643  104,1 
Národní sportovní agentura 6 904 453 648  7 908 995 743  114,5 
Digitální a informační agentura 1 997 225 525  2 866 913 683  143,5 
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí 33 354 153  35 406 388  106,2 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 72 045 731  81 771 808  113,5 
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře 22 354 064 
Správa státních hmotných rezerv 3 672 734 868  4 072 270 018  110,9 
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 486 157 965  544 862 594  112,1 
Generální inspekce bezpečnostních sborů 518 471 853  575 278 942  111 
Technologická agentura České republiky 6 282 134 018  6 656 635 225  106 
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost 610 947 413  678 826 085  111,1 
Nejvyšší kontrolní úřad 590 376 060  648 573 450  109,9 
Státní dluh 94 966 880 286  99 966 880 286  105,3 
Operace státních finančních aktiv 10 000 000  10 000 000  100 
Všeobecná pokladní správa 273 618 679 558  269 136 582 305  98,4 
Celkem 2 192 035 985 673  2 327 082 985 466  106,2 

Související tisková zpráva:

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688