Patria (Patria Finance)
Akcie ve světě  |  07.09.2024 09:08:00

Od „vyrobeno v Číně“ k „vyrobeno Čínou“ - Víkendář

Natixis poukazuje na růst významu čínských automobilek a jejich elektromobilů na globálním trhu. Jak ekonomové této banky vidí další vývoj v uvedené oblasti? Podle nich se země bude snažit o přechod od „vyrobeno v Číně“ k „vyrobeno Čínou“.

První z následujících dvou grafů ukazuje vývoj prodeje čínských elektromobilů na zahraničních trzích. K tomu vidíme vývoj exportů u baterií a u vozů se spalovacími motory. Druhý graf ukazuje čínský podíl na jednotlivých globálních trzích. Ten se v minulém roce blížil 60 % u baterií, u elektromobilů převýšil 30 %:

aa

Ohledně zavádění cel Natixis zmiňuje, že někteří čínští výrobci elektromobilů mohou v jejich důsledku akceptovat snížení ziskových marží nebo mírně zvýšit ceny, aby si udrželi podíl na trhu. Čínské značky mohou také více přesouvat výrobu elektromobilů do jiných zemí a tím se vyhnout nálepce „vyrobeno v Číně“. Podle Natixisu by se změnila na „vyrobeno Čínou“, což už by nebyl z hlediska cel problém.

Trend přesunu výroby je podle banky již zřejmý v Evropě, protože čínské investice na zelené louce v roce 2022 vzrostly třikrát a v roce 2023 se téměř zdvojnásobily. Sektory elektromobilů již také tvoří asi 70 % celkových čínských přímých zahraničních investic do Evropy. Další destinací je jihovýchodní Asie, která je pro čínské investice zajímavá kvůli výrobě s nízkou cenou práce a rychlým růstem poptávky.

Zmíněný přechod od „made-in-China“ k „made-by-China“ nebude podle Natixisu tak snadný. Čínská průmyslová politika zaměřená na nabídkovou stranu ekonomiky vytváří dezinflační prostředí a ve světě tak vznikají obavy ze státem financované konkurence. Tato politika má negativní dopad na zaměstnanost v jiných zemích a vede k vytváření nadměrných kapacit. USA se tak uchylují k dovozním clům, průmyslovou politiku podobnou té čínské si podle Natixisu „nemůže dovolit každý“.

Čínští výrobci elektromobilů tak budou mít v nově vznikajícím globálním prostředí problém vyvážet elektromobily. V této situaci „se mnoho zemí, zejména ty z EU a ASEAN, snaží přilákat čínské investice, aby posílily svou domácí výrobu elektromobilů.“ A Japonsko podle Natixisu nabízí historický příklad s jeho vlastními výrobci automobilů. Ti totiž „opustili zemi v 80. letech minulého století a začali vyrábět v jiných státech kvůli protekcionismu, zejména ze strany USA.“

K tomu Natixis dodává, že srovnání s Japonskem může ukazovat další směr. Nicméně Čína to má složitější kvůli své velikosti a významu v globální ekonomice. Následující graf ukazuje prodeje elektromobilů v jednotlivých evropských zemích podle toho, zda jde o značku Tesla, značku evropskou nebo čínskou. Největšími trhy jsou Německo a Francie, na obou má Čína zhruba stejnou pozici. V Německu mimoto lidé kupují více evropských značek, Francouzi tíhnou k Teslám. Poměrně velký podíl na celkovém trhu drží čínské elektromobily v zemích jako Nizozemí, Španělsko a Švédsko s Rakouskem:

aaa

Zdroj: Natixis

https://www.research.natixis.com/Site/en/economics/publication/oUAwm27t378tzVGhXg1qEQ%3D%3D

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688