mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:54:24

Spojené státy americké - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Pozitivní trendy v oblasti dopravního průmyslu a dopravní infrastruktury, které jsme konstatovali v loňském roce, pokračovaly i v roce 2023. Je to dáno především tím, že v základních směrech a trendech je v této oblasti přijata dlouhodobá vize do roku 2035, kdy objem investic poroste a dosáhne více než 53 bilionů dolarů. V jednotlivých kapitolách uvádíme konkrétní čísla a významné investice jak v jednotlivých dopravních systémech, dopravy silniční, železniční, letecké i lodní, ale také trendy například v oblasti chytrých měst, což úzce souvisí s oblastí vědy, výzkumu a inovací. Státní a místní kapitálové investice – hlavní složka výdajů na infrastrukturu v USAvzrostly jako podíl státních a místních výdajů za poslední dva roky o největší částku od roku 1979. I když investice do infrastruktury obvykle klesají jako podíl ekonomiky na počátku hospodářského oživení, Spojené státy tento trend během tohoto oživení otočily a investice rostou. Před dvěma lety prezident Biden podepsal dvoustranný zákon o infrastruktuře. Ten směřuje 1,2 bilionu dolarů z federálních fondů na projekty dopravní, energetické a klimatické infrastruktury, z nichž většina je distribuována prostřednictvím státních a místních vlád. Dosud oznámené financování proudí do států, které je nejvíce potřebují: státy s infrastrukturou s nejnižším hodnocením dostávají více finančních prostředků na hlavu než státy s infrastrukturou s nejvyšším hodnocením. Historicky měly státy s vyššími středními příjmy domácností tendenci více investovat do infrastruktury. Ale dvoustranný zákon o infrastruktuře pomohl zvrátit tento vzorec. Značná pozornost je věnována novým technologiím, a tedy i vědě a výzkumu, které jsou příležitostí pro zapojení českých firem, které se v této oblasti orientují. Autonomní doprava se v mnohých městech, byť jako experiment, vcelku již rutinně provozuje. Spolu s trendy ochrany klimatu je nástup nových technologií v dopravě z hlediska budoucnosti velice významný.

Projekty dopravní infrastruktury se v loňském roce věnovaly například zlepšení bezpečnosti osobních, nákladních a autobusových vozidel. Například bylo přijato nové pravidlo, které bude vyžadovat systémy automatického nouzového brždění (AEB) na všech nových osobních a lehkých nákladních automobilech. Kromě toho pokračuje práce na zlepšení bezpečnosti železnic, která zahrnuje kromě potřebné údržby a rekonstrukce také odstranění nebezpečných železničních přejezdů a zlepšení železniční infrastruktury. Prostřednictvím programu eliminace železničních přejezdů bylo investováno 570 milionů dolarů 32 státům na odstranění, resp. zlepšení více než 400 úrovňových přejezdů – díky tomu jsou silnice a železnice bezpečnější.

Velká pozornost byla věnována letecké dopravě. Panovala obava, že se objemem služeb již nevrátí na předkovidovou úroveň, ale podařilo se tyto ztráty eliminovat. Letecká doprava v USA je nejbezpečnějším způsobem dopravy na světě. Ale se stárnoucí infrastrukturou a vzestupem objemu dopravy nebezpečí případných poruch roste. Proto se Bidenova administrativa snaží investovat do nových technologií a zlepšováním řízení provozu, a především modernizací letišť. Každý den nastoupí ve Spojených státech do letadla téměř 3 miliony lidí. Poptávka po letecké dopravě dík všem opatřením roste.

Lodní přeprava poklesla původně asi o 6%, ale v roce 2023 je již rozdíl prakticky nulový. Lze konstatovat, že poklesy z krizových let jsou ve všech druzích dopravy narovnány.

V dopravním průmyslu a infrastruktuře pokračoval v roce 2023 trend, který byl nastartován již v prvním kvartále roku. Pozornost byla věnována mnoha projektům. Šlo například o 2 miliardy USD na modernizaci vybraných mostů, 1,2 mld. na tzv. „mega“ granty, například Hooverovu přehradu či známý most Golden Gate, a projekty jak dálnic, tak i železničních tratí či vodních cest. Přibližně 44 % federálních výdajů na dopravu a infrastrukturu v roce 2023 připadalo na dálniční dopravu a 23 % na leteckou dopravu. Zbytek připadl na železnici a hromadnou dopravu (22 %) a vodní dopravu (10 %). Federální vláda utratila v roce 2023 na infrastrukturu 44,8 miliardy dolarů a dalších 81,5 miliardy převedla do jednotlivých států.

Federální agentura pro mimořádné události (FEMA) dosud vyčlenila více než 210 milionů dolarů na opravy a přestavbu infrastruktury po přírodních katastrofách, ke kterým došlo v roce 2023. Asi 40 % těchto prostředků bylo na elektrické vedení, zařízení na skladování vody a další veřejné služby. Úspěšně pokračují projekty oprav či výměn mostů (3700 projektů), opravuje se více než 69 000 mil silnic, řada oprav byla v průběhu roku již dokončena. Největší podíl z uvedených prostředků mířil do Kalifornie, Texasu a na Floridu. Pokud jde o vědu, výzkum a inovace pokračovaly například projekty tzv. „chytrých měst“ V této oblasti se stále víc

prosazují moderní technologie, „inteligentních měst“, jako jsou environmentální senzory, inteligentní semafory, autonomní auta a mnoho dalšího. Přes snahu o ekologicky pozitivní opatření je však většina dopravního programu více méně klimaticky neutrální. Většina výdajů jde na rekonstrukci silnic, což přináší posílení automobilové dopravy. Změny v automobilovém průmyslu proto pokračují směrem k ekologickým aspektům.

Program federální pomoci pro rekonstrukci dálnic v hodnotě 240 miliard USD a program pro opravu mostů ve výši 27 miliard USD, dávají státům a některým lokalitám široký prostor, aby určily, jak investují do dálnic a místních komunikací. Podle některých odborníků to není dostatečně šetrné ke klimatu, federální vláda fakticky přenesla odpovědnost za určení toho, jak zelené budou dopravní sítě v zemi na jednotlivé státy.

V rámci zlepšování infrastruktury probíhá mnoho projektů. Například v Tucsonu, Arizoně jde a výstavbu nového mostu, který nahradí most z 60 let minulého století. Grant činí 25 mil USD. Projekt Los Angeles, Kalifornie rekonstrukce námořního podpůrného zařízení pro přístup na terminálový ostrovní železniční systém v přístavu v Los Angeles, jde o grant RAISE ve výši 20 milionů dolarů. Projekt výrazně sníží zpoždění, nehody a emise v přístavu, který zpracovává 35 % všech vodních kontejnerů vstupujících do Spojených států. Mezinárodní letiště Orlando na Floridě, obdrželo, grant z programu letištního terminálu ve výši 50 milionů dolarů na dokončení projektu rozšíření jižního terminálu C. Projekt zvýší kapacitu cestujících. Florida Tallahassee získala grant RAISE ve výši 15 milionů dolarů na vybudování tranzitního centra s několika autobusovými linkami, z nichž každý je vybaven elektrickým nabíjením.

To je řada projektů svědčící o značné pozornosti exekutivy k dopravní infrastruktuře. Otevřel se také program „Design pro budoucnost“. Vyzývá firmy k investicím do účelově orientovaného výzkumu a inovacím, aby se udržel trend technických výzev současnosti a modernizovali dopravní systém budoucnosti, který bude sloužit všem dnes i v nadcházejících desetiletích. Jde o jednu z priorit administrativy Biden-Harris tím, že poskytuje zásadní investice do řešení například i v Bílém domě. Pokračuje též program „Smart City Market“, který počítá se sumou 6 782 miliard USD do roku 2032 s cílem udržet v nových technologiích přední místo na světě. S tím souvisí i oblast vědy, výzkumu a inovací a pokračování projektů transformace dopravních systémů.

Souhrn těchto informací dokazuje, že oblast dopravy, dopravní infrastruktury a vědy či výzkumu věnuje americká exekutiva značnou pozornost. Studiem těchto procesů se otevírá možnost odborné spolupráce, účasti na výzkumných projektech ze strany našich institucí a též šance na účast českých firem v některých programech či projektech. V řadě odvětví, zejména v oblasti výzkumu, inovací, projektování a využití nových technologií, v oblasti digitalizace, vybavenosti technikou pro silniční, leteckou a lodní dopravu je potenciální spolupráce českých firem možná. Nejde jen o projekty jednoho roku, nýbrž program na desítky let. Přesné zacílení, nutné k případnému zapojení českých firem, je proto důležité.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí


Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 16:37  Inflační očekávání na 5 až 10 let vzrostlo (8.11.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá 13:31  Komentář Moore: Nezaměstnanost je v Česku nadále nízká Moore Czech Republic (Moore Czech Republic)
Pá 11:26  Nezaměstnanost v říjnu klesla, trh práce však značí napětí Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688