Ghana - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
V Ghaně bylo v únoru 2017 zřízeno nové ministerstvo pro rozvoj železnice. Hlavním cílem ministerstva, definovaným v „Hlavním plánu pro železnice Ghany“ z roku 2013, je propojení největších měst. Dalším cílem je využití Ghany pro přepravu zboží z vnitrozemských států jako je Burkina Faso k přístavům v Temě a Takoradi a opačně. Spolu s tím se také jedná o poskytnutí přepravní cesty pro transport nerostných surovin z oblastí jak ve vnitrozemí (mangan, bauxit, železná ruda), tak i na pobřeží (ropa a zemní plyn). Železniční síť je rozdělena do 3 divizí, západní, východní a centrální. Současná železniční síť je charakterizována starými kolejemi, nedostatečnými železničními terminály a nástupišti. V současné době zůstává v provozu jen velmi málo úseků železniční sítě. Podle navrhovaného územního plánu železnice potřebuje zhruba 21 miliard USD investic, aby se mohla oživit. To by mohlo vést k vybudování železniční sítě přesahující délku 4 000 kilometrů po celé zemi. Ministerstvo železnic za prioritní projekt určilo vybudování celkové délky 1 394 kilometrů železniční sítě v příštích čtyřech letech. Odhadovaná investice do rozvoje železniční sítě v této době je 7,8 miliardy USD. Má jít o výstavbu nových dvoukolejových tratí, mostů, stanic, správních úřadů, parkovišť, dílen a obchodů. Nedostatečný rozvoj železničního sektoru nabízí alternativu, která by nabídla mnohem levnější formu dopravy.
Zároveň by mělo dojít k rozšíření dopravní infrastruktury, konkrétně k výstavbě silnic či k rekonstrukci klíčových mostů (v plánu je výstavba 500 mostů, které by měly propojit hůře dostupné oblasti s městy), nadjezdů a dalších staveb. České firmy se mohou uplatnit při stavbě silnic, železnic a mostů, v úvahu pak připadá také dodávka autobusů, tramvají nebo lokomotiv.
Infrastruktura silniční sítě představuje hlavní část systému ghanské vnitrozemské dopravy. Odhaduje se, že představuje více než 95 % veškeré osobní a nákladní dopravy a zasahuje většinu komunit v zemi. Ghanská silniční dopravní infrastruktura je navržena tak, aby se sítí asi 72 381 km spojovala celou zemi. Tato síť zahrnuje 13 367 km dálnic, 42 414 km přívodních silnic a 16 600 km městských silnic. Městská silniční síť, která představuje asi 18,5 % celé síťové infrastruktury, hraje velmi důležitou roli v národním rozvoji, protože většina ekonomických aktivit se odehrává v městských komunitách. Podle ministerstva silnic a dálnic má pouze 23 % silnic asfaltový povrch, 77 % silnic je nezpevněných. Odhaduje se, že přibližně 80 % ročního rozpočtu vlády na odvětví dopravy je směrováno do projektů silniční infrastruktury.
Soukromý sektor má příležitosti v rozvoji železniční sítě, v poskytování souvisejících služeb a v rozvoji přidružené infrastruktury. Vláda Ghany vítá různé formy spolupráce se soukromým sektorem při rozvoji železniční sítě, poskytování železničních služeb a související infrastruktury. Příležitost pro české firmy se také nabízí v celkovém řešení hromadné dopravy jednotlivých měst v podobě dodávky tramvají, autobusů, lokomotiv, silničních a železničních mostů.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři