Spojené státy americké - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Projekty dopravní infrastruktury se v loňském roce věnovaly například zlepšení bezpečnosti osobních, nákladních a autobusových vozidel. Například bylo přijato nové pravidlo, které bude vyžadovat systémy automatického nouzového brždění (AEB) na všech nových osobních a lehkých nákladních automobilech. Kromě toho pokračuje práce na zlepšení bezpečnosti železnic, která zahrnuje kromě potřebné údržby a rekonstrukce také odstranění nebezpečných železničních přejezdů a zlepšení železniční infrastruktury. Prostřednictvím programu eliminace železničních přejezdů bylo investováno 570 milionů dolarů 32 státům na odstranění, resp. zlepšení více než 400 úrovňových přejezdů – díky tomu jsou silnice a železnice bezpečnější.
Velká pozornost byla věnována letecké dopravě. Panovala obava, že se objemem služeb již nevrátí na předkovidovou úroveň, ale podařilo se tyto ztráty eliminovat. Letecká doprava v USA je nejbezpečnějším způsobem dopravy na světě. Ale se stárnoucí infrastrukturou a vzestupem objemu dopravy nebezpečí případných poruch roste. Proto se Bidenova administrativa snaží investovat do nových technologií a zlepšováním řízení provozu, a především modernizací letišť. Každý den nastoupí ve Spojených státech do letadla téměř 3 miliony lidí. Poptávka po letecké dopravě dík všem opatřením roste.
Lodní přeprava poklesla původně asi o 6%, ale v roce 2023 je již rozdíl prakticky nulový. Lze konstatovat, že poklesy z krizových let jsou ve všech druzích dopravy narovnány.
V dopravním průmyslu a infrastruktuře pokračoval v roce 2023 trend, který byl nastartován již v prvním kvartále roku. Pozornost byla věnována mnoha projektům. Šlo například o 2 miliardy USD na modernizaci vybraných mostů, 1,2 mld. na tzv. „mega“ granty, například Hooverovu přehradu či známý most Golden Gate, a projekty jak dálnic, tak i železničních tratí či vodních cest. Přibližně 44 % federálních výdajů na dopravu a infrastrukturu v roce 2023 připadalo na dálniční dopravu a 23 % na leteckou dopravu. Zbytek připadl na železnici a hromadnou dopravu (22 %) a vodní dopravu (10 %). Federální vláda utratila v roce 2023 na infrastrukturu 44,8 miliardy dolarů a dalších 81,5 miliardy převedla do jednotlivých států.
Federální agentura pro mimořádné události (FEMA) dosud vyčlenila více než 210 milionů dolarů na opravy a přestavbu infrastruktury po přírodních katastrofách, ke kterým došlo v roce 2023. Asi 40 % těchto prostředků bylo na elektrické vedení, zařízení na skladování vody a další veřejné služby. Úspěšně pokračují projekty oprav či výměn mostů (3700 projektů), opravuje se více než 69 000 mil silnic, řada oprav byla v průběhu roku již dokončena. Největší podíl z uvedených prostředků mířil do Kalifornie, Texasu a na Floridu. Pokud jde o vědu, výzkum a inovace pokračovaly například projekty tzv. „chytrých měst“ V této oblasti se stále víc
prosazují moderní technologie, „inteligentních měst“, jako jsou environmentální senzory, inteligentní semafory, autonomní auta a mnoho dalšího. Přes snahu o ekologicky pozitivní opatření je však většina dopravního programu více méně klimaticky neutrální. Většina výdajů jde na rekonstrukci silnic, což přináší posílení automobilové dopravy. Změny v automobilovém průmyslu proto pokračují směrem k ekologickým aspektům.
Program federální pomoci pro rekonstrukci dálnic v hodnotě 240 miliard USD a program pro opravu mostů ve výši 27 miliard USD, dávají státům a některým lokalitám široký prostor, aby určily, jak investují do dálnic a místních komunikací. Podle některých odborníků to není dostatečně šetrné ke klimatu, federální vláda fakticky přenesla odpovědnost za určení toho, jak zelené budou dopravní sítě v zemi na jednotlivé státy.
V rámci zlepšování infrastruktury probíhá mnoho projektů. Například v Tucsonu, Arizoně jde a výstavbu nového mostu, který nahradí most z 60 let minulého století. Grant činí 25 mil USD. Projekt Los Angeles, Kalifornie rekonstrukce námořního podpůrného zařízení pro přístup na terminálový ostrovní železniční systém v přístavu v Los Angeles, jde o grant RAISE ve výši 20 milionů dolarů. Projekt výrazně sníží zpoždění, nehody a emise v přístavu, který zpracovává 35 % všech vodních kontejnerů vstupujících do Spojených států. Mezinárodní letiště Orlando na Floridě, obdrželo, grant z programu letištního terminálu ve výši 50 milionů dolarů na dokončení projektu rozšíření jižního terminálu C. Projekt zvýší kapacitu cestujících. Florida Tallahassee získala grant RAISE ve výši 15 milionů dolarů na vybudování tranzitního centra s několika autobusovými linkami, z nichž každý je vybaven elektrickým nabíjením.
To je řada projektů svědčící o značné pozornosti exekutivy k dopravní infrastruktuře. Otevřel se také program „Design pro budoucnost“. Vyzývá firmy k investicím do účelově orientovaného výzkumu a inovacím, aby se udržel trend technických výzev současnosti a modernizovali dopravní systém budoucnosti, který bude sloužit všem dnes i v nadcházejících desetiletích. Jde o jednu z priorit administrativy Biden-Harris tím, že poskytuje zásadní investice do řešení například i v Bílém domě. Pokračuje též program „Smart City Market“, který počítá se sumou 6 782 miliard USD do roku 2032 s cílem udržet v nových technologiích přední místo na světě. S tím souvisí i oblast vědy, výzkumu a inovací a pokračování projektů transformace dopravních systémů.
Souhrn těchto informací dokazuje, že oblast dopravy, dopravní infrastruktury a vědy či výzkumu věnuje americká exekutiva značnou pozornost. Studiem těchto procesů se otevírá možnost odborné spolupráce, účasti na výzkumných projektech ze strany našich institucí a též šance na účast českých firem v některých programech či projektech. V řadě odvětví, zejména v oblasti výzkumu, inovací, projektování a využití nových technologií, v oblasti digitalizace, vybavenosti technikou pro silniční, leteckou a lodní dopravu je potenciální spolupráce českých firem možná. Nejde jen o projekty jednoho roku, nýbrž program na desítky let. Přesné zacílení, nutné k případnému zapojení českých firem, je proto důležité.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Každý malý stát se vždy stane velkým státem
- Každý malý stát se vždy stane velkým státem
- Linkflow Finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Linkflow Finance, graf vývoje ceny kryptoměny Linkflow Finance - 1 rok - měna CZK
- Linkflow Finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Linkflow Finance, graf vývoje ceny kryptoměny Linkflow Finance - 1 rok - měna USD
- Burger finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Burger finance, graf vývoje ceny kryptoměny Burger finance - 5 dnů - měna USD
- Burger finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Burger finance, graf vývoje ceny kryptoměny Burger finance - 3 měsíce - měna USD
- Linkflow Finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Linkflow Finance, graf vývoje ceny kryptoměny Linkflow Finance - 3 měsíce - měna USD
- COPS FINANCE - aktuální a historické ceny kryptoměny COPS FINANCE, graf vývoje ceny kryptoměny COPS FINANCE - 1 den - měna USD
- Pickle Finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Pickle Finance, graf vývoje ceny kryptoměny Pickle Finance - 3 měsíce - měna USD
- Burger finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Burger finance, graf vývoje ceny kryptoměny Burger finance - 1 rok - měna USD
- Step Finance - aktuální a historické ceny kryptoměny Step Finance, graf vývoje ceny kryptoměny Step Finance - 5 dnů - měna USD
- NAOS Finance - aktuální a historické ceny kryptoměny NAOS Finance, graf vývoje ceny kryptoměny NAOS Finance - 1 den - měna CZK
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?