V používání GenAI vede Čína, v plné implementaci USA, ukázal průzkum
Organizace po celém světě nadšeně využívají generativní umělou inteligenci (GenAI) a investují do ní. Ale které regiony a země jsou v jejím používání napřed? V čele je Čína, jak ukázala globální studie SAS zadaná společnosti Coleman Parkes Research Ltd. Čínští lídři v byznysu uvádějí, že 83 % jejich organizací tuto technologii používá. To je více než ve Spojeném království (70 %), Spojených státech (65 %) a Austrálii (63 %). Organizace ve Spojených státech však mají náskok z hlediska vyspělosti, když plně implementovaly technologie GenAI z 24 % ve srovnání s 19 % v Číně a 11 % ve Spojeném království.
Co to znamená z hlediska globálního ekonomického dopadu AI a GenAI? Ve zprávě z roku 2023 McKinsey odhaduje, že svým využitím by GenAI by mohla přidat ekvivalent 2,6 bilionu až 4,4 bilionu dolarů. To je srovnatelné s celým HDP Spojeného království v roce 2021. Tento dopad by zvýšil celkový vliv umělé inteligence o 15-40 %.
S ohledem na tyto ekonomické důsledky se SAS a Coleman Parkes zaměřily na 1 600 dotazovaných osob s rozhodovací pravomocí na klíčových globálních trzích. Respondenti pracují v řadě odvětví včetně bankovnictví, pojišťovnictví, veřejného sektoru, biologických věd, zdravotnictví, telekomunikací, výroby, maloobchodu, energetiky a veřejných služeb a odborných služeb. Nejmenší zkoumané organizace zaměstnávaly 500 - 999 zaměstnanců, největší zaměstnávaly více než 10 000 lidí. Více se dozvíte v úplné výzkumné zprávě a interaktivním datovém panelu .
„Ačkoli Čína může vést v míře přijetí GenAI, vyšší přijetí nemusí nutně odpovídat efektivní implementaci nebo lepší návratnosti,“ řekl Stephen Saw, výkonný ředitel společnosti Coleman Parkes. „Ve skutečnosti se v tomto závodě posouvají kupředu USA, kde 24 % organizací plně implementovalo GenAI ve srovnání s 19 % v Číně.“
Globální regiony jdou vpřed s GenAI
Mezi hlavní výsledky globálního průzkumu patří indikátory, které signalizují, že různé regiony jsou na palubě a začínají přijímat GenAI smysluplným způsobem, ale v různé míře.
„U každé nové technologie musí organizace projít fází objevování a oddělit hype od reality, aby pochopily složitost implementací v reálném světě. S generativní umělou inteligencí jsme tohoto okamžiku dosáhli,“ řekl Bryan Harris, Executive Vice President a CTO společnosti SAS. "Když opouštíme cyklus hype, jde teď o cílenou implementaci a poskytování opakovatelných a důvěryhodných obchodních výsledků z GenAI.“
Kam se řadí regiony v plném využívání a implementaci generativní umělé inteligence do procesů svých organizací?
Které regiony zavedly zásady používání GenAI?
Do jaké míry mají ti, kteří plánují investovat do GenAI v příštím finančním roce, vyhrazený rozpočet?
Poznámka: Severní Amerika zahrnuje USA a Kanadu; Latinská Amerika zahrnuje Brazílii a Mexiko; Evropa zahrnuje Spojené království/Irsko, Švédsko, Norsko, Finsko, Dánsko; Francie, Německo, Itálii, Benelux, Španělsko a Polsko; a Asie a Pacifik zahrnuje Austrálii, Čínu, Japonsko a Spojené arabské emiráty/Saúdskou Arábii.
Odvětví a divize přijímají GenAI různým tempem
Sabine VanderLinden, CEO a Venture Partner společnosti Alchemy Crew, vidí velký potenciál pro průmyslová odvětví investující do GenAI. „GenAI přetváří budoucnost podnikání,“ řekla. „Integrace GenAI do obchodních procesů – od dynamického profilování v marketingu až po přesné pojištění – nabízí jedinečné příležitosti pro efektivitu, personalizaci a strategickou předvídavost. Přijetí této technologie je zásadní pro udržení náskoku na vysoce nejistém a nepředvídatelném konkurenčním trhu.“
Data při rozdělení do průmyslových segmentů ukazují, že bankovnictví a pojišťovnictví vedou, pokud jde o začlenění GenAI AI do každodenních obchodních operací napříč různými metrikami.
Jak jsou na tom konkrétní odvětví z hlediska plné implementace GenAI do běžných obchodních procesů?
· Bankovnictví: 17 %
· Telekomunikace: 15 %
· Pojištění: 11%
· Biologické vědy: 11 %
· Profesionální služby: 11 %
· Maloobchod: 10 %
· Veřejný sektor: 9 %
· Zdravotnictví: 9 %
· Výroba: 7%
Která odvětví uvádějí, že již používají GenAI do určité míry denně?
· Telekomunikace: 29 %
· Maloobchod: 27 %
· Bankovnictví: 23 %
· Profesionální služby: 23 %
· Pojištění: 22 %
· Biologické vědy: 19 %
· Zdravotnictví: 17 %
· Výroba: 16%
· Veřejný sektor: 13 %
Která oddělení uvnitř organizací používají nebo plánují používat GenAI?
· Prodej: 86 %
· Marketing: 85 %
· IT: 81 %
· Finance: 75 %
· Výroba: 75 %
První uživatelé nacházejí mnoho překážek při používání a implementaci GenAI
Jedničkou na seznamu výzev, kterým organizace čelí při zavádění GenAI do rutinního používání, je nedostatek jasné strategie. Pouze 9 % lídrů, kteří odpověděli na průzkum, uvedlo, že jsou velmi dobře obeznámeni s tím, jak jejich organizace přijímá GenAI. Z respondentů, jejichž organizace plně implementovaly GenAI, pouze 25 % uvedlo, že velmi dobře znají strategii přijetí GenAI v jejich organizaci. Dokonce ani ti, kdo s rozhodovací pravomocí odpovídají za rozhodnutí o investicích do technologií, nejsou obeznámeni s umělou inteligencí.
Devět z deseti seniorních decision makerů v oblasti technologií celkově přiznává, že plně nerozumí GenAI a jeho potenciálu ovlivnit obchodní procesy. Ředitelé na pozici CIO v tomto ohledu vedou se 45 %, zatímco na pozici CTO jde o 36 %. Navzdory této mezeře v porozumění tvrdí většina organizací (75 %), že vyčlenily rozpočty na investice do GenAI v příštím finančním roce.
Mezi další výzvy, kterým organizace čelí, patří:
· Data . S tím, jak organizace přijímají GenAI, uvědomují si, že nemají dostatek dat k doladění velkých jazykových modelů (LLM). Uvědomují si také, že postrádají vhodné nástroje k úspěšné implementaci AI. Vedoucí IT v organizacích se nejvíce zajímají o ochranu osobních údajů (76 %) a zabezpečení dat (75 %).
· Regulace . Pouze desetina organizací tvrdí, že jsou plně připraveni vyhovět nadcházejícím regulacím AI. Třetina organizací, které ji plně zavedly, věří, že mohou regulaci vyhovět. Pouze 7 % poskytuje vysokou úroveň školení o správě GenAI. A pouze 5 % má zavedený spolehlivý systém pro měření zkreslení a rizik ochrany soukromí v LLM.
I když existují překážky, pro některé první uživatele již GenAI měla smysluplný přínos: 89 % uvádí lepší zkušenost a spokojenost zaměstnanců, 82 % uvádí, že šetří provozní náklady, a 82% se více daří udržet si zákazníky.
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
Ing. Tomáš Slavík, SLUTO
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Kdy a Kde Rezervovat Zimní Dovolenou, aby Vaše Peníze Pracovaly pro Vás?"