Objem bio LPG dodaného na český trh výrazně roste. Řidiči budou tankovat autoplyn s 20% podílem obnovitelného biopropanu
Do Česka bude letos dodáno celkem 2 000 tun bio LPG. To je výrazně více než v předchozích letech, kdy se jednalo pouze o desítky tun. V praxi to bude znamenat, že řidiči budou na části moravských čerpaček tankovat autoplyn, jenž je z jedné pětiny vyrobený například ze zbytků při výrobě bionafty (HVO) a dalších surovin, které by ještě nedávno byly nepoužitelným odpadem. Uhlíková úspora oproti fosilním palivům činí více než 90 %, cenu na čerpacích stanicích to neovlivní.
Bio LPG se na evropském trhu poprvé objevilo v roce 2018 a pocházelo z rotterdamského závodu společnosti Neste. LPG z obnovitelných zdrojů začala jako první distribuovat skupina SHV Energy, jejíž dceřinou společností je v tuzemsku firma Primagas. V současnosti dodává SHV Energy ročně na 12 evropských trhů včetně České republiky asi 50 000 tun bio LPG.
„První dodávku na český trh jsme realizovali již v roce 2020. Zatímco tehdy i v následujících letech šlo v podstatě o symbolické množství řádově desítek tun bio LPG, v roce 2024 dodáme na tuzemské čerpací stanice celkově už přes dva tisíce tun biopropanu,“ říká Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.
Pro srovnání, celkově se v Česku ročně spotřebuje dle dat Celní správy mezi 80 a 90 tisíci tunami LPG v segmentu autoplynu, tedy pro pohon LPG vozidel. Aktuální dodávky tak už nejsou zanedbatelné a v dalších letech by se dle Jiřího Karlíka měly navyšovat. Vzhledem k tomu, že zásobování čerpacích stanic bio LPG v tuto chvíli zajišťuje výhradně plnírna a distribuční centrum v Horní Suché na Karvinsku, fyzicky se tento „zelený“ plyn objeví na čerpacích stanicích v příslušné oblasti.
„Zjednodušeně lze říci, že bio LPG je nyní k dostání na přibližně 60 čerpacích stanicích Primagas, MOL, OMV i dalších v regionech východně od Brna, kam jsme během dubna a května dodali již 250 tun bio LPG. To v praxi odpovídá podílu ve výši 16 procent obnovitelného plynu, přičemž do konce roku zde budou řidiči LPG vozidel tankovat autoplyn s dvacetiprocentním podílem bio LPG,“ popisuje Jiří Karlík a dodává, že v tomto roce bude zahájena distribuce rovněž z Havlíčkova Brodu.
Reálně řidiči jakýkoliv podíl bio LPG v nádrži svého vozu nepoznají, ani cena autoplynu kvůli ekologii neporoste. Chemicky je bio LPG zcela totožné s klasickým fosilním LPG a bude se tedy 100% stejně chovat v autě i ostatních technologiích. Rozdíl je pouze ve způsobu jeho získávání.
„Zatímco LPG prodávané na českém trhu pochází zhruba ze 40 procent z těžby zemního plynu a ze 60 procent z rafinérského zpracování ropy, bio LPG dodávané v současnosti do Česka vzniká při zpracování bio odpadu, použitého kuchyňského oleje, průmyslového odpadu a reziduí či zbytků ze zpracování rostlinných olejů při výrobě HVO,“ vysvětluje Jiří Karlík a doplňuje, že rozkladem za působení vodíku, takzvanou hydrogenolýzou, se separují složky, které tvoří pokročilá biopaliva 2. generace. Na produkci 100 jednotek biodieselu (HVO) přitom připadá asi 5 dalších jednotek bio LPG.
Bio LPG je stejně jako HVO jednou z cest, jak omezit produkci skleníkových plynů bez nutnosti rozsáhlých investic do nové infrastruktury. Lze jej okamžitě využívat ve stávajících zařízeních – motorech či plynových kotlech a dalších spotřebičích. V závislosti na technologii výroby je bio LPG z hlediska uhlíkové stopy výrazně šetrnější než fosilní varianta. Biopropan aktuálně dostupný na českém trhu deklaruje až 91% uhlíkovou úsporu oproti fosilnímu LPG a ve srovnání s motorovou naftou redukuje emise skleníkových plynů až o 94 %.
„Pokud například nahradíme 10 tun fosilního LPG biopropanem dodávaným nyní na český trh, ušetříme CO2 o váze šesti afrických slonů nebo uhlíkový ekvivalent čtyř obletů letadlem kolem celé zeměkoule,“ přirovnává přínos obnovitelných zdrojů LPG paliva Jiří Karlík, který doplňuje, že cílem Primagasu i celé skupiny SHV Energy je do roku 2025 snížit emise CO2 na tunu distribuovaného LPG o 25 %. Do roku 2040 pak bude 100 % energie distribuované v rámci SHV pocházet z obnovitelných zdrojů, přičemž kromě bio LPG bude hrát důležitou roli také rDME, tedy obnovitelný dimetylether. Jde o čistý, bezbarvý plyn s podobným využitím jako LPG.
Více zpráv k tématu PHM - benzín a nafta
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Objem, výpočet objemu
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Nejobchodovanější kryptoměny - objemy
- Válec, objem válce
- Kvádr, objem kvádru
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?