Objem bio LPG dodaného na český trh výrazně roste. Řidiči budou tankovat autoplyn s 20% podílem obnovitelného biopropanu
Do Česka bude letos dodáno celkem 2 000 tun bio LPG. To je výrazně více než v předchozích letech, kdy se jednalo pouze o desítky tun. V praxi to bude znamenat, že řidiči budou na části moravských čerpaček tankovat autoplyn, jenž je z jedné pětiny vyrobený například ze zbytků při výrobě bionafty (HVO) a dalších surovin, které by ještě nedávno byly nepoužitelným odpadem. Uhlíková úspora oproti fosilním palivům činí více než 90 %, cenu na čerpacích stanicích to neovlivní.
Bio LPG se na evropském trhu poprvé objevilo v roce 2018 a pocházelo z rotterdamského závodu společnosti Neste. LPG z obnovitelných zdrojů začala jako první distribuovat skupina SHV Energy, jejíž dceřinou společností je v tuzemsku firma Primagas. V současnosti dodává SHV Energy ročně na 12 evropských trhů včetně České republiky asi 50 000 tun bio LPG.
„První dodávku na český trh jsme realizovali již v roce 2020. Zatímco tehdy i v následujících letech šlo v podstatě o symbolické množství řádově desítek tun bio LPG, v roce 2024 dodáme na tuzemské čerpací stanice celkově už přes dva tisíce tun biopropanu,“ říká Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.
Pro srovnání, celkově se v Česku ročně spotřebuje dle dat Celní správy mezi 80 a 90 tisíci tunami LPG v segmentu autoplynu, tedy pro pohon LPG vozidel. Aktuální dodávky tak už nejsou zanedbatelné a v dalších letech by se dle Jiřího Karlíka měly navyšovat. Vzhledem k tomu, že zásobování čerpacích stanic bio LPG v tuto chvíli zajišťuje výhradně plnírna a distribuční centrum v Horní Suché na Karvinsku, fyzicky se tento „zelený“ plyn objeví na čerpacích stanicích v příslušné oblasti.
„Zjednodušeně lze říci, že bio LPG je nyní k dostání na přibližně 60 čerpacích stanicích Primagas, MOL, OMV i dalších v regionech východně od Brna, kam jsme během dubna a května dodali již 250 tun bio LPG. To v praxi odpovídá podílu ve výši 16 procent obnovitelného plynu, přičemž do konce roku zde budou řidiči LPG vozidel tankovat autoplyn s dvacetiprocentním podílem bio LPG,“ popisuje Jiří Karlík a dodává, že v tomto roce bude zahájena distribuce rovněž z Havlíčkova Brodu.
Reálně řidiči jakýkoliv podíl bio LPG v nádrži svého vozu nepoznají, ani cena autoplynu kvůli ekologii neporoste. Chemicky je bio LPG zcela totožné s klasickým fosilním LPG a bude se tedy 100% stejně chovat v autě i ostatních technologiích. Rozdíl je pouze ve způsobu jeho získávání.
„Zatímco LPG prodávané na českém trhu pochází zhruba ze 40 procent z těžby zemního plynu a ze 60 procent z rafinérského zpracování ropy, bio LPG dodávané v současnosti do Česka vzniká při zpracování bio odpadu, použitého kuchyňského oleje, průmyslového odpadu a reziduí či zbytků ze zpracování rostlinných olejů při výrobě HVO,“ vysvětluje Jiří Karlík a doplňuje, že rozkladem za působení vodíku, takzvanou hydrogenolýzou, se separují složky, které tvoří pokročilá biopaliva 2. generace. Na produkci 100 jednotek biodieselu (HVO) přitom připadá asi 5 dalších jednotek bio LPG.
Bio LPG je stejně jako HVO jednou z cest, jak omezit produkci skleníkových plynů bez nutnosti rozsáhlých investic do nové infrastruktury. Lze jej okamžitě využívat ve stávajících zařízeních – motorech či plynových kotlech a dalších spotřebičích. V závislosti na technologii výroby je bio LPG z hlediska uhlíkové stopy výrazně šetrnější než fosilní varianta. Biopropan aktuálně dostupný na českém trhu deklaruje až 91% uhlíkovou úsporu oproti fosilnímu LPG a ve srovnání s motorovou naftou redukuje emise skleníkových plynů až o 94 %.
„Pokud například nahradíme 10 tun fosilního LPG biopropanem dodávaným nyní na český trh, ušetříme CO2 o váze šesti afrických slonů nebo uhlíkový ekvivalent čtyř obletů letadlem kolem celé zeměkoule,“ přirovnává přínos obnovitelných zdrojů LPG paliva Jiří Karlík, který doplňuje, že cílem Primagasu i celé skupiny SHV Energy je do roku 2025 snížit emise CO2 na tunu distribuovaného LPG o 25 %. Do roku 2040 pak bude 100 % energie distribuované v rámci SHV pocházet z obnovitelných zdrojů, přičemž kromě bio LPG bude hrát důležitou roli také rDME, tedy obnovitelný dimetylether. Jde o čistý, bezbarvý plyn s podobným využitím jako LPG.
Více zpráv k tématu PHM - benzín a nafta
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Objem, výpočet objemu
- Nejobchodovanější kryptoměny - objemy
- Válec, objem válce
- Kvádr, objem kvádru
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory