Ústavní soud se odmítl zabývat návrhem senátorů na zrušení novely nařízení vlády o regulaci hluku, která násobně zvyšuje povolený hluk z dopravy v okolí až 80% dopravních staveb v ČR
Nález Ústavního soudu minulý týden potvrdil platnost novely nařízení vlády č. 433/2022 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Napadená regulace přitom razantně navyšuje hlukové limity v okolí dopravních staveb. Oproti dříve uplatňovanému speciálnímu navýšenému limitu tzv. staré hlukové zátěže, který měl být jen dočasný, se tak radikálně rozšiřuje působnost navýšených limitů téměř na celé území ČR. Ústavní soud se návrhem odmítl zabývat a zamítl jej. Nezabýval se tak podáním, které podpořili akreditovaní hlukaři, vědci z ČVUT, 23 senátorů, 150 starostů a cca 1500 občanů podepsaných pod peticemi. Podání návrhu před Ústavním soudem zajišťovala naše zkušená advokátka Mgr. Beata Sabolová LL.M. Návrh byl konzultován a připraven v týmu specializovaných advokátů, jak v oblasti ústavního práva, tak v oblasti životního prostředí.
Novela nařízení vlády o regulaci hluku povoluje v okolí dopravních staveb zcela bezprecedentní navýšení povolené vnější hlučnosti prostředí. Zvýšení na až 3x, 6x a u starších silnic III. tříd, účelových komunikací a drah dokonce až 20x více povolené hlučnosti, tak zůstává legální.
Zásadním problémem je, že toto zvýšení povolené hlučnosti se podle zákona o veřejném zdraví automaticky promítá také do chráněných vnitřních prostor budov jako jsou byty, školy, školky, nemocnice atd.
Prokazování splnění vnitřních limitů se totiž podle zákona nepožaduje při prokázání splnění vnějších limitů. Tento systém však byl nastaven na původní limity, ne na ty nově zvýšené. Fakticky tak došlo k odpovídajícímu navýšení povolené hlučnosti uvnitř chráněných staveb, tj. 3x, 6x resp. až 20x, podle toho u jaké dopravní stavby obytný dům, škola, školka či nemocnice stojí.
Vědecké studie WHO přitom jasně prokazují, že takového navýšení povolených limitů má zásadní negativní dopady na zdraví obyvatel. Navyšují se tak náklady na zdravotní péči, bez přiměřených protihlukových opatření se zvyšuje úmrtnost, počet kardiovaskulárních onemocnění, nespavost, podrážděnost, psychické poruchy a další nemoci.
Návrh senátorů proto namítal, že v rozporu se zákonem o ochraně veřejného zdraví a v rozporu se základními ústavními principy, je zdraví obyvatelstva dáno zcela všanc investorům dopravních staveb. A to bez toho, aby se provedla jakákoliv analýza dopadů na veřejné zdraví obyvatelstva, tak jak to zákon o ochraně veřejného zdraví obyvatelstva výslovně požaduje.
Rozhodnutí Ústavního soudu tak může dále zhoršit přetrvávající napětí mezi místními samosprávami a investory silničních a železničních staveb, zejména v oblastech již dnes silně postižených hlukem. Shodou okolností právě tam, kde se navíc také dnes plánuje umísťování nových, pro Česko zcela zásadních infrastrukturních staveb, jako jsou dálnice, obchvaty měst a vysokorychlostní železniční tratě.
Pokračující znepokojení místních komunit a jejich zástupců, kteří se snaží snížit hlukovou zátěž, tak jen dále podtrhuje širší problematiku veřejného zdraví a environmentálního managementu při tvorbě státní dopravní politiky
Za senátory jednala Jitka Seitlová (KDU-ČSL), která řekla, že nyní bude nález respektovat, ale zváží další postup při snaze o snížení hlukového zatížení v ČR. „Myslíme si, že hlukové limity by neměly být zvyšovány, má to vliv na zdraví,“ řekla Seitlová.
Ústavní soudci převážnou část návrhu odmítli kvůli tomu, že požadoval zrušení jen novelizačních ustanovení a nikoliv výsledné znění nařízení po novelizaci. Takový postup ale podle ÚS není možný. „K většině otázek vznesených navrhovatelkou se tak ÚS nemohl vyjádřit,“ uvedla na otázku ČT24 soudkyně zpravodajka Daniela Zemanová.[1]
„My jsme navrhovali zrušení výslovně jen novely z toho důvodu, že byla přijata v rozporu se zákonem o ochraně veřejného zdraví a protože právě ta navýšila neskutečným způsobem hlukové limity. Nechtěli jsme zasahovat do pravomoci vlády nařízením stanovovat hlukové limity jako takové, vadila nám jenom ta novela. Domnívám se, že tento postup je zcela oprávněný,“ reagovala advokátka Beáta Sabolová.
Vláda smí vydávat nařízení vždy jen na základě zákona a v jeho mezích, v tomto případě je stanovuje zákon o ochraně veřejného zdraví. Podle senátorů je smyslem zákona snižovat hlukovou zátěž, nikoliv ji zvyšovat, a přispívat ke zdraví lidí, nikoliv je ohrožovat. „Pokud to zákon říká takto výslovně, tak jsme o to opřeli naši argumentaci. Pořád si myslíme, že to je argumentace správná a důvodná,“ uvedla Sabolová.
O novele nařízení hluku jsme podrobněji psali zde:
Co dále? Ve stejný den, kdy byl vydán nález Ústavního soudu, bylo vydáno také rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, kterým soud odsoudil stát za to, že dělá málo proti změně klimatu. Není teda asi překvapivé, že jsme oslovováni k podání podobné stížnosti.
Mnoho lidí v ČR, včetně předních odborníků, je přesvědčeno, že oblast ochrany proti hluku v ČR je nyní zcela paralyzována. S tím plně souhlasíme. Budeme se snažit proto hledat možnosti, jak to napravit. Změna legislativy bude pravděpodobně nevyhnutná. Podávání mezinárodních žalob na ČR bude pro nás až jako poslední možnost.
PRO DALŠÍ INFORMACE SE NA NÁS S DŮVĚROU OBRAŤTE:
Mgr. Beata Sabolová, LL.M., advokátka - kontakt: sabolova@chslegal.eu
Mgr. Jaroslav Hroza, advokát a partner - kontakt: hroza@chslegal.eu
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
18.09.2024 Klíčový okamžik pro globální ekonomiku: Sníží…
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check