Nejnovější listopadová
data poradenské společnosti STR po
dlouhé době byly pro české hoteliéry příjemným čtením.
Česká republika patřila k nejrychleji meziročně rostoucím evropským zemím. Hodně z hoteliérů ale trne v obavách, zda tento trend vydrží.
Listopadová čísla českého trhu je nutno číst jednoznačně pozitivně. V porovnání s
rokem 2022 došlo k signifikantnímu nárůstu v obsazenosti českých hotelů a také v cenách. Listopadové
tržby vzrostly meziročně o více než 22 %, což je v evropském měřítku třetí největší
nárůst po
Rusku (+41 %) a
Turecku (+37 %). Mezi „klasickými“ evropskými zeměmi – jsme první.
Tři velká „ale“
Zaprvé NÁKLADY:
Data STR ukazují jen příjmy, nikoli náklady. Dvacetidvou-
procentní růst českých
tržeb je krásný, ale
růst nákladů v českých hotelích je bohužel vyšší nebo minimálně srovnatelný. „
Energie vzrostly o 60 % a více,
potraviny rozhodně o více než zmiňovaných 22 % a o tlaku na
mzdy s tím vším souvisejícímu si asi nemusíme dlouze vypravovat,“ vysvětluje
Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Náš listopad 22/23 je
růst nákladů okolo 15 % a to byl nákladově měsíc letos nejlepší. Lidé většinou
inflační úvahy a počítání moc nechápou, ale je to pro ekonomiku mor.“
I přestože (viz výše), pokud se porovnáváme s listopadem
2022, nejde o 22%
růst, ale po odečtení hotelové
inflace o
růst „o trošku“, úplně jiný
pohled dostaneme, pokud současnou situaci porovnáme s
rokem 2019. Zde nejenže je
ČR svým
růstem hluboko pod
růstem nákladů, ale zejména zaostává za srovnatelnými zeměmi.
Růst tržeb České republiky je totiž jen 4 %, zatímco
Maďarsko dosahuje o více než 30 % lepších
výsledků,
Polsko o 23 % a výrazně rychlejší
růst ukazují i
Slovensko a
Rakousko. Více v tabulce. Jezdit do
Maďarska i
Polska je teď „trendy“, mají hodně akcí, stadiony na sportovní akce a infrastrukturu.
Česká republika
67,8
74,9
70,30
67,58
-9,6%
+4,0%
Polsko 67,8
70,9
55,20
44,88
-4,3%
+23,0%
Maďarsko 67,8
78,6
87,85
80,35
-13,7%
+32,3%
Rakousko 68,4
75,6
88,79
82,20
-9,5%
+9,2%
YTD „Year to Day“ –
data za leden až listopad
2023, resp. leden až listopad
2019
Occ% je průměrná obsazenost pokojů,
Tržby na pokoj a
noc jsou v eurech
Zatřetí BEZPEČNOST MĚSTA
Velkou výhodou České republiky a Prahy byla kromě turistické přitažlivosti a mírného
klimatu i bezpečnost.
Čím dál více západních turistů oceňovalo pouliční bezpečí a klid, na který v jejich domovských
státech často již jen vzpomínají. Je proto velkou
otázkou, jak poptávku ovlivní vražedný prosincový útok jen pár metrů od Karlova mostu a hlavních turistických památek. „Upřímně,
Praha byla ve všech velkých
světových médiích za posledních třicet
let jen jednou, při devastující
povodňové vlně v
roce 2002, a turistický trh se z toho dost dlouho vzpamatovával. A nikomu jste nevysvětlil, že většina hotelů a turistických lákadel leží v naprostém bezpečí a nebyla
vodou vůbec nijak ohrožena. Teď jsme byli bohužel v tragické souvislosti ve všech
světových televizích opět,“ neskrývá obavy
Jaroslav Svoboda.
Meziměsíční srovnání
Listopadem začíná krátká mimosezóna, která je pak přerušená adventní, vánoční a silvestrovskou turistikou. Graf ukazuje, jak do
ČR přišel podzimní pokles později než do srovnatelných destinací.
Graf také dobře ukazuje vývoj turismu během celých dvanácti měsíců.
O STR:
Smith Travel Research,
americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém
průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8
miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání
výsledků. V
České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně
roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní
data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.