České mléčné výrobky mají volnou cestu do Maroka
Ilustrační foto: Shutterstock
V Maroku patří zemědělství ke klíčovému průmyslovému sektoru tvořícímu 13 % marockého HDP a zaměstnávajícímu zhruba 70 % venkovského obyvatelstva. Mlékárenský průmysl je jeho nedílnou součástí. Podle údajů Ministerstva zemědělství Maroka dosáhne produkce mléka 2,8 miliardy litrů v roce 2023, což představuje nárůst o 3,7 % oproti roku 2022. Tento růst je způsoben pokračujícím zlepšováním produktivity stád, zvyšováním počtu dojnic a investicemi do odvětví zpracování mléka. Přesto se odvětví potýká s řadou výzev včetně konkurence lokálních výrobků a výrobků z dovozu, potřeby zlepšit kvalitu výrobků a nutnosti snížit výrobní náklady. Návrhy na zlepšení zahrnuje v roce 2008 marockým králem schválený vládní Zelený plán obnovy zemědělství.
DOTACE (NEJEN) NA NÁKUP DOJNIC
Marocká vláda zavedla řadu dotací například na nákup dojnic (cca 6 tisíc dirhamů na dovezenou dojnici), na krmivo pro dojnice (cca 2 tisíce dirhamů na tunu krmiva), na zemědělské náklady (hnojiva, pesticidy a osiva). V roce 2023 vyčlenila marocká vláda na dotace pro mlékárenský sektor rozpočet ve výši 1,5 miliardy dirhamů. Tento rozpočet je určen právě na podporu produkce mléka a zajištění potravinové bezpečnosti země.
Spotřeba mléčných výrobků v Maroku se v roce 2023 zvýšila na 110 litrů na obyvatele za rok, což představuje 5 % nárůst oproti roku 2022. Stále rostoucí objem spotřeby však zůstává pod světovým průměrem spotřeby cca 120 litrů mléka na obyvatele.
POPTÁVKA PO MLÉČNÝCH VÝROBCÍCH
Nejvíce se v Maroku konzumují mléčné výrobky z čerstvého mléka, sušeného mléka, sýry a jogurty. Zvyšuje se poptávka po zpracovaných mléčných výrobcích, jako jsou dezertní krémy, zmrzliny a ochucené jogurty.
Velkými obchodními hráči na trhu s mlékem jsou společnost Centrale Laitiere du Maroc s cca 42% podílem na trhu a společnost Danone Maroc s 26 %. Společnost Centrale Laitiere du Maroc nedávno otevřela nový závod na výrobu sušeného mléka v Agadiru. Společnost Danone Maroc rovněž investovala do výroby sušeného mléka, včetně nového závodu v Marrákeši. Obě společnosti pokračují v expanzi na trhu zpracovaných mléčných výrobků.
INSPEKCE DO ČESKÝCH MLÉKÁREN
Veterinární osvědčení pro vývoz mléka a mléčných výrobků z Česka do Maroka bylo uveřejněno na webových stránkách Marockého úřadu pro potravinovou bezpečnost ONSSA.
Vývozu českých mléčných výrobků do Maroka by tak administrativně nemělo nic bránit, i když v plánu je ještě cesta marockých úředníků do českých mlékáren k inspekci provozu v roce 2024 v rámci připravovaného projektu ekonomické diplomacie PROPED. Marocký mlékárenský trh tak skýtá řadu exportních příležitostí, které budou závislé na ceně, kvalitě a chuti výrobků.
V případě problémů při vývozu českých mléčných výrobků do Maroka je Velvyslanectví ČR v Rabatu společně s českými partnery připraveno českým výrobním společnostem poskytnout nezbytnou podporu.
Jana Svobodová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Rabatu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?