Bez funkční data governance to nepůjde. Více než pětina velkých českých firem však neví, jak začít, vyplývá z průzkumu Adastra
Až 72 % velkých českých firem v tuto chvíli prochází počátečními fázemi data governance. Zhruba pětina firem si uvědomuje její důležitost, ale neumí si s ní zatím poradit. Jen 6 % firem v tomto směru nepodniká žádné kroky. Vyplynulo to z průzkumu, který Adastra uspořádala mezi top managery a C-level managementem z velkých českých firem napříč celým byznys spektrem.
Téměř tři čtvrtiny velkých českých organizací (72 %) aktuálně prochází počátečními fázemi data governance. Buď jsou ve stadiu přípravy konceptu (36 %) nebo už data governance implementují (36 %). Celá pětina firem ví, že ji potřebuje, ale neumí si s ní zatím poradit (21 %). Celkem 6 % firem data governance nepotřebuje a neřeší.
· 36 % firem designuje koncept data governance
· 36 % firem ji implementuje
· 21 % firem ji potřebuje, ale neví jak na ni
· 6 % firem data governance nepotřebuje a neřeší ji
„ Je dobře, že množství firem, které data governance neřeší, se významně snižuje. I tak jsem si vcelku jistý, že se nejedná o společnosti, které by ji reálně nepotřebovaly. Ze zkušenosti vím, že jde spíše o ty, které zatím nedospěly do vědomého stavu, že bez efektivní a řízené práce s daty to nepůjde ,” říká David Kaláb, Vise President of Data Management, Adastra CZ.
Největší blokátory data governance? Nedostatek financí, lidí a kapacit i jejich nepochopení ze strany top managementu
Mezi hlavní výzvy, které firmy v souvislosti s data governance řeší, patří omezené rozpočty, nedostatek lidských zdrojů a kapacity. To uvedlo 34 % dotazovaných firem. Dalších 30 % upozorňuje na nedostatečné zapojení stakeholderů a top managementu. Společnosti trápí také problémy s datovou kvalitou a neochota sdílet data s dalšími odděleními či útvary. Obě tyto překážky shodně uvádí 16 % společností.
· 34 % firem si stěžuje na omezené zdroje a rozpočet
· 30 % na nedostatečný zájem ze strany stakeholderů a top managementu
· 16 % firem upozorňuje na problémy s kvalitou dat
· 16 % firem čelí problémům se sdílením dat v izolovaných datových silech
Vázne komunikace i prokazatelnost benefitů data governance
Jak je z výzkumu patrné, řada firem upozorňuje na obtížnou komunikaci se stakeholdery a top managementem. Celkem 59 % firem se věnuje jejich edukaci v oblasti data governance, ale chybí jim zkušenosti a know-how jak:
· jednoduše a srozumitelně vysvětlit, co je data governance (25 %)
· najít a vysvětlit konkrétní příklady, kde pomohla (19 %)
· stanovit reálnou ROI a další benefity pro organizaci (9 %)
Pouhá necelá pětina organizací (19 %) demonstruje přínosy data governance pomocí success stories. Návratnost investic do data governance dokáže vypočítat a prokázat jen 9 % velkých firem. Téměř polovina organizací (41 %) se evangelizaci a edukaci top managementu v oblasti data governance vůbec nevěnuje.
„ Pozitivně vnímám fakt, že firmy v datech vidí hodnotu, o kterou je potřeba se starat. Chápou, že kvalitní data governance jim pomůže být v silně konkurenčním prostředí úspěšnější ,“ dodává David Kaláb.
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.