Evropská komise vynaloží v roce 2024 186 milionů eur na propagaci zemědělsko-potravinářských produktů v EU i mimo ni
186 milionů eur na propagaci zemědělsko-potravinářských produktů v EU i mimo ni
Evropská komise vyčlení v roce 2024 185,9 milionu eur na financování propagačních akcí zaměřených na vysoce kvalitní a udržitelné unijní zemědělsko-potravinářské produkty v EU i ve světě. Komise přijala pracovní program propagační politiky na rok 2024, jehož cílem je vytvořit nové tržní příležitosti a zároveň zohlednit politické priority, analýzu předpokládaného vývozu na stávající a rozvíjející se trhy, jakož i příspěvky zúčastněných stran.
Kampaně propagující zemědělské produkty EU by měly být koncipovány tak, aby unijním zemědělcům a širšímu potravinářskému průmyslu v EU přinášely nové tržní příležitosti a pomáhaly jim zabezpečit jejich stávající podnikání. Kromě zvýšení udržitelné produkce a spotřeby zemědělských produktů podporuje propagační politika také udržitelné oživení zemědělsko-potravinářského odvětví EU v náročném hospodářském kontextu.
Částky, které jsou k dispozici na kampaně vybrané v roce 2024, jsou rozděleny mezi propagaci na vnitřním trhu EU a ve třetích zemích, přičemž na první oblast připadá 81,3 milionu eur a na druhou 85,1 milionu eur. Mimo EU se za hlavní cíle v oblasti podpory považují země a regiony s vysokým růstovým potenciálem. Patří sem Čína, Japonsko, Jižní Korea, Singapur a Severní Amerika. Jedním z hlavních vývozních trhů pro zemědělsko-potravinářské produkty EU zůstává Spojené království, které absorbuje 20 % vývozu z EU-27.
Evropská komise spolufinancuje až 80 % vybraných projektů předložených soukromými subjekty a rovněž vede vlastní komunikační kampaně ve třetích zemích. Tyto činnosti mohou zahrnovat účast na zemědělsko-potravinářských veletrzích, organizaci obchodních delegací do třetích zemí a vypracování příruček pro vstup na trh určených vývozcům.
Očekává se, že propagační kampaně vybrané v roce 2024 se budou soustředit na produkty získané prostřednictvím udržitelných zemědělských postupů, které přispívají ke snížení závislosti na pesticidech a antimikrobiálních látkách, minimalizaci hnojení a znečištění vody, snížení emisí skleníkových plynů, posílení ekologického zemědělství a zlepšení životních podmínek zvířat. Na tyto udržitelně produkované zemědělsko-potravinářské produkty bude přiděleno 62 milionů eur, včetně 42 milionů eur na ekologické produkty. Jedním z očekávaných výsledků je dosažení lepšího uznání loga EU pro ekologickou produkci evropskými spotřebiteli a zvýšení spotřeby ekologických produktů v souladu s Akčním plánem pro podporu ekologické produkce.
Dalším cílem je zvýšit povědomí o režimech jakosti EU a produktech EU zapsaných jako chráněné označení původu (CHOP), chráněné zeměpisné označení (CHZO) a zaručené tradiční speciality (ZTS). V současné době je chráněno více než 3 500 názvů zemědělsko-potravinářských produktů a nápojů. Tato ochrana spotřebitelům zaručuje pravost produktů a zároveň zachovává kulturní a kulinářské dědictví EU.
Základním kamenem propagační politiky EU je i nadále podpora konzumace čerstvého ovoce a zeleniny v rámci vyvážené stravy. Poslední přezkum provádění programu ukázal, že ovoce a zelenina byly hlavní kategorií produktů spolufinancovanou z propagační politiky EU. V letech 2016 až 2019 na ně bylo vynaloženo 19 % až 30 % celkového ročního rozpočtu propagační politiky. V pracovním programu na rok 2024 bude na propagaci čerstvého ovoce a zeleniny vyčleněno více než 18 milionů eur. Kampaně zaměřené na tyto produkty mohou však být financovány i ze zbývajícího rozpočtu na propagaci. Propagační činnosti zaměřené na spotřebitele na vnitřním trhu by měly odkazovat na výživové pokyny cílového členského státu (cílových členských států) a být s nimi v souladu.
Výzvy k podávání návrhů pro připravované kampaně na rok 2024 budou zveřejněny od 18. ledna do 14. května 2024. Spravuje je Evropská výkonná agentura pro výzkum (REA). Žádosti o financování a návrhy bude moci předložit celá řada subjektů, od obchodních organizací přes organizace producentů až po zemědělsko-potravinářské skupiny zabývající se propagační činností. Tzv. „jednoduché“ programy může předložit jedna nebo více organizací ze stejné země EU. „Složené“ programy mohou předložit alespoň dvě vnitrostátní organizace z alespoň dvou členských států nebo jedna či několik evropských organizací. Na internetových stránkách agentury REA je k dispozici mapa všech kampaní, které v současné době na světě probíhají.
Ve dnech 31. ledna a 1. února 2024 se budou v Bruselu a on-line konat informační dny. Cílem je dále prezentovat kritéria způsobilosti a kritéria pro udělení grantu, jakož i zkušenosti příjemců financovaných programů a usnadnit kontakty mezi potenciálními partnery projektu.
Další informace
Roční pracovní program na rok 2024
Příloha
|
v mil. EUR |
JEDNODUCHÉ PROGRAMY |
92 |
Jednoduché programy – vnitřní trh EU |
41,1 |
Programy zaměřené na ekologické produkty | 14 |
Programy zaměřené na čerstvé ovoce a zeleninu | 9,1 |
Programy týkající se režimů jakosti EU (zeměpisná označení, logo „nejvzdálenější regiony“) | 7 |
Programy pro zvýšení povědomí o udržitelném zemědělství a dobrých životních podmínkách zvířat v EU | 6 |
Programy zdůrazňující specifické rysy metod zemědělské výroby v Unii (bezpečnost potravin, sledovatelnost, pravost, označování, nutriční a zdravotní aspekty, dobré životní podmínky zvířat...) a vlastnosti produktů z EU z hlediska kvality, chuti, rozmanitosti nebo tradic (= mimo režimy jakosti EU) |
5 |
Jednoduché programy – třetí země |
45,9 |
Čína (včetně Hongkongu a Macaa), Japonsko, Jižní Korea, Tchaj-wan, jihovýchodní Asie nebo jižní Asie | 16,3 |
Ostatní zeměpisné oblasti | 15,3 |
Kanada, USA, Mexiko | 9,3 |
Programy zaměřené na ekologické a udržitelné produkty EU ve třetích zemích | 5 |
Jednoduché programy týkající se narušení trhu / dodatečná výzva k předkládání návrhů |
5 |
|
|
SLOŽENÉ PROGRAMY |
84,4 |
Složené programy – vnitřní trh EU |
40,2 |
Programy zaměřené na ekologické produkty | 13 |
Programy pro zvýšení povědomí o udržitelném zemědělství a dobrých životních podmínkách zvířat v EU | 14 |
Programy zaměřené na čerstvé ovoce a zeleninu | 9 |
Programy týkající se režimů jakosti EU (ekologické produkty, zeměpisná označení, logo „nejvzdálenější regiony“) NEBO Programy zdůrazňující specifické rysy metod zemědělské výroby v Unii (bezpečnost potravin, sledovatelnost, pravost, označování, nutriční a zdravotní aspekty, dobré životní podmínky zvířat...) a vlastnosti produktů z EU z hlediska kvality, chuti, rozmanitosti nebo tradic | 4,2 |
Složené programy – třetí země |
39,2 |
Programy ve všech zeměpisných oblastech mimo EU | 29,2 |
Programy zaměřené na ekologické a udržitelné produkty EU ve třetích zemích | 10 |
Složené programy týkající se narušení trhu / dodatečná výzva k předkládání návrhů |
5 |
Vlastní iniciativy Komise |
9 |
Ostatní akce a výdaje (odborníci, překlady) |
0,5 |
Propagační akce celkem |
185,9 |
Quote
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz