ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  17.11.2023 12:08:00

Evropská komise vynaloží v roce 2024 186 milionů eur na propagaci zemědělsko-potravinářských produktů v EU i mimo ni

186 milionů eur na propagaci zemědělsko-potravinářských produktů v EU i mimo ni

Evropská komise vyčlení v roce 2024 185,9 milionu eur na financování propagačních akcí zaměřených na vysoce kvalitní a udržitelné unijní zemědělsko-potravinářské produkty v EU i ve světě. Komise přijala pracovní program propagační politiky na rok 2024, jehož cílem je vytvořit nové tržní příležitosti a zároveň zohlednit politické priority, analýzu předpokládaného vývozu na stávající a rozvíjející se trhy, jakož i příspěvky zúčastněných stran.

Kampaně propagující zemědělské produkty EU by měly být koncipovány tak, aby unijním zemědělcům a širšímu potravinářskému průmyslu v EU přinášely nové tržní příležitosti a pomáhaly jim zabezpečit jejich stávající podnikání. Kromě zvýšení udržitelné produkce a spotřeby zemědělských produktů podporuje propagační politika také udržitelné oživení zemědělsko-potravinářského odvětví EU v náročném hospodářském kontextu.

Částky, které jsou k dispozici na kampaně vybrané v roce 2024, jsou rozděleny mezi propagaci na vnitřním trhu EU a ve třetích zemích, přičemž na první oblast připadá 81,3 milionu eur a na druhou 85,1 milionu eur. Mimo EU se za hlavní cíle v oblasti podpory považují země a regiony s vysokým růstovým potenciálem. Patří sem Čína, Japonsko, Jižní Korea, Singapur a Severní Amerika. Jedním z hlavních vývozních trhů pro zemědělsko-potravinářské produkty EU zůstává Spojené království, které absorbuje 20 % vývozu z EU-27.

Evropská komise spolufinancuje až 80 % vybraných projektů předložených soukromými subjekty a rovněž vede vlastní komunikační kampaně ve třetích zemích. Tyto činnosti mohou zahrnovat účast na zemědělsko-potravinářských veletrzích, organizaci obchodních delegací do třetích zemí a vypracování příruček pro vstup na trh určených vývozcům.

Očekává se, že propagační kampaně vybrané v roce 2024 se budou soustředit na produkty získané prostřednictvím udržitelných zemědělských postupů, které přispívají ke snížení závislosti na pesticidech a antimikrobiálních látkách, minimalizaci hnojení a znečištění vody, snížení emisí skleníkových plynů, posílení ekologického zemědělství a zlepšení životních podmínek zvířat. Na tyto udržitelně produkované zemědělsko-potravinářské produkty bude přiděleno 62 milionů eur, včetně 42 milionů eur na ekologické produkty. Jedním z očekávaných výsledků je dosažení lepšího uznání loga EU pro ekologickou produkci evropskými spotřebiteli a zvýšení spotřeby ekologických produktů v souladu s Akčním plánem pro podporu ekologické produkce.

Dalším cílem je zvýšit povědomí o režimech jakosti EU a produktech EU zapsaných jako chráněné označení původu (CHOP), chráněné zeměpisné označení (CHZO) a zaručené tradiční speciality (ZTS). V současné době je chráněno více než 3 500 názvů zemědělsko-potravinářských produktů a nápojů. Tato ochrana spotřebitelům zaručuje pravost produktů a zároveň zachovává kulturní a kulinářské dědictví EU.

Základním kamenem propagační politiky EU je i nadále podpora konzumace čerstvého ovoce a zeleniny v rámci vyvážené stravy. Poslední přezkum provádění programu ukázal, že ovoce a zelenina byly hlavní kategorií produktů spolufinancovanou z propagační politiky EU. V letech 20162019 na ně bylo vynaloženo 19 % až 30 % celkového ročního rozpočtu propagační politiky. V pracovním programu na rok 2024 bude na propagaci čerstvého ovoce a zeleniny vyčleněno více než 18 milionů eur. Kampaně zaměřené na tyto produkty mohou však být financovány i ze zbývajícího rozpočtu na propagaci. Propagační činnosti zaměřené na spotřebitele na vnitřním trhu by měly odkazovat na výživové pokyny cílového členského státu (cílových členských států) a být s nimi v souladu.

Výzvy k podávání návrhů pro připravované kampaně na rok 2024 budou zveřejněny od 18. ledna do 14. května 2024. Spravuje je Evropská výkonná agentura pro výzkum (REA). Žádosti o financování a návrhy bude moci předložit celá řada subjektů, od obchodních organizací přes organizace producentů až po zemědělsko-potravinářské skupiny zabývající se propagační činností. Tzv. „jednoduché“ programy může předložit jedna nebo více organizací ze stejné země EU. „Složené“ programy mohou předložit alespoň dvě vnitrostátní organizace z alespoň dvou členských států nebo jedna či několik evropských organizací. Na internetových stránkách agentury REA je k dispozici mapa všech kampaní, které v současné době na světě probíhají.

Ve dnech 31. ledna a 1. února 2024 se budou v Bruselu a on-line konat informační dny. Cílem je dále prezentovat kritéria způsobilosti a kritéria pro udělení grantu, jakož i zkušenosti příjemců financovaných programů a usnadnit kontakty mezi potenciálními partnery projektu.

Další informace

Roční pracovní program na rok 2024

Propagační politika

Příloha

v mil. EUR

JEDNODUCHÉ PROGRAMY

92

Jednoduché programy – vnitřní trh EU

41,1

Programy zaměřené na ekologické produkty 14
Programy zaměřené na čerstvé ovoce a zeleninu 9,1
Programy týkající se režimů jakosti EU (zeměpisná označení, logo „nejvzdálenější regiony“) 7
Programy pro zvýšení povědomí o udržitelném zemědělství a dobrých životních podmínkách zvířat v EU 6

Programy zdůrazňující specifické rysy metod zemědělské výroby v Unii (bezpečnost potravin, sledovatelnost, pravost, označování, nutriční a zdravotní aspekty, dobré životní podmínky zvířat...) a vlastnosti produktů z EU z hlediska kvality, chuti, rozmanitosti nebo tradic (= mimo režimy jakosti EU)

5

Jednoduché programy – třetí země

45,9

Čína (včetně Hongkongu a Macaa), Japonsko, Jižní Korea, Tchaj-wan, jihovýchodní Asie nebo jižní Asie 16,3
Ostatní zeměpisné oblasti 15,3
Kanada, USA, Mexiko 9,3
Programy zaměřené na ekologické a udržitelné produkty EU ve třetích zemích 5

Jednoduché programy týkající se narušení trhu / dodatečná výzva k předkládání návrhů

5

SLOŽENÉ PROGRAMY

84,4

Složené programy – vnitřní trh EU

40,2

Programy zaměřené na ekologické produkty 13
Programy pro zvýšení povědomí o udržitelném zemědělství a dobrých životních podmínkách zvířat v EU 14
Programy zaměřené na čerstvé ovoce a zeleninu 9
Programy týkající se režimů jakosti EU (ekologické produkty, zeměpisná označení, logo „nejvzdálenější regiony“) NEBO Programy zdůrazňující specifické rysy metod zemědělské výroby v Unii (bezpečnost potravin, sledovatelnost, pravost, označování, nutriční a zdravotní aspekty, dobré životní podmínky zvířat...) a vlastnosti produktů z EU z hlediska kvality, chuti, rozmanitosti nebo tradic 4,2

Složené programy – třetí země

39,2

Programy ve všech zeměpisných oblastech mimo EU 29,2
Programy zaměřené na ekologické a udržitelné produkty EU ve třetích zemích 10

Složené programy týkající se narušení trhu / dodatečná výzva k předkládání návrhů

5

Vlastní iniciativy Komise

9

Ostatní akce a výdaje (odborníci, překlady)

0,5

Propagační akce celkem

185,9

Quote

Bezpečné, udržitelné a pravé: to jsou určující vlastnosti evropských potravin a nápojů. Tyto vlastnosti posilujeme prostřednictvím naší propagační politiky. Naše propagační kampaně otevírají nové příležitosti pro naše zemědělsko-potravinářské odvětví a posilují jeho zásadní přínos pro hospodářství EU, zejména ve venkovských oblastech a odlehlých regionech. Vítám zaměření na zvyšování povědomí o logu EU pro ekologickou produkci a o režimech jakosti EU – podpora tržní poptávky v těchto oblastech má zásadní význam. Všechny zúčastněné strany proto vyzývám, aby předložily své návrhy.
Janusz Wojciechowski, komisař pro zemědělství 2023-11-16

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688