Švédsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Švédské dopravní odvětví prochází rychlou transformací, která je jedním ze základních pilířů udržitelnosti . Vládním cílem je dosažení mobility nezávislé na fosilních palivech. Proto Švédsko výrazně investuje do vývoje chytrých řešení pro města, inteligentních dopravních systémů a autonomní mobility. Stále více zdrojů je směřováno do vývoje a implementace elektrických technologií, autonomních automobilů, baterií, nabíjecí infrastruktury a palivových článků. V čele vývoje v oblasti elektrifikace a mobility je ekosystém Smart Transport, který spojuje globální hráče jako například Volvo Cars a Volvo Group, Scania, Bombardier a Ericsson s předními výzkumnými pracovníky a technologickými inovátory, včetně firem jako Einride, Nevs a Polestar. Švédsko má silnou tradici výroby vozidel a komponentů se světovým renomé v oblastech inovací a bezpečnosti. Švédské automobilové klastry jsou velmi dynamické: nové technologie a koncepty se často vyvíjejí v kooperativním prostředí, od koordinačních center a platforem po testovací areály, které jsou společně financovány státem a soukromým sektorem.
Velmi dobré příležitosti existují při budování infrastruktury pro elektromobily. Švédsko má jeden z nejvyšších podílů dobíjecích vozů mezi zeměmi EU. V roce 2022 představovaly dobíjecí vozy, tj. plug-in hybridy a elektromobily, 56 % registrací nových aut, celkem 161 575 dobíjecích vozů. V roce 2023 by 65 % procent osobních automobilů prodaných ve Švédsku měly být dobíjecí automobily, tj. 40 % elektromobilů a 25 % plug-in hybridů. V návaznosti na výrazný růst prodejů dobíjecích vozidel je třeba současně zrychlit tempo budování dobíjecí infrastruktury. Koncem roku 2022 bylo ve Švédsku přes 18 000 veřejných dobíjecích míst a tento počet se bude v následujících období dále výrazně navyšovat.
Švédský národní dopravní plán zahrnuje investice 70 miliard euro na období 2018–2029 a nabízí možnosti dodávek velkých infrastrukturních projektů. Většina z finančních prostředků je vynakládána na výstavbu železniční a silniční infrastruktury a další velké projekty. České firmy se mohou zapojit do výstavby dálničních tunelů, rozšiřování stanic stockholmského metra, plánované výstavby vysokorychlostní železnice spojující tři největší švédská města Stockholm, Göteborg a Malmö, do modernizace mostů v Baltském moři nebo zlepšování infrastruktury regionálních letišť.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři