Portugalsko - Civilní letectví, vesmír, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Impulsem pro rozvoj portugalského leteckého průmyslu se stal rok 2012, kdy brazilský Embraer v zemi zahájil provoz dvou výrobních závodů na komponenty a kompozity. Obě továrny, které zaměstnávají na 500 pracovníků, zůstávají páteří domácího leteckého sektoru i po roce 2022, kdy Embraer oznámil jejich odprodej španělské skupině Aernnova. Brazilský podnik nicméně zůstává největším akcionářem společnosti OGMA, která se specializuje na opravy letecké techniky.
V současné době čítá portugalský letecký průmysl okolo 90 podniků, jejichž výroba v hodnotě 1,7 mld. EUR ročně je orientována téměř výhradně na export. Kromě přirozené spolupráce s Embraerem se desítky domácích podniků podílejí i na dodávkách pro největší světové výrobce Boeing a Airbus.
Portugalsku se obecně daří vyvolávat zájem velkých hráčů v tomto odvětví. Nejnovějším příkladem je společnost Airbus, která v roce 2022 otevřela průmyslovou jednotku v Santo Tirso a servisní centrum v Lisabonu. Společnost Airbus Atlantic, která se specializuje na výrobu leteckých komponentů, očekává, že ještě během roku 2023 dosáhne počtu 250 pracovníků. V současné době Airbus Atlantic Portugal vyrábí přední části trupu, panely a rámy pro nákladové dveře rodiny letounů A320 a panely pro přední část trupu rodiny A350.
V roce 2022 podepsala společnost EEA - Aircraft and Maintenance a městská rada obce Ponte de Sor dohodu o výrobě prvního 100 % portugalského letadla s označením LUS 222. Jedná se o 19 místný turbovrtulový letoun, jehož dolet se zátěží až 2 tuny má dosáhnout 2 000 km. Výše související investice dosahuje 100 mil. EUR, počítá se s vytvořením 300 přímých a 800 nepřímých pracovních míst. První letoun by měl vzlétnout v roce 2025, přičemž v plánech je výroba 20 až 30 kusů ročně. Letoun by měl být primárně díky své univerzálnosti a schopnosti přistávat na nezpevněném povrchu zaměřen na africké a jihoamerické trhy.
Rozvoj leteckého a kosmického sektoru v Portugalsku odvětví je tradičně podporován zahraničními investicemi. Odvětví je organizováno v klastru AED (Aeronáutica, Espaço e Defesa), který sdružuje na stovku výrobních firem, výzkumných institucí a univerzit. V roce 2019 vláda také vytvořila Portugalskou kosmickou agenturu - Portugal Space. Dynamický vývoj tohoto odvětví v posledních letech zvyšuje poptávku po odbornících s odpovídajícím vzděláním.
Vzhledem k nárůstu letecké dopravy a snaze posílit roli Portugalska jako mezinárodního leteckého uzlu se v posledních letech rozproudila debata o potřebě vybudovat v Lisabonu nové letiště, které by ulevilo stávajícímu, jež je přetížené a nachází se v centru města, což značně omezuje jeho kapacitu. Výstavba nového letiště je jednou z hlavních priorit vlády, zejména kvůli dalšímu rozvoji cestovního ruchu, který je omezenými kapacitami stávajícího lisabonského letiště brzděn.
Kromě možné výrobní kooperace a výměny know-how s portugalskými partnery jsou vzhledem k poloze kontinentálního Portugalska na západním cípu Evropy a autonomních Azorských ostrovů a Madeiry na frekventovaných leteckých trasách přes Atlantský oceán příležitostí pro české podniky i dodávky radarových systémů, které již disponují referencemi z minulosti.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz