Cebia (Cebia)
Auto Moto  |  13.07.2023 16:23:57

Ceny ojetin začaly ve 2Q roku konečně klesat. Za celé pololetí ještě dále rostla. Stáří prodávaných ojetin kleslo


Ojeté vozy začaly konečně zlevňovat. Zatímco v prvním kvartálu letošního roku se ojetá auta prodávala v průměru za 299 000 , ve druhém kvartálu, tedy od dubna do června, spadla průměrná cena na 293 000 . V mezikvartálním porovnání tak došlo ke 2% zlevnění. Průměrná prodejní cena za celé první pololetí letošního roku však činila 296 000 a v meziročním srovnání byla o 2,4 % vyšší. Loni se ve stejném období prodávala ojetá auta za 289 000 . Jedná se o nejnižší meziroční nárůst ceny od prvního kvartálu 2021.

Ceny ojetých aut narazily na strop a přestaly růst, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří se chystají pořídit si ojeté auto. Samozřejmě ale také přestaly růst výkupní ceny vozidel, což nepotěší ty, kteří se chystali ojeté auto prodat a spekulovali na vyšší cenu,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která trh ojetých vozidel dlouhodobě monitoruje. Dodává, že meziroční nárůsty cen ve výši 10 a více procent se v letošním roce již neočekávají, stejně tak se ale neočekává další zlevnění. Podle Pajera budou ceny za ojetá auta v příštích měsících nejspíš stagnovat.

V letošním roce se na trh prodávaných ojetých aut opět vrací ve větší míře česká auta. Po letech poklesu se jejich podíl navýšil, v meziročním srovnání z loňských 42,18 % na letošních 49,56 %, tedy o 7,38 procentních bodů. Klesl naopak podíl aut s deklarovaným německým původem, který loni vykázal 21,84 % a letos „jen“ 19,29 %. Důvodem je výrazný pokles počtu dovezených ojetých aut ze zahraničí, který zapříčinil pokles počtu aut prakticky ze všech (z hlediska dovozů) významnějších zemí.

Celkově se letos v prvním pololetí registrovalo v České republice 81 369 dovezených osobních ojetých aut, což je o 7 938 aut méně než ve stejném období loňského roku. Jde tedy o pokles o 8,9 %. Meziročně méně aut se zatím dovezlo ve všech uplynulých šesti měsících letošního roku.

Průměrné stáří dovezených aut vykázalo letos zatím 10,8 roku, což je více než loni (10,6 roku). Podíl vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 49,41 %, což je sice meziročně méně o 2,15 procentního bodu, bohužel však narostl podíl aut starších 15 let, a to z 22,81 % na 23,47 %.

Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů bez ohledu na jejich původ činilo letos 9,1 roku, což je meziročně o necelých pět měsíců méně. Za sníženým průměrným stářím prodávaných aut však stojí české ojetiny, které omladily o více než rok (o 1,1 roku a vykázaly průměrné stáří 7,2 roku), protože se na trh začaly opět dostávat mladé a zánovní vozy z operativních leasingů a trh se začal i v tomto ohledu opět stabilizovat.

Průměrná doba prodeje ojetého auta se letos zvýšila z loňských 61 dní na 63 dní, oproti prvnímu letošnímu kvartálu jde však o pokles, neboť průměrná doba prodeje od ledna do března byla 65 dní. Rychlejšímu prodeji napomohlo mj. i mírné snižování prodejních cen.


Průměrná doba prodeje ojetiny s Cebia REPORTem činila letos 53 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 10 dní.

Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 147 000 km, meziročně o 2 000 km méně. Vzhledem k přílivu mladších ojetin by průměrný nájezd mohl klesnout více. Důvodem, proč se tak nestalo, je pravděpodobně častější stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty, neboť příliv mladých vozů převažuje nad zvyšujícím se podílem aut s vyšším stářím.

Nejprodávanějšími modely byly opět vozy Škoda Octavia, jejichž podíl činil 9,81 % nabídky. Vozy Škoda se umístily i na druhé a třetí příčce (Fabia, Superb) a dohromady tvořila všechna ojetá auta této značky z TOP 10 nejprodávanějších aut 21,23 % trhu. Vozy Volkswagen z TOP 10 zaujaly 6,95 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších aut dosáhl 32,27 %.

Kromě vozů koncernu Volkswagen se do TOP 10 opět probojovaly i vozy automobilek Ford (Focus), BMW (řada 3) a Hyundai (i30). Model Ford Mondeo, který býval mezi deseti nejprodávanějšími modely pravidelně zařazen, se loni umístil na 11. příčce a letos se posunul na 12. příčku poté, co ho sesadily vozy Kia Cee´d.

Mezi ojetými auty se stále nejčastěji vyskytují vozy s naftovým motorem (49,57 %), ale již delší dobu netvoří většinu nabídky. Ojetá auta na benzín byla na trhu zastoupená 46,41 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na elektřinu tvořily necelé procento nabídky (0,88 %).

Z hlediska barvy narostl meziročně podíl šedých a bílých aut na trhu. Prvenství si nadále udržely vozy šedé (21,5 %), respektive šedé a stříbrné (8 %), neboť řada stříbrných vozů je označena jako vozy šedé. Druhé místo bylo zastoupené barvou černou (18,3 %) a třetímu vládla barva bílá (19,1 %).

Podíl vozidel, která neměla platnou STK, meziročně vrostl z 19,7 % na 22,2 %. Podíl prodávaných ojetých aut, u nichž prodejci uváděli, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl ze 48 % na 45,4 %. Ve stejném období roku 2021 činil podíl aut po prvním majiteli více než polovinu nabídky, přesně 52,2 %. Jde tedy o dlouhodobější pokles.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 99,24 % a meziročně se mění jen o setiny procentního bodu. Reálný podíl havarovaných aut je ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,76 % nabídky. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

Vývoj počtu dovážených ojetin

Dovozy ojetých aut do české republiky letos výrazně poklesly. V prvním pololetí se dovezlo o 7 938 ojetých osobních aut méně než ve stejném období loni, což představuje pokles o 8,9 %. Meziroční poklesy počtu dovezených aut vykázaly zatím všechny měsíce. V České republice se tak letos v prvním pololetí registrovalo z dovozu celkem 81 369 osobních ojetých vozidel.

Průměrné stáří dovezených aut vykázalo letos zatím 10,8 roku, což je více než loni (10,6 roku).

Podíl těchto vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 49,41 %, což je meziročně méně o 2,15 procentního bodu, bohužel však narostl podíl aut starších 15 let, a to z 22,81 % na 23,47 %.

Stáří prodávaných vozidel

Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů, které se prodávaly v prvním pololetí letošního roku na českém trhu ojetých automobilů na hlavních inzertních portálech, bylo 9,1 roku, což je meziročně o necelých pět měsíců méně.

Průměrné stáří všech prodávaných dovezených ojetých vozů bez ohledu na rok dovozu letos činilo 10,8 roku, což bylo zhruba o tři měsíce více než loni. Vozy s českým letos výrazně omládly – vykazovaly totiž průměrné stáří 7,2 roku, což bylo o 1,1 roku (cca 13 měsíců) méně než loni. Za snížením stáří stojí zvýšená nabídka českých aut na trhu, a především návrat zánovních a mladých ojetin. Snížení průměrného stáří českých aut zpět na úroveň z přechozích let i zvýšení nabídky českých aut lze považovat za pozitivní trendy, které ukazují na pomalý návrat trhu do dlouhodobého normálu.

Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních automobilů se každým rokem zvyšuje a ke konci letošního prvního kvartálu dosahovalo rovných 16 let (loni na konci prvního kvartálu to bylo 15,65 roku). Vzhledem k tomu, že se nezvyšuje průměrné stáří prodávaných aut, to znamená, že si lidé starší auta častěji nechávají a jezdí s nimi, což zhoršuje bezpečnost na českých silnicích.

Udávaný stav kilometrů na tachometru

Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 147 000 km, meziročně o 2 000 km méně. Vzhledem ke složení nabídky vozů lze usuzovat, že dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů.

Preference jednotlivých typů pohonů

Mezi ojetými vozy se stále nejčastěji vyskytují vozy s naftovým motorem (49,57 %), ale již delší dobu netvoří většinu nabídky. Ojetá auta na benzín byla na trhu zastoupená 46,41 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na elektřinu tvořily necelé procento nabídky (0,88 %).

Nejprodávanější modely

Nejprodávanějšími modely byly opět vozy Škoda Octavia, jejichž podíl činil 9,81 % nabídky. Vozy Škoda se umístily i na druhé a třetí příčce (Fabia, Superb) a dohromady tvořila všechna ojetá auta této značky z TOP 10 nejprodávanějších aut 21,23 % trhu. Vozy Volkswagen z TOP 10 zaujaly 6,95 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších aut dosáhl 32,27 %.

Kromě vozů koncernu Volkswagen se do TOP 10 opět probojovaly i vozy automobilek Ford (Focus), BMW (řada 3) a Hyundai (i30). Model Ford Mondeo, který býval mezi deseti nejprodávanějšími modely pravidelně zařazen, se loni umístil na 11. příčce a letos se posunul na 12. příčku poté, co ho sesadily vozy Kia Cee´d.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688