Vyjádření
Evropské komise z minulého týdne, ve kterém její představitelé označili
čínské technologické firmy Huawei a ZTE za vysoce rizikové dodavatele, stále rezonuje evropským veřejným prostorem. Proti pokusu neformálně členským zemím nakázat, aby při budování
5G sítí přestaly využívat
služeb těchto dodavatelů, se však ohrazuje stále více národních operátorů i
politiků. Počínání
Komise se nelíbí ani
polskému ministru pro digitalizaci Januszi Cieszyńskému (PiS), který jej v rozhovoru pro
polský Business Insider dokonce označil za nebezpečné pro stabilitu telekomunikačního trhu i právní jistotu v rámci fungování
Evropské unie.
Evropská komise si svým striktním prohlášením na adresu
čínských technologických firem Huawei a ZTE z minulého týdne rozhodně nezískala moc spojenců ani na úrovni vlád jednotlivých členských zemí, ani mezi samotnými operátory aktivními na telekomunikačním trhu. Výjimkou není ani
Polsko.
„Moc si nedokážu představit, jak bude implementace tohoto rozhodnutí o
5G vypadat reálně. Budou si představitelé
Evropské komise vypínat telefony pokaždé, když zavítají do země, která v rámci telekomunikační sítě využívá součástky z
Číny?“ kritizoval vystoupení představitelů
Komise polský ministr pro digitalizaci Janusz Cieszyński (PiS) v rozhovoru pro
polskou mutaci online zpravodajského a ekonomického magazínu Business Insider.
Zmiňované vystoupení podle něj není jen nešťastným přešlapem, ale dokonce vyvíjením neformálního nátlaku na telekomunikační operátory. „
Komise dává operátorům jasně najevo, že jejím rozhodnutím je vyloučit
čínské dodavatele z jakékoliv účasti na budování
5G sítí na evropském trhu. Dle mého názoru je to velice nebezpečné jednání, protože existuje jakýsi legislativní rámec, který stanoví, co všechno si
Komise smí a nesmí dovolit. Vybočením z něj
Komise porušuje pravidla, kterými se musí podle
zákona řídit,“ navázal.
Ministr zároveň nastínil pragmatický přístup, se kterým
polský kabinet k celé problematice přistupuje. „Náš přístup by obecně měl být založen na analýze rizik. Pokud máme důvodné podezření, že konkrétní dodavatel z konkrétní země představuje konkrétní bezpečností riziko pro síťovou či jinou infrastrukturu, pak je čas jednat. Takových zákroků se rozhodně nebojíme,“ vysvětlil v rozhovoru postoj
vlády Cieszyński s tím, že pro podobné případy existuje precedens v podobě rozhodnutí v případě
technologií společnosti Kaspersky Lab, což je mezinárodní poskytovatel antivirových systémů, který má úzké vazby na
ruský režim. Z toho důvodu jej již v minulosti zakázala na úřadech používat například i bývalá
americká administrativa
prezidenta Donalda Trumpa.
To, že se
vláda Mateusze Morawieckého (PiS) nebojí v případě problémů zakročit dokládá i zrušení výběrového řízení na čtečky otisků prstů, které vyhrál dodavatel z
Číny. „Nemůžeme ale míchat
politiku a
technologie,“ zdůraznil ministr pro digitalizaci. Situaci kolem dodávek komponent a
technologií pro
5G infrastrukturu považuje za velmi odlišnou situaci, zejména kvůli tomu, že se nepočítá s tím, že
polští operátoři těchto dodávek využijí pro instalace do kritických
jádrových částí telekomunikační sítě.
Podle Cieszyńského nejde zdaleka o první případ, kdy
Evropská komise jedná ve vztahu k
Číně mimo rámec svých kompetencí. V této souvislosti připomněl aféru kolem
sociální sítě
TikTok, kdy
Komise nařídila všem svým představitelům a úředníkům, aby si dotčenou aplikaci s okamžitou platností odstranili z pracovních mobilních telefonů a dalších zařízení.
Polský ministr ale podotkl, že i tehdy šlo o nařízení, kterým může
Evropská komise zavázat tak maximálně sebe a svoje zaměstnance. Ani v případě
TikToku nemohla občanům evropských zemí autoritativně nakázat, jaké aplikace si stáhnout můžou a jaké ne. S
5G infrastrukturou a telekomunikačními operátory je to dle jeho názoru podobné.