3x dominance Číny vs. automotive
Noah Smith se ptá "která odvětví ovládne Čína?". Tuhle otázka lze přeformulovat na "která odvětví se nepodaří ovládnout Evropě a USA?". Následná analýza nevyznívá moc povzbudivě pro český automobilový průmysl.
Čína je velmi silná v několika oblastech. Za prvé, nové technologie, které jsou původně niche (úzký segment). Tohle je známý fakt: zavedené firmy mají tendenci niche ignorovat. A niche se občas stane široce přijatou technologií. Výhodu má ten, kdo do niche investoval.
Příklady z minulosti: Microsoft se koncentroval na desktopové produkty a ignoroval vyhledávání => Google vyhledávač. Google se zaměřil na své příjmy z reklamy za ve vyhledávání a AI podcenil => Microsoft Bing. Japonsko díky pokroku v CNC strojích vytlačilo americké firmy.
Číně se naopak (a navzdory vysokým investicím) nedaří tolik v oblastech, kde je pokrok sněhovou koulí = je potřeba navazovat na dlouhou sérií zkušeností a úspěchů aka “sustaining innovation”. Například čipy, letecké motory apod.
Za druhé, velká výhoda Číny je rozsah = škálovatelnost = kvantita má svou kvalitu. Proto Čína dominuje v primárním průmyslu a jednoduchých odvětvích, které vyžadují obrovské vstupy k dosažení zisku. Například zpracování materiálů, výroba hnojiv.
Často se má za to, že hlavní výhodou Číny je levná pracovní síla. Ještě v roce 2000 byly čínské mzdy ve zpracovatelském průmyslu na 4% Německa. Nicméně od té doby vystoupaly na 27% německé úrovně. Pokud by vám záleželo jen na pracovních nákladech, tak jdete k sousedovi: v Indii jsou náklady na 12% Německa. Pro srovnání v ČR 39%. Jinými slovy, čínské mzdy se už dostaly téměř na 80% českých mezd v průmyslu = extrémně levná pracovní síla už není hlavní výhodou Číny. V Asii najdete výrazně levnější pracovní sílu.
Za třetí, Čína je dobrá v inženýrských inovacích. Nabízí armádu inženýrů. Díky škálování dokáže zvládat "neustálé" inovace. Čína velmi výrazně šlápla do robotizace zpracovatelského průmyslu: v roce 2021 měla cca 2x více robotů na zaměstnance než my.
Čína je tedy skvělá v nových technologiích, které začínaly jak niche (takže Čína získala náskok), v oblastech náročných na obrovské množství vstupů (materiální, lidské) a kde se sčítá spousta malých inovací.
Noah Smith píše, že v případě elektroaut se tyto tři výhody kombinují. Baterie byly niche technologií, kde Čína získala dominanci. Evropa a USA jsou pozadu. Výroba je náročná, ale žádná raketová věda. Důležitý je rozsah a neustále zlepšování. Vloni vývozy aut z Číny poprvé překonaly vývozy aut z Německa.
David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz