MŠMT podpoří znevýhodněné školy dvěma miliardami korun
„České školství bohužel trpí značnými nerovnostmi. Jedná se o jeden z faktorů, které dle zjištění PISA přispívají ke zhoršování průměrných výsledků vzdělávání. Výsledky mezinárodních i národních šetření potvrzují, že dosažená úroveň vzdělanosti je v ČR ovlivněna výrazně nejen socioekonomickým statusem, ale i samotným místem bydliště dítěte. Například žáci žijící v oblastech s vyšším množstvím sociálně vyloučených lokalit dosahují v testech ověřujících vzdělávací výsledky nižšího skóre než žáci žijící v regionech, kde je vyšší kvalita života,“ říká ministr školství Vladimír Balaš.
Tiskové konference k tématu se zúčastnili (zleva) Daniel Prokop (PAQ Research), Ivo Jupa (NPI ČR), Jan Mušuta (MŠMT) a ministr školství Vladimír Balaš.
V České republice existují výrazné rozdíly mezi jednotlivými školami způsobené zejména odlišnými podmínkami, ve kterých jednotlivé školy působí. Zatímco v Praze je podíl mladých lidí s pouze základním vzděláním 2,4 %, v Ústeckém a Karlovarském kraji, tedy strukturálně postižených regionech, je to 17,4 % dětí. Tato nerovnost má přitom vysoké celospolečenské náklady: Žák, který dokončí alespoň střední školu, totiž odvede za svůj život do veřejných rozpočtů v průměru o 2,3 – 2,8 milionu korun víc než žák pouze se základním vzděláním. Pokud by se nám podařilo zlepšit výsledky nejslabších žáků, přineslo by to 18 miliard korun do veřejných rozpočtů každý rok po dobu dalších 80 let.
Oprávněným žadatelem výzvy na podporu znevýhodněných škol jsou právnické osoby vykonávající činnost základní školy, které vykazují nadprůměrné zastoupení žáků se sociálním znevýhodněním. Školy byly dle dat MŠMT rozděleny do čtyř kategorií s tím, že školy v kategorii 1 mohou obdržet až 2 tisíce korun na žáka, školy v kategorii 4 pak až 16 tisíc korun na žáka. Finanční prostředky budou moci školy využít ve třech oblastech: personální podpora, zajištění přímé podpory žáků a na další vzdělávání a rozvoj pedagogických pracovníků. Konkrétní aktivity mohou spočívat např. v zajištění školního sociálního pedagoga, pracovníka volnočasových aktivit, doučování v průběhu prázdnin nebo snídaňové kluby pro žáky. Konkrétní aktivity jsou součástí výzvy.
Přípravou a realizací řešení rostoucích nerovností ve vzdělávání poskytováním vícevrstvé podpory vybraným školám se pak bude zabývat i projekt Podpora rovných příležitostí při Národním pedagogickém institutu ČR. Cílem tohoto projektu je navrhnout a ověřit budoucí systém financování škol dle indexu socioekonomického znevýhodnění žáků stanoveného kombinací několika indikátorů v souladu s prioritou Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+. „Projekt bude navazovat na zkušenosti a výstupy z kmenové činnosti a projektů, které Národní pedagogický institut realizuje nebo realizoval již v nedávné minulosti. Budou využívány a dále rozvíjeny vytvořené metodiky, know-how, bude realizována spolupráce se sítí odborníků,“ říká ředitel NPI ČR Ivo Jupa.
Zprávy o koruně
Poslední zprávy z rubriky Dotace:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Okénko finanční rady
Pavla Berdár, Delta Green
Co jsou to solid-state baterie a jak mění budoucnost elektromobility?
Iva Grácová, Bezvafinance
Nejlepší aplikace na správu financí v roce 2025: Získejte kontrolu nad svými penězi
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku