Tesco slaví 5 let úspěšného úsilí v oblasti snižování potravinového odpadu
Odhaduje se, že na celém světě se ročně vyhodí 2,5 miliardy tun potravin. Až 40 % vypěstovaných potravin končí jako odpad – v zemědělství, potravinářském průmyslu, maloobchodě i domácnostech. Společnost Tesco se zavázala k řešení problému v rámci svých provozoven i celého dodavatelského řetězce. V roce 2016/17 jako první maloobchodní řetězec ve střední Evropě zveřejnila údaje o plýtvání potravinami.
Od té doby společnost Tesco v České republice snížila množství potravinového odpadu ve svém provozu o 72 % a zachránila více než 29 900 tun potravin, které darovala do potravinových bank nebo jako potravu pro zvířata. Snižování potravinového odpadu má i pozitivní dopad na životní prostředí. Na základě odhadů z aplikace FoodCloud představuje 1 443 tun zachráněných potravin pro lidskou spotřebu v roce 2021/22 snížení emisí o 4 618 tun CO2.
"Jsem ráda, že Tesco je i nadále nezpochybnitelný leader v oblasti měření a prevence plýtvání potravinami. Pokračujeme v partnerství s potravinovými bankami a charitativními organizacemi, i díky této dlouhodobé spolupráci jsme meziročně věnovali o 6 % více přebytečných potravin, což je ekvivalent 3,4 milionu porcí jídel, které pomohou lidem v nouzi,“ říká Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro Českou republiku.
V roce 2019 společnost Tesco dosáhla cíle udržitelného rozvoje OSN (SDG) snížit do roku 2030 plýtvání potravinami na polovinu, což je o více než 10 let dříve, než bylo stanoveno. Tento cíl se daří naplňovat i nadále.
Úsilí společnosti Tesco však přesahuje rámec její činnosti. Maloobchodní řetězec vyzývá potravinářský průmysl, aby následoval jeho příkladu a začal měřit a zveřejňovat vlastní údaje a přijímat cílená opatření. "Nikdo nemůže řešit plýtvání potravinami sám. Proto se od doby, kdy jsme poprvé zveřejnili naše údaje, snažíme spolupracovat i s našimi dodavateli, abychom do roku 2030 snížili plýtvání potravinami v našich dodavatelských řetězcích na polovinu. Věříme, že co měříme, to můžeme vylepšovat, a proto vyzýváme dodavatele, aby zveřejňovali svá data o plýtvání,“ dodává Katarína Navrátilová.
V roce 2021 se 9 strategických dodavatelů vlastní značky (Tesco Product Partners) stalo jedněmi z prvních potravinářských podniků, kteří měří a zveřejňují vlastní údaje o plýtvání potravinami. Společnost pracuje na tom, aby všichni Tesco Product Partners zveřejnili své údaje o plýtvání. V roce 2022 bude zveřejněn již šestnáctý report.
Mezi nejvýznamnější údaje o potravinovém odpadu za rok 2021/22 patří:
- Pouze 0,66 % potravin, se kterými jsme manipulovali, bylo vyhozeno v našich provozech. V porovnání s výchozím rokem 2016/17 se jedná o 69% snížení plýtvání potravinami v celkovém % zpracovaných potravin, což znamená, že i nadále překračujeme náš cíl 12.3 SDG snížit plýtvání potravinami do roku 2030 na polovinu (tento cíl byl splněn už v roce 2019).
- Náš celkový potravinový odpad se za poslední rok snížil o 4 %, z 4 081 tun v roce 2020/21 na 3 904 tun v roce 2021/22. To je 72% snížení ve srovnání s naším výchozím rokem 2016/17.
- Prostřednictvím našeho partnerství s národními potravinovými bankami, které pomáhají přerozdělovat přebytečné potraviny, jsme z našich prodejen a distribučních center darovali 1 443 tun přebytečných potravin místním charitativním organizacím. To je meziročně o 6 % více a ekvivalent 3,4 milionu porcí jídel, které pomohou lidem v nouzi.
- V českém maloobchodě jsme úspěšně přerozdělili 87 % potravin bezpečných pro lidskou spotřebu na charitativní účely nebo na krmivo pro zvířata.
- V průběhu roku 2021/22 jsme pokračovali v zavádění aplikace FoodCloud, která pomáhá obchodům a partnerům charitativních organizací snižovat složitost a zvyšovat objem darovaných přebytků potravin bezpečných pro lidskou spotřebu.
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz